• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens aan elkaar koppelen zodat ze niet apart gesorteerd kunnen worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackeagle67

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2009
Hallo,

Ik ben een compleet newbie op het gebied van Excel en daarom vraag ik dit hier op het forum.
Is er een manier om cellen aan elkaar te koppelen zodat de gegevens in een rij niet per kolom gesorteerd kunnen worden?

Als ik bijvoorbeeld kolom B selecteer en dit sorteer op alfabet dat de andere kolommen dan mee veranderen?

Hartelijk dank voor de moeite.

Hallo,

Ik ben een compleet newbie op het gebied van Excel en daarom vraag ik dit hier op het forum.
Is er een manier om cellen aan elkaar te koppelen zodat de gegevens in een rij niet per kolom gesorteerd kunnen worden?

Als ik bijvoorbeeld kolom B selecteer en dit sorteer op alfabet dat de andere kolommen dan mee veranderen?

Hartelijk dank voor de moeite.

De sneltoets (het knopje waar een "A->Z" opstaat) is enkel goed om 1 kolom te sorteren.
Je kan beter het hele gebied selecteren (CTRL + *), dan ga je naar menu Data >> Sorteren.
Daar kan je kiezen op welke kolom er gesorteerd moet worden.
(Als je titels in de eerste rij staan, kan je nog links onderaan "Een veldnamenrij" aanvinken)

:thumb:

Is niet nodig (geavanceerd sorteren) simpelweg alle cellen selecteren en op de A Z drukken levert hetzelfde resultaat op.

Eigenlijk zoek ik iets zodat ik zeg maar maar 1 kolom hoef te selecteren en dat alle andere kolommen dan automatisch mee veranderen terwijl ik niks heb hoeven doen zoals het selecteren van andere kolommen.

bijv.
A B C
222222 555555 999999
111111 777777 333333
444444 666666 101010

en dat als ik alleen B selecteer en sorteer het er dan zo eruit komt te zien:

A B C
222222 555555 999999
444444 666666 101010
111111 777777 333333

A en C zijn mee gesorteerd.
Weten jullie een manier om dat zo te kunnen doen?

Maakt het wat uit om in je werkblad naar de meest rechtsonder gelegen cel te gaan en vervolgens de muis naar linksboven te trekken? Da's toch een kwestie van enkele seconden? Daarna druk je op dat A Z knopje en voila je doel is bereikt.

Niet als je 15000 rijen hebt met gegevens die eigenlijk niet gesplitst mogen worden.

Volgens mij duurt dat nog geen 4 seconden. Ik vermoed dat je mij niet begrijpt? Je moet niet bovenin beginnen met de selectie, maar slechts naar de meest rechtsonder gelegen cel gaan.
Dáár begin je met selecteren en je 'knalt" je muis in één ruk naar links boven. Zodoende loop je geen risico dat je teveel of te weinig selecteert of erover heen schiet.

Rechtsonder selecteren en dan de muis naar linksboven trekken.

Eigenlijk zoek ik iets zodat ik zeg maar maar 1 kolom hoef te selecteren en dat alle andere kolommen dan automatisch mee veranderen terwijl ik niks heb hoeven doen zoals het selecteren van andere kolommen.

bijv.
A B C
222222 555555 999999
111111 777777 333333
444444 666666 101010

en dat als ik alleen B selecteer en sorteer het er dan zo eruit komt te zien:

A B C
222222 555555 999999
444444 666666 101010
111111 777777 333333

A en C zijn mee gesorteerd.
Weten jullie een manier om dat zo te kunnen doen?

Als je effectief doet wat je zegt - dus maar 1 kolom selecteren en dan op "AZ3 klikken - dan weet Excel dat er aangrenzende gegevens zijn. Daarom krijg je toch een waarschuwing waarbij je dan op "Selectie uitbreiden" moet klikken.

Bijlagen

• waarschuwing.JPG
    waarschuwing.JPG
    14,8 KB · Weergaven: 43
spijt me als ik te volhardend lijk maar voor mijn stagebedrijf moet ik dit uitzoeken.
Is er geen andere mogelijkheid om dit te doen?
Zodat ik dus niet de selectie hoef uit te breiden maar dat dit automatisch gebeurt?

Tuurlijk, je kan bijv. een macro maken die de volgende handelingen uitvoert:

ga naar cel H23400, selecteer die cel -en houd die vast- , ga naar cel A1, sorteer alfabetisch.

Of simpel: druk op CTRL + A om alles te selecteren en kiers daarna Data --> Sorteren --> kolom B.

Of maak een simpele macro
Code:
Sub Sorteer()

' Sneltoets: CTRL+t
'
    Cells.Select
    Range("G10").Activate
    Selection.Sort Key1:=Range("B1"), Order1:=xlAscending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal
End Sub

Status