• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegeven formule omgekeerd oplossen

Status
Niet open voor verdere reacties.

barremansv

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Beste

Voor een berekening op mijn werk heb ik een complexe formule samengesteld die telkens verwijst naar bepaalde cellen. Ik heb alle formules die ik nodig heb om mijn eindresultaat te bekomen in elkaar gezet. Nu werkt alles perfect, maar om een grafiek op te roepen van de gegevens zou ik ook omgekeerd moeten werken: nl. het eindresultaat is bekend en daaruit moet een waarde berekend worden uit die formule.
In bijlage een voorbeeldje van wat ik wens te doen:
Neem nu dat de uitkomst van het de excel in bijlage gegeven is, hoe kan ik dan op eenvoudig manier a berekenen zonder de formule af te leiden naar a?
Bestaat er zoiets als "wanneer uitkomst gegevens is, dan is a =..."?
Bekijk bijlage voorbeeld_eenvoudig.xlsx

Mvg

Voor eenvoudige formules is dit inderdaad de oplossing maar de formule is zo complex dat het op die manier niet lukt.
In bijlage een "screenshot" van de formule. Het is de waarde E65 die ik moet kunnen berekenen aan de hand van de uitkomst...
Naamloos.jpg

Een ander alternatief zou kunnen zijn de oplosser.

Ik heb gelezen dat deze bij excel 2007 wel aanwezig is, maar eerst moet worden geaktiveerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan