• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

avangalen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Ik ben een administratie spreadsheet aan het bouwen maar weet nog niet genoeg van excel om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen.
Ik heb nu een werkblad klanten met in de eerste kolom het klantnummer b.v. 001, in de volgende kolom staat de naam.
Nu wil ik op het werkblad faktuur dat als ik in de 1e kolom het klantnummer 001 typ dat in de 2e kolom automatisch de bijbehorende naam uit het blad klanten komt te staan.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat aanpak?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ineke

Ik ben een administratie spreadsheet aan het bouwen maar weet nog niet genoeg van excel om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen.
Ik heb nu een werkblad klanten met in de eerste kolom het klantnummer b.v. 001, in de volgende kolom staat de naam.
Nu wil ik op het werkblad faktuur dat als ik in de 1e kolom het klantnummer 001 typ dat in de 2e kolom automatisch de bijbehorende naam uit het blad klanten komt te staan.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat aanpak?
Alvast bedankt voor de hulp!
Ineke

Ineke,

Hiervoor gebruik je de functie VERT.ZOEKEN().
Alle info hierover kan je vinden in de Help.

Wim

@snb: Ik zal eens even kijken hoe ver ik kom, bedankt voor de info

@WimenBeer: ik heb de pdf gevonden maar kom er nog niet uit, ik ben echt nog een groentje.

Als ik weer even tijd heb vandaag of morgen probeer ik het nog eens en meld of het gelukt is

Laatst bewerkt:
Ik heb beide genoemde bronnen bekeken en geprobeerd er iets mee te doen.
Ik kwam op deze formule: =VERT.ZOEKEN(A6;Klanten!A6:B25;2;ONWAAR)
maar die klopt dus kennelijk niet, want er komt geen resultaat. :shocked:

Even een aantal feiten:
De functie komt in werkblad Facturen, waarbij ik in de 1e kolom het klantnummer wil invoeren en waarbij dan in de 2e kolom de bijbehorende naam verschijnt.
Het klantnummer met bijbehorende gegevens moeten gezocht worden in werkblad Klanten, waarbij in kolom 1 de klantnummers staan en in kolom 2 de namen.

Kunnen jullie me iets specifieker aanwijzingen geven? En ga er vanuit dat ik een 98% groentje ben op het gebied van excel.

Wellicht dat je tekst laat zoeken in een reeks getallen of omgekeerd.
Kan je wellicht een voorbeeld bestand zonder gevoelige informatie sturen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan