gegeven halen uit verschillende tabellen in acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alamo

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2015
Goedenavond,

Met de beperkte kennis die ik heb van access heb ik een eenvoudige database gemaakt waarin ik benodigde en behaalde opleidingen aan functies kan koppelen. Dat werkt op zich goed op één probleem na dat ik niet kan oplossen.

Ik wil graag met een query een rapportje maken waarin ik per persoon de benodigde opleidingen kan vergelijken met de behaalde opleidingen om zodoende snel en volledig ontbrekende opleidingen te kunnen achterhalen.
Ik begrijp ondertussen dat ik daarvoor een samenvoegquery nodig heb en kennis van SQL.
Bijgaand de tabellen van de database met de relaties.

Ik hoop dat jullie mij hier op weg kunnen helpen. Bij voorbaat dank.

Bekijk bijlage tabellen_relaties.pdf

Ik begrijp ondertussen dat ik daarvoor een samenvoegquery nodig heb en kennis van SQL.
Absoluut nuttige kennis, maar nodig voor je vraag? Ik betwijfel het...
Wat wél helpt, is een voorbeeldje van de database, met uiteraard wat dummy data. We hoeven geen echte gegevens te hebben om aan te kunnen geven hoe je query er uit moet zien. Ik ga in ieder geval je db niet nabouwen :).

Ik neem het gelijk van je aan OctaFish....:thumb:
Ga een voorbeeldje in elkaar zetten en kom er dan mee terug.

Kennie wachtuh :)

Gegevens vergelijken in Access

Bekijk bijlage tbl FunctieOpleiding.xlsxBekijk bijlage tbl Functies.xlsxBekijk bijlage tbl MedewerkerFunctie.xlsxBekijk bijlage tbl Opleidingen.xlsxBekijk bijlage tbl WerknemerOpleiding.xlsx

Goedemorgen,

:rolleyes: Had even wat meer tijd nodig om de voorbeeldtabelletjes te maken. Zal ook de vraag nog eens herhalen: hoe kan ik nu met een query te zien krijgen aan welke eisen een persoon moet voldoen obv zijn functie (A) maar ook tegelijkertijd wat deze persoon al behaald heeft (B).
Separaat A en B lukt mij wel, maar in een overzicht niet.

Heb je niet een database waar alles al in staat? Nu kost het extra tijd om er weer een fatsoenlijke database van te maken, en die tijd heb ik in ieder geval niet; ik steek mijn tijd liever in het kijken naar een oplossing :).

informatie halen uit niet gerelateerde tabellen in access

Goedemorgen,

Ik ben nog erg in afwachting van enige hulp op mijn vraag. Ik geef de hoop nog niet op.:d

Ik ben nogal druk geweest, en de rest van de helpers blijkbaar ook :). Maar ik zal er dit weekend even naar (proberen te) kijken.

Ik mis nog een tabel in je db: de tabel [tblMedewerker]. Al heb ik het sterke vermoeden dat je daar de tabel [tblMedewerkerFuncties] voor misbruikt. Zou ik niet doen: de registraties van functies/medewerkers hoort in een eigen tabel thuis. Een medewerker moet immers toch kunnen doorstromen naar een andere functie binnen een bedrijf? Dat kan nu niet.
En in de tabel [tbl WerknemerOpleiding] moet het veld [Naam Opleiding] weg, want je hebt daar al een veld [Opleidingsnummer]. En de naam van de opleiding haal je dan uit de tabel [tbl Opleidingen]. (tussen haakjes: probeer spaties in namen te voorkomen; daar heb je alleen maar last van).

Hallo Octafish. Ja, daar heb ik de tabel [tlbMedewerkerFuncties] voor gebruikt/misbruikt. Zal ik aanpassen. Dank voor je hulp en advies tot zover.

In je db zitten wat weinig records; wil je echt kunnen zien wat er moet gebeuren, dan moet je functies hebben met meerdere opleidingseisen, en medewerkers die al dan niet aan die eisen voldoen. Dat is nu ook niet het geval. Resultaat van je huidige dataset is dus dat je niet kunt zien of iemand voldoet of niet.

Ok, ga ik er wat aan toevoegen en zal hem later weer uploaden.

Prima, wachten we daar op. Je kunt pas echt aan een antwoord werken als er gegevens in de db zitten waarmee het gewenste effect/resultaat gemaakt kan worden :).

We gaan het bekijken!

Hi,

Ik zag dit bericht voorbij komen en dacht...laat ik gewoon ook eens puzzelen.

Ik heb een JBF oplossing gepakt via een macro en een make-table zodat alle stappen zichtbaar blijven. Het kan natuurlijk ook via VBA maar dit is wel zo leuk.

De rapport-opmaak laat ik verder aan jouw fantasie over.

...run de macro "RunThis"

(ik wordt nog niet helemaal wijs uit de bijlage-toevoeg-truuk...als het goed is heb ik dummy1b geattached.

****EDIT*****
...alletwee dus....(zucht)

je moet dummy1b hebben.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk zonder hulptabel (of zelfs hulpquery) met één query en uiteraard zonder VBA:
PHP:
SELECT tM.PersNr, tM.Naam, tF.Functie, tO.Opleidingsnummer, tO.Opleiding, tFO.Verplicht, IIf(IsNull([tMO.Opleidingsnummer]),"Nee","Ja") AS Behaald
FROM (((((SELECT tblMedewerkerFunctie.PersNr, tblFuncties.Functienummer, tblFunctieOpleiding.Opleidingsnummer FROM (tblFuncties 
INNER JOIN tblFunctieOpleiding ON tblFuncties.Functienummer = tblFunctieOpleiding.Functienummer) 
INNER JOIN tblMedewerkerFunctie ON tblFuncties.Functienummer = tblMedewerkerFunctie.Functienummer) AS qMFE LEFT JOIN tblMedewerkerOpleiding AS tMO 
ON (qMFE.PersNr = tMO.PersNr) AND (qMFE.Opleidingsnummer = tMO.Opleidingsnummer)) 
INNER JOIN tblMedewerker AS tM ON qMFE.PersNr = tM.PersNr) INNER JOIN tblFuncties AS tF ON qMFE.Functienummer = tF.Functienummer) 
INNER JOIN tblOpleidingen AS [tO] ON qMFE.Opleidingsnummer = tO.Opleidingsnummer) 
INNER JOIN tblFunctieOpleiding AS tFO ON (tO.Opleidingsnummer = tFO.Opleidingsnummer) AND (tF.Functienummer = tFO.Functienummer);

Nu afwachten wat TS er van vindt :).
Ik heb de uitkomst van de query in het rapport gezet met een selectievakje; dat oogt vind ik toch wat netter en duidelijker dan een tekstveld.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan