Geforce FX 5600

• Onderwerp starter Onderwerp starter tron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tron

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
Ik heb de fout gemaakt om mijn zuurverdiende geld uit te geven aan een Albatron GF FX5600 kaartje.

Ik had eerst een A-Open GF 4 TI4200 (64 MB) en dacht met deze aankoop een waardige opvolger in huis te halen.

Niet dus, in GTA Vice City begint de kaart na een minuut of 20 tekenen van oververhitting te vertonen (zo lijkt het althans) en is het opeens mogelijk om over de daken van huizen te vliegen.

Als ik de kast open maak dan duurt het ongeveer een uur voor die problemen zich voordoen, dus het lijkt me een warmte probleem.

Volgens de winkelier is warmte ontwikkeling een bekend probleem probleem bij deze kaart maar hij wil hem slechts terug nemen als ik daarvoor een XFX
GF 4 TI4600 in de plaats neem of een nieuwe
GF FX 5600.

Ik heb toch behoorlijk wat geld uitgegeven aan goede koeling (zie systeemknop) dus volgens mij is het gewoon een kapotte kaart

Maar nu komt mijn vraag:

Is het verstandig om op het aanbod van de winkelier in te gaan? ook al is een GF FX duurder dan een
GF 4 TI 4600 hij is wel een stuk langzamer dan de GF TI 4600 maar mist de DX 9 ondersteuning.

Al vast bedankt.

Ps.: ik gebruik de Detonator 44.03

Laatst bewerkt:
tja,

Ik zou helemaal niet op het aanbod ingaan en wel om de volgende reden:

Je koopt een product en mag, gelet op het functioneren van dat type product (dus videokaarten in zijn algemeenheid), verwachten dat je daar uren en uren achter elkaar plezier van kan hebben.

Als dat NIET zo is en dat is bij jou het geval, dan is het product niet conform jij ervan zou mogen verwachten volgens de algemeen geldende normen en levert de winkelier cq. de fabrikant een wanprestatie. Je hebt dus het (Nederlandse) Recht aan je zijde om de koop ongedaan te maken. Da's de theorie, nu de praktijk :

De winkelier is de eerst verantwoordelijke, maar als die niet wilt,
bel de importeur eens op...........
Heb je een rechtsbijstandverzekering ? Vaak volstaat het dreigen met een procedure al om te bereiken wat je wilt bereiken.

Ik zou er NIET op ingaan !

GF FX 5600

Bedankt Pasja,

Maar hij biedt uit zich zelf al aan om de kaart terug te nemen voor een nieuwe GF FX 5600.

Mijn probleem is eigenlijk een luxe probleem.

Ook al is de GF FX 5600 duurder dan de GF 4 TI4600, hij is wel langzamer (onder DX8.1 )

Ik vraag me dus af of het wijs is om de brute kracht van de GF 4 TI4600 te verkiezen boven de techniek van de GF FX 5600.

Met de de GF 4 TI4200 haalde ik 10500 3D Marks in 3D Mark 2001 en ongeveer 1580 3D Marks in 3D Mark 2003.

Met de GF FX 5600 haal ik 10300 3 D Marks in 3D Mark 2001 maar wel 2600 3D Marks in 3D Mark 2003.

Ik heb geen idee hoe een GF 4 TI 4600 zou presteren in beide bencmark programma's in mijn configuratie.

Dus wat is wijzer een GF 4 TI4600 of een GF FX 5600?

Ik heb idd. een rechtsbijstand verzekering maar ik ga niet procederen om een videokaart.

Grtz.

Ik zou vragen of je er geen Radeon 9700 voor in de plaats kan krijgen. Als ik me niet vergis ligt die in dezelfde prijsklasse als de FX 5600.

We kunnen er niet omheen - de Geforce FX is crap.

Foute keuze

De winkelier heeft me geen ATI alternatief aangeboden maar ik zal hem er zeker op wijzen.

De ATI chips zijn tegenwoordig idd. superieur aan de Nvidia baksels maar ik weet uit ervaring dat de Catalist drivers van de ATI kaarten vaak problemen geven in games.

Is dat nog zo?

Zo niet dan zal ik de winkelier idd. behoorlijk onder druk zetten om een ATI alternatief aan te bieden.

Grtz.

Dat is een oude koe :)

Zie dat erg vaak als argument gebruikt tegen de ATi's, maar het is geen argument meer... Ongeveer een jaar geleden zorgen de eerste Catalysts wel eens voor problemen, maar dat is bijna gelijk opgelost.

De FX5600 zit ongeveer in de prijsklasse van de Radeon 9600 Pro en 9500 Pro. Vergis je niet, de laatstgenoemde is sneller, dus ik zou er een Radeon 9500 Pro proberen uit te slepen. Voor hoeveel heb je die 5600 eigenlijk gekocht?

En een tip voor volgende keer: vóór de aankoop reviéws opzoeken :)

Laatst bewerkt:
De Geforce4Ti 4600 is zeker weten sneller dan de GF FX5600.

Hier de verschillen:

GF4Ti 4600:

Vertices per Second: 136 Million
Fill Rate: 4.8 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second: 1.23 Trillion
Memory Bandwidth: 10.4GB/Sec.
Maximum Memory: 128MB

Gf FX 5600:

Vertices per Second: 100 million
Fill Rate: 1.6 billion texels/sec.
Operations per Second: 1.23 Trillion
Memory Bandwidth: 12.8GB/sec.
Maximum Memory: 256MB

Je zou beter kunnen uitzien naar een Radeon9600. Sneller dan de 9500, goedkoper dan 9700. :)

-edit-

De Hercules 3D Prophet 9600 Pro 128Mb heb heb je al voor €279,00 bij Norrod.

Fout. De Radeon 9500-serie is sneller dan de 9600.

Vergelijk eerlijk, vergelijk een 9600 - 9500 en een 9600 Pro - 9500 Pro :)

Doe ik ook. De test-pics tonen dat toch aan?

Trouwens, in die test brengt de R9600Pro er et op standaardwaarden er slecht van af. (9500Pro wint steeds)

Maar na het overklokken van de R9600Pro is deze weer de winnaar van de tests.

Uiteraard. Als ik een Athlon XP 1700+ Thoroughbred vergelijk met een 1800+ Palomino, zal deze laatste het best presteren. Maar als ik de 1700+ overclock naar 2600+, zal deze stukken beter presteren. Snap je waar ik naartoe wil? :)

prijs GF FX5600

@ Steve

Voor hoeveel heb je die 5600 eigenlijk gekocht?

Ik heb er 143 Euro's voor betaald.

De XFX GF 4 TI4600 kost daar € 107,00

astra-benelux.com

Grtz.

Re: prijs GF FX5600

Geplaatst door tron
De XFX GF 4 TI4600 kost daar € 107,00
dat is best weinig...

Maar is het niet een idee om gewoon een ander koelertje voor die FX5600 te kopen. Dan heb je de hele sores van het omruilen ed niet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan