• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens die meerdere malen in een kolom voorkomen maar één keer laten meetellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter KAIK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

KAIK

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2013
Beste,

Ik probeer een formule in mijn excelsheet werkend te krijgen welke uit verschillende kolommen expliciete waardes laat meetellen in een SOMPRODUCT.

Ter verduidelijking:

=SUMPRODUCT(--(LEFT($F:$F;1)="A")*($D:$D=N2)*($C:$C=K2)*($I:$I>0))

In kolom F telt een rij alleen mee als de waarde met een A begint
In kolom D telt een rij alleen mee als hij gelijk is aan N2
In kolom C telt een rij alleen mee als hij gelijk is aan K2
In kolom I telt een rij alleen mee als het getal positief is (heb ik dat dan goed gedaan?)

Volgens mij werkt deze formule nu goed. Echter, ik wil er nog een criterium aan toevoegen:

De waarde die in kolom E staat, kan meerde malen voorkomen. Het kan me niet schelen hoevaak die waarde voorkomt in kolom E, ik wil dat hij maar één keer meetelt.

Kortom: Pas als aan alle 5 de bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan, wil ik dat de rij aan het SOMPRODUCT wordt toegevoegd.

Het lukt me helaas niet om een excelsheet als voorbeeld mee te sturen (krijg de melding "invalid file").
Toch hoop ik dat ik dit duidelijk genoeg heb omschreven en dat iemand me uit brand kan helpen!

Alvast bedankt!

Mvg,

Kai

Dan hoef je toch enkel die E-kolom-voorwaarde in je somproductformule toe te voegen.
Code:
=SUMPRODUCT(--(LEFT($F:$F;1)="A")*($D:$D=N2)*($C:$C=K2)*($I:$I>0[COLOR="#FF0000"])*($E:$E=??)[/COLOR])

Hoi Cobbejaan,

Dit is volgens mij niet wat ik bedoel.
Stel de E kolom ziet er als volgt uit:

E
2
3
4
5
6
5
4
3
7
8

Dan komt bijvoorbeeld 3 twee keer voor, maar ik wil dat hij maar één keer meetelt.
2 komt maar één keer voor en telt dan natuurlijk ook maar één keer mee.
Volgens mij wordt het dan een soort vergelijkings-voorwaarde ofzo, maar daar kom ik maar niet uit.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Alvast bedankt!

Mvg,

Kai

Ik probeer vanavond vanuit huis wel een voorbeeld als bijlage te uploaden. Misschien is het dan duidelijk wat ik bedoel.

Mvg,

Kai

Het is dan toch gelukt een bijlage erin te krijgen. Hopelijk verduidelijkt dit alles een beetje.
Het tabelletje rechts is waar ik de formules in heb staan die me vertellen hoeveel rijen er aan de criteria voldoen.
Ik heb voor de duidelijkheid van een drietal formules met kleurtjes aangegeven welke rijen er geselecteerd worden voor de som.

Nu komt mijn vraag:

Kan ik de formule zodanig aanpassen dat zodra er bij 2 of meer geselecteerde rijen de waarde in de E kolom hetzelfde is, deze rijen tot 1 teruggebracht worden in de som?

Pffff, wel moeilijk uitleggen wat ik nou precies wil hoor. Maar hopelijk lukt het nu.

Alvast bedankt!

Mvg,

Kai

Bijlagen

Kan helemaal niemand me helpen? Of ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling?

kolom F ingevoegd zie gele cellen
en formule aangepast
Code:
=SOMPRODUCT(--(LINKS($G:$G;1)=M4)*($D:$D=N3)*($C:$C=M2)*($J:$J>0)*($F:$F=1))

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan