Gegevens analyseren middels acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

tbill

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2012
Hallo,

Ik ben pas begonnen met het bouwen van een Acces database en begin het allemaal een (heel) klein beetje te begrijpen. Maar ik loop nu toch ergens vast. Het volgende is de bedoeling:

Ik wil wedstrijdstatistieken invoeren en analyseren middels acces. Het invoeren gedeelte werkt redelijk, maar om er volgens gegevens uit te krijgen die ik kan gebruiken om mijn team en spelers te analyseren lukt mij niet. Zo heb ik bijvoorbeeld tabellen met de spelers, de doelpunten (voor en tegen) en het type doelpunt. Ik heb nu een Query aangemaakt met daarin de voornaam van de speler, de V/T (voor of tegen) van het doelpunt en het doelpunt. Als ik hier een rapport van maak krijg ik een mooi lijstje per speler en per voor of tegen van de type doelpunten. Dus als volgt:

NAAM
V
Type doelpunt 1
Type doelpunt 3
Type doelpunt 3
Type doelpunt 2
Type doelpunt 2
T
Type doelpunt 1
Type doelpunt 1
Type doelpunt 2
Type doelpunt 3
Type doelpunt 1

Wat wil ik nou eigenlijk? Nou ik wil dat in plaats van een lijstje waarin de dezelfde type doelpunten onder elkaar staan, worden opgeteld. Dus dat het rapport zo wordt opgebouwd:

NAAM
V Aantal
Type doelpunt 1 1
Type doelpunt 2 2
Type doelpunt 3 2
T
Type doelpunt 1 3
Type doelpunt 2 1
Type doelpunt 3 1

Ik zou graag willen weten of dit mogelijk is en hoe?

Alvast bedankt,
Tim

Even voor mijn beeldvorming: je hebt het steeds over V/T (voor of tegen) van het doelpunt; bedoel je daarmee dat een speler (in jouw voorbeeld heeft een speler 5 x V en 5 x T) ongeveer net zo vaak in zijn eigen doel schiet als in het doel van de tegenstander? Dat eerste lijkt mij toch niet de bedoeling van het spel te zijn... Ik zou een eigen doelpunt ook eerder als Type doelpunt registreren. Ik vermoed dat je daar nu opties hebt als 'kopbal', 'vrije trap', 'strafschop' etc.
Los daarvan: totalen maak je met een Totalenquery, waarbij jouw overzicht het beste gemaakt kan worden met een kruistabel query. Maar post vooral ook een voorbeeldje, want ik ben benieuwd in hoeverre jouw versie afwijkt van de mijne :).

Nou het gaat om de sport korfbal. Daar heb je een directe tegenstander en als die scoort spreek je van een tegendoelpunt. Ik zal de totalequery even proberen en kijken of ik dan krijg wat ik wil.

Zullen er weinig kopdoelpunten zijn :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan