• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens in een kolom "freezen"

• Onderwerp starter Onderwerp starter wil79
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wil79

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2016
Hallo forumleden,

Ik zit met een excel-probleem waar ik niet uit kom......
Voor een productieproces moet ik kijken naar welke fout er optreedt bij het boren van een gat in een plaat.
Afhankelijk van de fout die bij de eerste 3 gaten wordt gemaakt moet er gekozen worden voor een bepaalde boorbreedte (6/10 cm)

Als de fout >3mm meer dan 2x voorkomt in de rest van de gaten, moet een senior medewerker (nr 2) worden gebeld.

In totaal moeten er 30 gaten geboord worden.

Nu wil ik dat alle resultaten in de kolom resultaten voor een bepaald gat blijven staan en dat alleen het resultaat veranderd bij het gat wat voor de 2,3,4,... keer een afwijkijng heeft van 3 mm.
Ik heb alleen geen idee welke formule ik daar in moet stoppen. Heb al van alles geprobeeld met index-functie, match functie, lookup-functie, maar niets geeft het goeie resultaat.

Weet iemand van jullie misschien raadt met dit probleem ??

Alvast bedankt

Bijlagen

Als ik je goed begrijp:

PHP:
=COUNTIF($B$6:$B$8;">"&3)+N($B10>3)>1

Thx SNB,

Mogelijk ben ik niet geheel duidelijk geweest in mn eerste uitleg, excuses daarvoor.

In de sheet staat nu in cel B20 het getal 1, dat resulteert in cel E20 in "door met 10 cm"
Als je in cel B20 een 4 invult sprint E20 naar "medewerker 2 bellen"
Maar ook alle bovenstaande cellen (E10-E19 springen naar deze tekst)

Waar ik eigenlijk nara op zoek ben is dat als er in bereik B10-B36 of C10-C36 of D10-D36 twee of meermaal een waarde > 3 komt te staan dat
dan in dezelfde rij in kolom E een melding komt "medewerker 2 bellen".
Maar wel zo dat alle vorige meldingen in kolom E blijven staan op de tekst die ze al hadden..........

Helemaal ideaal (om nog een repost te voorkomen ;) ), zou zijn als kolom E leeg bleef zolang er geen waarde(n) in kolom B,C of D van dezelfde rij zouden staan.....

Nogmaals excuses voor mijn onduidelijkheid

probeer deze eens: in E10 en dan naar beneden trekken
Code:
=ALS(AANTALARG(B10:D10)>0;ALS(OF(AANTAL.ALS($B$10:B10;">3")>1;AANTAL.ALS($C$10:C10;">3")>1;AANTAL.ALS($D$10:D10;">3")>1);"Medewerker 2 bellen";E9);"")

Thx Sylvester.

k moest em even in t engels omzetten (tja, sorry internationaal bedrijf.....) maar hij werkt WEL !!!!!
super bedankt

In vervolg op bovenstaand probleem nog een issue in t zelfde bestand:

Na de eerste 3 gaten wordt gekeken met welke boor de rest van de gaten wordt gemaakt, obv het gemiddelde van X Y en Z.
(als de gemiddelde van X Y of Z boven de 3 mm uitkomt moet een 10 cm boor worden gebruikt)

Nu wil ik ook dat een 1e en 2e medewerker een akkoord geven, alvorens in E10 komt te staan welke boor voor de rest van de gaten moet worden gebruikt

Zelf dacht ik aan:
Code:
=IF(OR(B10="",C10="",D10=""),"",AND(E7<>"", E9<>"",IF(B10>3,"Door op 10mm boor",IF(C10>3,"Door op 10mm boor",IF(D10>3,"Door op 10mm boor","Door op 6mm boor")))))

maar dat resulteert in #value-error
als ik de
Code:
AND(E7<>"",E9<>"",
weghaal dan werkt ie wel.......

Wat doe ik niet goed, of zie ik over het hoofd ???!!!

ik snap niet helemaal wat de bedoeling is.

De boormaat wordt toch in E9 bepaald? en daarna blijft hij het zelfde?

Klopt sylvester, maar dat is dus op basis van de gemiddelde waarden voor X-Y-Z over de eerste 3 gaten. Als er eentje meer dan 3 mm afwijking vertootn wordt er geboord met een 10 cm boor, als alle waarden gemiddeld <3mm zijn, dan gaat de 6 cm boor erin.
Voordat het definitieve resultaat in E9 wordt getoond, wil ik dus ook dat in vak E6 en E8 (medewerker 1 en 2) een paraaf wordt gezet......
Vandaar dat ik dacht aan de En-functie.....

Resumerend, de waarde in E9, moet dus afhankelijk zijn van de waarden in B9, C9 en D9 (of kleiner of groter dan 3mm) en van de aanwezigheid van de parafen in E6 en E8

(Zie nu pas dat ik E7 en E9 vermeld heb in de formule, dat moet natuurlijk 6 en 8 zijn, maar ook na die aanpassing blijf ik de error #value krijgen)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan