geen zwart veld bij verplaatsen tussen velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dencar77

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2013
Berichten
131
Dag lezers,

graag zou ik willen weten of het volgende mogelijk is:

Wanneer ik in een formulier zit en ik tussen verschillende velden "tab" dan merk ik dat het veld altijd zwart gearceerd wordt en de muiscursor voor alle tekst (of andere gegevens) knippert. Wanneer je dan iets intikt ben je alles kwijt wat in eerste aanleg zwart gearceerd was. Ik heb gekeken of dit ook zo is bij Noordenwind en dat was zo. Dit is behoorlijk gevoelig, vooral wanneer je in een memoveld een lap tekst hebt staan en ineens is alles weg.

Is dit op een of andere manier te borgen dat zoiets niet kan gebeuren? Ik weet niet of ik de vraagstelling duidelijk omschreven heb, maar dat hoor ik anders vanzelf wel :).
 
Tja, het is een standaardinstelling van Access die je simpel kunt veranderen. Is nog maar de vraag of je dat wilt overigens, want de alternatieven vind ik ook niet geweldig. Je kunt de cursor namelijk ook standaard aan het eind van een veld laten verschijnen, of aan het begin. Kortom: er zijn 3 instellingen waar je uit kunt kiezen. En je vindt ze onder <Opties>, <Clientinstellingen>, groep <Bewerken> en dan <Focus na verplaatsing>.

Als je de optie <Einde van veld> kiest, staat de cursor na een tab altijd achter de tekst. Wil je een veld wissen of veranderen, dan moet je alsnog zelf de tekst selecteren. In de praktijk vind ik dat meer ellende opleveren dan de optie <Heel veld>, die, als je al een keer een veld wist, met <Esc> makkelijk kan herstellen. Je moet, kortom, eerst bedenken wat het meest voorkomt: een compleet veld vervangen, of velden aanvullen. Als je vaker vervangt, zou ik het gewoon laten staan. Je kunt het per ongeluk wissen van een veld altijd nog wel ondervangen door elke geselecteerde waarde tijdelijk op te slaan in een tempVar, zodat je die terug kunt zetten als het echt nodig is.
 
Nooit geweten. Bedankt voor de uitleg.

In mijn situatie gaat het om een drietal memovelden (zijn wel meerdere velden, maar die doen er niet aan toe). Deze memovelden worden constant aangevuld met nieuwe gegevens. De eerder opgemaakte tekst wordt dus niet aangepast of gewist, het wordt alleen aangevuld.
Nu dreigt het gevaar wanneer je in een veld terecht komt en per ongeluk een spatie drukt, of welke willekeurige knop, dat alle tekst kwijt is. Dit wil ik dus voorkomen.

De tekst die ingevoerd wordt wordt met nieuwe gegevens altijd aan het begin gedaan. De tekst verschuift dus bij nieuwe invoer naar beneden, zeg maar.
Maar met <esc> tekst terughalen, werkt dat ook wanneer je per ongeluk een verkeerde knop hebt ingedrukt en alle tekst is verdwenen?
 
<Esc> werkt zolang je in het record zit. Dus daar kun je wel wat onheil mee voorkomen :) Maar ik denk dat in jouw geval de optie <Begin van veld> dan het meest handig is.
 
Op beiden goed resultaat, zowel de <esc> werkt zolang je idd in het veld blijft zitten :) en via clientinstelling heb ik het veld naar het begin aangevinkt. Ik sluit deze af. Bedankt, Octa.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan