• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens (dagen) vergelijken in 2 tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evoboost

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2014
Ik heb op 2 tabbladen een bepaald aantal dagen onder elkaar staan (bijvoorbeeld 06-09-2014 en 07-09-2014 op 1e tabblad en op een ander tabblad 13-09-2014 en 14-09-2014).
Nu wil ik graag in een cel plaatsen, dat als in tabblad 1 en tabblad 2 géén dezelfde dagen zijn, iets van "er zijn geen dezelfde dagen".
Maar, stel ik zou in het 2e tabblad een datum invoeren die ook in het eerste tabblad staat (zoals 06-09-2014), dat er dan iets komt te staan met: "Dezelfde dagen, namelijk '(hier dan de datum)'.

Weet iemand hier iets voor? Heb de functie verticaal zoeken al eens geprobeerd, maar daar kwam ik niet uit.

Alvast bedankt!

Ik had die formules al weer verwijderd, nu geprobeerd met "gegevensvalidatie", maar kwam daar ook niet uit.
Ik heb bijgaand een bestand toegevoegd wat het in ieder geval duidelijk maakt met wat m'n opzet is.

Ik heb ook gezocht (maar niks gevonden) en veel macro's tegen gekomen (daarmee heb ik nog nooit gewerkt :o). Wat het lastig maakt is dat het met datums is en op 2 verschillende tabbladen.

Mocht iemand kunnen helpen, graag!

Bijlagen

Plaats deze in D4 en doorslepen naar beneden.
PHP:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C3;'Blad 2'!$C$3:$C$18;1;0));"Geen dezelfde dagen";"Deze staat ook op blad 2")

Ik weet niet wat je wil maar met deze kan je een beetje zoeken.
PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'Blad 2'!$C$3:$C$18;1;0);"Niet gevonden")

Plaats deze in D4 en doorslepen naar beneden.
PHP:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C3;'Blad 2'!$C$3:$C$18;1;0));"Geen dezelfde dagen";"Deze staat ook op blad 2")
Heb deze in cel D3 geplaatst, anders klopte deze niet. Maar super bedankt!!! Hier kan ik zeker mee uit de voeten!

Ik weet niet wat je wil maar met deze kan je een beetje zoeken.
PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'Blad 2'!$C$3:$C$18;1;0);"Niet gevonden")
Deze werkt ook heel mooi (dat die aangeeft welke dag er dubbel is), alleen hierbij zoekt deze alleen op 1e blad in "C5" (naar dubbele in 2e tabblad). Kan de formule ook worden aangepast dat deze op het eerste tabblad álle cellen checkt (C3 t/m C13), icm alle cellen op 2e tabblad?

hier een mogelijkhijd:
Ook dank hiervoor! Ik zie hier wel dat al deze 3 de oplossingen, iedereen er voor kiest om in het eerste tabblad een formule te maken waarbij deze 1 cel kiest, en deze laat controleren met 'alle' cellen in 2e tabblad (daar had ik zelf niet aan gedacht...). Is het wel mogelijk, om in 1 cel een formule te maken waarbij deze een 10tal (of meer) cellen checkt met een 10tal cellen uit een ander tabblad?

Super bedankt voor de tijd die er door jullie in is gestoken. :thumb: Ik sta er echt van te kijken wat een enorme excel kennis sommige hebben!

Plaats dan even een voorbeeld waaruit wel duidelijk wordt wat de bedoeling is.

Zie bijgaand.

De formule die nu in E2 gebruikt wordt staat nu dat deze moet zoeken in "C3:C13". Dit werkt alleen niet, want als je dit aanpast naar C5, zie je dat er wel een dubbele data is.
Nu bestaat de lijst "maar" uit 10 dagen, maar dit worden er +/- 200. Vandaar dat ik graag zou willen dat met 1 formule, alle cellen gecontroleerd worden.

Alvast dank!

Bijlagen

Dat is dus niet echt mijn idee/bedoeling. Ik wil graag 1 cel met 1 formule erin die 2 tabbladen controleert, en geen hele rij waarbij een formule constant 1 cel uit blad1 controleert met alle cellen uit blad2.

Maar, misschien moet ik dat idee maar uit m'n hoofd zetten :)

Super, dank! Heb nu ook in de VBA voor het eerst gekeken... :o
Heb nog 1 laatste puntje... Hij geeft nu alleen maar 1 datum weer die dubbel is. Maar stel er zijn er 2 dubbel, dan die dan ook 2 dagen als uitkomst geven?

Alvast dank weer! :thumb:

Hmm, daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Lijkt mij handiger om dit in 20 cellen te doen. Dan kan je altijd qua opmaak/layout hier makkerlijker mee schuiven.
Dank voor alle moeite en meedenken!

Haast ongelofelijk dat dit allemaal kan. Top zeg! Ik zal proberen om alle (layout) details nu zelf uit te werken. Ik verwacht (hoop...) dat ik hier zelf uit ga komen. Alvast allemaal hartelijk dank hiervoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan