• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens in een tabel ordenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb een tekstbestand van 2.700.000 regels met genealogische data (een zgn. gedcom-bestand).
Voor de controle en completering van het bestand wil ik bij elke plaats een code en bij elke code een plaats hebben. Om te kijken bij welke plaats/code een van beide ontbreekt wil ik de bij elkaar behorende waarden op een regel hebben.
Het bestand is al opgesplitst (en geschoond van - voor dit doel - niet benodigde gegevens)
Mijn werkbestand ziet er oorspronkelijk uit zoals in de kolommen A tot en met E en zou er moeten uitzien als in de kolommen I tot en met M.
In de kolommen A en D (en dus ook I en L) staan regelnummers van het gedcom-bestand, maar die wil ik op één regel bij elkaar hebben, zodat ik zie dat boven regel 257633 geen plaatsnaam staat en onder bij regel 257828 geen code vermeld staat.
Door in de kolommen I en J de regels vanaf 257657 en Leeuwarden een regel naar beneden te verplaatsen zie je dat de regelnummers in kolommen I en L dicht bij elkaar zitten en dus bij elkaar horen. Hetzelfde geldt voor de kolommen L en M bij de regels 257854 en daaronder
Deze vergelijking heb ik nu met de hand gemaakt, maar moet uiteindelijk op het hele tekstbestand worden uitgevoerd.
Hoe kan ik e.e.a. automatiseren?

Vriendelijke groet,
Marianne

Bijlagen

Wat is dicht bij elkaar scheelt dat 1 of is 100 ook dicht

Het lijkt me verstandiger een deel van het tekstbestand te plaatsen.
En uit jouw voorbeeld kan ik geen systematiek afleiden.

Laatst bewerkt:
Graag inderdaad een deel van het tekstbestand (niet opgeschoond). Misschien dat Power Query uitkomst kan bieden, zeker als het op 2,4 miljoen regels moet worden toegepast.

Graag inderdaad een deel van het tekstbestand (niet opgeschoond). Misschien dat Power Query uitkomst kan bieden, zeker als het op 2,4 miljoen regels moet worden toegepast.

Wat bedoel je met "niet opgeschoond"? Het bestand bevat genealogische gegevens. Een groot deel van de mensen is dus reeds overleden, maar een deel van de mensen leeft nog en mag dus niet worden getoond...

Ik heb hm_20220206 0014 svp 2.xlsm gedownload. Bij het uitvoeren krijg ik een foutmelding:
Code:
Fout 1004 tijdens uitvoering:
Eigenschap XMatch van klasse WorksheetFunction kan niet worden opgehaald.

Met "niet opgeschoond" bedoel ik dat de opmaak bij voorkeur hetzelfde is. Uiteraard mogen/moeten er dummy gegevens in staan.

Nu heb je al bewerkingen erop los gelaten waarschijnlijk om het in Excel te krijgen.

marian, heb je geen excel 365?
dan pas ik de macro wel aan.
anders moet ik uitzoeken waar de fout zit.

Ter verduidelijking:
Uit het genoemde gedcom-bestand (2.700.000 regels) heb ik een lijst bestaande uit 4 kolommen, waarvan ik in #1 een deel plaatste ter illustratie.
Het complete bestand is te groot voor dit forum.

"dicht bij elkaar" is inderdaad een relatief begrip. In het gedcom-bestand begint elke regel met een zgn. niveau. Alle regels die daarop betrekking hebben, krijgen een lager niveau nummer:
Code:
1 RESI
2 DATE FROM 1967 TO 1974
2 PLAC Den Haag
2 _LOC @L330518@
"dicht bij elkaar" zal dus vaak betekenen dat het binnen de 10 regels daarna zal zijn; in elk geval vóórdat er weer een regel komt die met niveau 1 begint.

blijkbaar kan 2019 niet met XMatch overweg.
hier een aanpassing:
ps ik neem aan dat je de macro zelf kunt aapassen .
anders moet je toch een regel of 30 van he originele bestand plaatsen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat bestand ziet er dus al heel anders uit dan de Exceltabel... Waarschijnlijk veel bruikbaarder in Power Query om tot je gewenste resultaat te komen.

Het complete bestand is niet nodig
Echte namen of gegevens zijn niet nodig
Een representatief VOORBEELD is wel nodig om tot een antwoord te komen.

Zonder dit moet ik je persoonlijk verder succes wensen.

De reacties op mijn vraag hebben mij wel richting een oplossing gebracht, waarvoor mijn dank.
Toch is het uiteindelijk niet goed werkbaar en gooi ik het over een andere boeg. Dat doe ik bij voorkeur in een ander topic.
Derhalve sluit ik dit topic.

plaats een stukje zoals je het binnenkrijgt. er zal wel iemand een gepaste oplossing vinden.
maar met incorecte info kunnen we geen correcte oplossing bieden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan