Gegevens automatisch van Word naar Word document verwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud100

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2013
Goeiedag,

In MS Word 2007 heb ik een groot aantal formulieren gemaakt voor een kwaliteitssysteem. Deze dienen voorzien te zijn van revisiedatum en -nummer in voettekst.
Dit laatste is gelukt om 'automatisch' te gaan, via Invoegen > Snelonderdelen > Veld en dan SaveDate en RevNum resp.

Nu is het zo dat er ook een index-document (ook Word) is met alle formulieren en hun revisiedatum en -nummer. Is het mogelijk om de revisiedatum en -nummer
(evt. automatisch?) te verwerken in het index-document? Dit zou namelijk een hoop controlewerk en fouten schelen.

Mocht Word niet de 'way to go' zijn en jullie raden een ander programma aan, dan hoor ik dat ook graag!

Aanvulling: ik heb 'Invoegen > Object > Tekst uit Bestand' geprobeerd maar hiermee kan ik helaas alleen volledige documenten importeren.

Laatst bewerkt:
Dat wordt een ingewikkelde procedure, want je moet ofwel vanuit de werkdocumenten het Indexbestand bijwerken, ofwel vanuit het Indexbestand de werkdocumenten uitlezen. Een relatief simpele oplossing zou misschien kunnen zijn om een Excel document te gebruiken voor het vastleggen van de revisies (kolom Documentnaam, BijwerkDatum, Revisienummer etc) en op basis daarvan een samenvoegdocument te maken dat het overzicht in Word genereert. Al kun je de revisies dan natuurlijk ook in Excel bekijken.
Enige dat je dan moet automatiseren, is het bijwerken van het Excel document, maar dat is nog wel te doen.

Hi OctaFish,

Bedankt voor je reactie! Een Excel bestand als Index volstaat prima. Ik heb een uurtje gezocht hoe ik enkele woorden/velden uit Word kan importeren maar dit lijkt alleen via .txt (of soortgelijke) bestanden te kunnen.
Dit zou me erg veel tijd kosten en bovendien is het dan alsnog een handeling van 'opslaan als'.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik Documentnaam, BijwerkDatum (SaveDate) en Revisienummer uit Word (automatisch?) importeren in het Index Excel-document?
Ter info: deze eigenschappen heb ik standaard in de voettekst van Word staan.

Laatst bewerkt:
Dat moet je met VBA doen, want anders zal dat niet gaan. Daarbij moet je dus een Excel sessie maken, het Index bestand openen, en ofwel een bestaand record/formulier opzoeken, ofwel als dat niet bestaat een nieuw record aanmaken. Als je gegevens in de voettest van het document staan, werkt dat wat lastiger. Beter is het om DocVariables te gebruiken; die worden onzichtbaar in het document opgeslagen, en kun je heel makkelijk weer uitlezen. Bookmarks (Bladwijzers dus) werken ook nog wel.

Wederom bedankt voor je antwoord. Ik heb een aantal video's van VBA bekeken op youtube, maar ik kom hier als nieuweling niet zo 1,2,3 uit (wil er wel m'n best voor doen).

Het is noodzakelijk dat de variabelen zichtbaar zijn in het document (datum en revisienummer, ten minste met printen).
Deze hoeven echter niet per se in de kop- of voettekst te staan.

Zie je toevallig nog andere mogelijkheden, of kun je me een stap in de goede richting zetten met VBA?

Ik ga in ieder geval geen voorbeelddocumenten maken, want typen is (al zou je dat niet zeggen aan het aantal berichten van mij ;) ) niet mijn grootste hobby. Je zult dus in ieder geval wat brondocumenten moeten aanleveren. Dan kan ik op basis daarvan wel een stukje code toevoegen, want de procedure voer ik zelf nog wel eens uit, dus die heb ik wel liggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan