gegevens bij een relatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

benprint

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Berichten
21
Goedendag,

Ik ben bezig een database te maken voor een garage bedrijf. Ik heb in de tabel staan merk type kenteken chassisnummer en dat soort zaken.
nu is de bedoeling (kenteken is de primaire sleutel) dat als ik op een formulier een kenteken ingeef dat er onderhoud bij komt te staan .
Daar moet de monteur invullen wanneer, welk onderdeel, en bij welke kilometerstand er iets is vervangen . De uiteindelijke bedoeling als
de werkgever door de records (kentekens) gaat bladeren hij precies kan zien wanneer er wat bij welke auto is gebeurd.
ik heb al gekeken bij sub formulieren maar daar kon ik niet de optie vinden die ik voor ogen had. Het moet dus in access en niet in excel (zoals het idee
wat men in gedachten had)

idee.jpg
 
Ik krijg de indruk dat je maar één tabel hebt gemaakt op basis van de autogegevens. Dat is niet genoeg. Je zult een extra tabel moeten maken voor de onderhoudsgegevens. Deze tabel bevat dan ook het Kenteken (of het Autonummer sleutelveld uit de tabel, als je kenteken niet als sleutel gebruikt (wat ik mij goed kan voorstellen). Deze tweede tabel koppel je dan als subformulier op het hoofdformulier, en als het goed is gegaan zal Access de twee tabellen op basis van (nu Kenteken) het sleutelveld koppelen. Je ziet dan per kenteken de gepleegde onderhoudswerkzaamheden.
 
Ik had inderdaad maar 1 tabel aangemaakt en daar liep het waarschijnlijk op stuk. ik heb nu een tabel onderhoud erbij aangemaakt . primaire sleutel moest inderdaad niet autonummering zijn want ik had namelijk dat als ik 2 auto's ingevoerd had en dan bij de beide auto's diverse herstelwerkzaamheden had en je ging kijken dan was er per auto maar 1 ding gebeurd.ik heb nu kentekens op het hoofd formulier als primaire sleutel , en op het sub formulier wel het id maar het lijkt nu te werken.
 
Het werkt nou super echter. Nu wil ik een stap verder. Ik wil een schakelbord maken met 14 kentekenplaatjes er in en als de monteur dan op het desbetreffende kentekenplaat klikt dan men dan in het invoer formulier van de desbetreffende auto komt . Feit is namelijk dat de monteur helemaal niets snapt van pc's ect dus het moet zo gemakkelijk mogelijk gemaakt worden. Nu heb ik gekeken om dit middels een macro (per kenteken/auto )te realiseren alleen het if keuze <> id 1 (bijvoorbeeld) krijg ik niet voor elkaar . misschien denk ik te moeilijk en kan dit ook anders .
 
Klinkt niet echt logisch. Wat als kenteken 1 niet meer gebruikt wordt en kenteken 15 wordt toegevoegd? Plaat de database even dat praat waarschijnlijk wat makkelijker. Overigens zijn alle monteurs die ik ken zeer bekwaam in het uitlezen van allerlei complexe systemen dus doe niet zo denigrerend over de kennis van een ander.
 
Ik wil een schakelbord maken met 14 kentekenplaatjes er in en als de monteur dan op het desbetreffende kentekenplaat klikt dan men dan in het invoer formulier van de desbetreffende auto komt .
Lijkt mij een zinloze en veel te moeilijke aanpak, want je bestand is op deze manier nooit dynamisch. Gebruik een keuzelijst (met invoervak) om de monteur te laten kiezen.
 
Klinkt niet echt logisch. Wat als kenteken 1 niet meer gebruikt wordt en kenteken 15 wordt toegevoegd? Plaat de database even dat praat waarschijnlijk wat makkelijker.
Overigens zijn alle monteurs die ik ken zeer bekwaam in het uitlezen van allerlei complexe systemen dus doe niet zo denigrerend over de kennis van een ander.
Ben ik het mee eens hoor . maar deze man zegt dat zelf zo dus specifiek deze man . hij wil het zo simpel mogelijk hebben OBD wil hij bijvoorbeeld ook liever niet mee werken. Ik ken inderdaad ook automonteurs die kunnen mij de oren wassen met hun kennis. Daarnaast is het zo ik ben automobilist geen automonteur . Ik snap er geen hout van en wil dat ook niet snappen.
 
het gaat(als toevoeging) om een vrachtwagen bedrijf met 14 auto's .De eigenaar heeft aan gegeven om niet te willen groeien . Daarnaast is het zo dat de eigenaar genoeg kennis van pc's ect heeft dus mocht er een (kenteken )gewijzigd moeten worden is hij prima in staat tot.
 
het gaat(als toevoeging) om een vrachtwagen bedrijf met 14 auto's .De eigenaar heeft aan gegeven om niet te willen groeien . Daarnaast is het zo dat de eigenaar genoeg kennis van pc's ect heeft dus mocht er een (kenteken )gewijzigd moeten worden is hij prima in staat tot.
Je snapt het probleem volgens mij niet helemaal. Een eigenaar met pc kennis zal best in staat zijn om in een tabel een kenteken te wijzigen, maar de opzet die jij wilt, vereist programmeerkennis. En dat heeft niet iedereen. En dat is in dit geval ook totaal niet nodig, als je op de juiste manier werkt. En dat is dus níet een formulier met 14 knoppen, maar een formulier met één keuzelijst waarin alle actieve voertuigen staan. Daarnaast moet je niet willen dat de eigenaar in een tabel één van de bestaande voertuigen aanpast als hij een voertuig vervangt; dat nieuwe voertuig begint dan gelijk met de historie van het vorige voertuig. Moet je echt niet willen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan