Gegevens bijwerken terwijl deze door anderen geraadpleegd worden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

M.Broere

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2000
Ik heb een back-end database met gegevens.
Als die door een andere gebruiker worden geraadpleegd(gebruikers hebben alleen lees rechten) is het voor mij als beheerder niet mogelijk deze bij te werken.
Als ik(beheerder) ingelogd ben is het voor de anderen weer niet mogelijk de gegevens te raadplegen.

Is het mogelijk eea zo in te stellen of in te richten dat de gegevens bijgewerkt worden terwijl de gebruikers raadplegen of is het zo in te stellen dat de gebruikers er (met mededeling) tijdelijk uit gegooid kunnen worden voor een gegevens update ?

Zo ja hoe ?

Even de vraag wat je bedoelt met gegevens bijwerken. Indien je records wilt toevoegen/wijzigen, dan moet dat kunnen.

Wil je in de ontwerpweergave van een object iets aanpassen, dan moet de database exclusief geopend worden. Dat kan alleen als er geen gebruikers in de database zitten.

Gegevens bijwerken

De gegevens worden via bijwerk query's bijgewerkt.
Als ik dat probeer terwijl er anderen raadplegen krijg ik de mededeling dat het veld (expressie) niet kan worden bijgewerkt.
(NB het maakt hierbij niet uit of de bijwerkquery in de gebruikersdatabase staat of in een andere database, maar ze gebruiken beide dezelfde back-end gegevens)
Ook als ik een record in een tabel van de back-end databse handmatig wil bewerken lukt dat niet.
(bij gebruik door een ander wordt de back-end database als alleen lezen geopend !)

Staat de recordvergrendeling aan als een record wordt bekeken misschien?

Misschien

Beste Charles,

Goede tip misschien is dit de oplossing wel.
In het keuzeformulier voor creeren van de diverse overzichten is er inderdaad een veld dat naar een tabel verwijst en wat vergrendeld is.
Ik moet echter wachten tot ik de database exclusief kan openen om de vergrendeling uit te zetten.
Zodra ik meer weet hoor je het.

Helaas,

Er zijn geen velden meer die vanuit een formulier vergrendeld zijn maar het probleem is nog hetzelfde.

Toch denk ik dat het met 'vergrendelen' te maken heeft. Kan een record nog op een andere manier vergrendeld worden en hoe spoor ik dat op ? (Er worden geen lock files aangemaakt bij het raadplegen door andere gebruikers)

De gegevens database die alleen tabellen met gegevens + relaties bevat is als er iemand raadpleegd alleen als "alleen lezen" te openen.
Kan het misschien helpen als de relaties in de back-end verwijdert worden ?(de relaties zitten ook in de front end dus zou denk ik moeten kunnen)

Heb je bij de eigenschappen van de velden gekeken, bij de eigenschappen van het formulier of bij de eigenschappen van de database?

Vergrendeling ?

Beste Charles,

Ik heb gekeken bij de formulier eigenschappen en de velden in het formulier(tekstvakken en keuzelijsten met invoervak).

Eigenschappen van de database had ik nog niet bekeken.

Bij de instellingen van "deze database" staat volgens mij niets over record vergrendeling.
Ik heb ook gekeken en bij de opties van Access onder Geavanceerd, in het laatste deel hiervan staat onder het kopje geavanceerd oa: "databases openen met recordvergrendeling".

Dit is aangevinkt. Echter dat is een persoonlijke(profiel) instelling en staat dus bij al onze gebruikers aan (standaard in Access)
Volgens mij betekend het dat als je een Access database opend de records dus automatisch vergrendeld zijn.

Zou dat de reden kunnen zijn ?

Over welke versie van Access hebben we het eigenlijk?

Versie Access 2007

En de database(en back-end) is ook als een Access 2007 bestand gemaakt & opgeslagen

Ik heb geen ideeën meer. Heb een database draaien, weliswaar in 2003, met dezelfde instelingen waarbij het wel kan. Er zijn zelfs meerdere gebruikers die moeten kunnen muteren. Iemand anders nog ideeën misschien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan