• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens in een werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

petermeijerink

Verenigingslid
Lid geworden
16 sep 2013
Geachte Forum,

Ik heb 2 werkbladen en ik wil de gegevens in kolom B,C en D van werkblad 2 in werkblad 2 hebben welke gelijk zijn als de waarde in kolom A van werkblad 1.
Zie voorbeeld.

Ik hoop dat U mij kunt helpen.

Groet
Peter

Bijlagen

De vraag is mij niet geheel duidelijk. Voorbeeld: Op tabblad 1 komt de combinatie 36 en dinsdag 14x voor. Op tabblad 2 slechts 1x.
Het is dus een beetje lastig om hierin een match te maken. Tenzij de vraag anders is dan ik nu geinterpreteerd heb.

Ik zal proberen het op een andere manier uit te leggen.
in werkblad 1 (rooster) zijn zijn kolom A en B al in gevuld. In werkblad 2 (naam) zijn kolommen A,B,C en D ingevuld. Ik wil een match zien van de kolommen A+B uit het werkblad 2 (naam) als er een overeenkomst is (is gelijk aan) aan de kolommen A+B uit werkblad 1.

OK. Deze uitleg is beter. Heel kort even handmatig getest wat ik denk dat je zegt. Handmatig een filter gezet op beide tabbladen.
Op tabblad 1 heb ik geselecteerd: Kolom A: 1 en Kolom B: MA.
Hetzelfde uitgevoerd met tabblad 2, Kolom A: 1 en kolom B: MA

Wat ik zie op tabblad 1 is: 9x 1 en 9x MA.
Wat ik zie op tabblad 2 is: 1x 1 en 1x MA.
Het komt mij over dat je wilt dat in tabblad 1 de gegevens ingevuld worden die op tabblad 2 staan.
Kortom op tabblad 2 is de naam van degene die op tabblad 1 ingevuld moet worden.
Als ik de instelling van mijn filter volg dan wordt op tabblad 1 ingevuld achter 1 en MA: Treebush A1.
Klopt mijn stelling?

Ja ! Dat is het. Kunt u een voorbeeld maken hoe ik dat moet doen.

Alvast bedankt

Groet
Peter

Ik heb eens deze formule =INDEX($T$2:$T$2031;VERGELIJKEN(1;($A2=$V$3:$V$2032)*($B2=$T$2:$T$2031);0);3) gekregen van jullie. Hoe kan ik deze gebruiken in mijn voorbeeld.

Groet
Peter

Persoonlijk zou ik dit via een database oplossen.
Met een accessdatabase zijn deze tabellen makkelijker te koppelen dan via Excel. Excel is ook niet echt bedoeld voor dit soort klussen.

Ik ben bezig geweest om het in Excel op te lossen en ben aan het stoeien met Index en vergelijken. Loop nog tegen wat onduidelijkheden aan maar Google is geduldig.

Ik ga nu eerst even mijn eigen werk af maken. De vraagstelling is nu duidelijk. Wellicht dat er leden zijn die het antwoord nu al kunnen geven.

Beste aks1969nl,

Heel erg bedankt voor je hulp. Hoe heb je dat zo snel gedaan in Access?

Groet
Peter

Hallo Peter, het is niet heel ingewikkeld. Als je de beschikking hebt over Access2010 dan is het zelfs heel simpel.

In Access2010:
Ga naar tabblad "Externe Gegevens" --> Importeren en koppelen; Klik op het Excel icoon. (Zie ook de plaatjes)

Snelle rapporten_1_Importeren Excel_1.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_2.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_3.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_4.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_5.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_6.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_7.jpgSnelle rapporten_1_Importeren Excel_8.jpg

Er verschijnt een magiër die helpt bij het zoeken naar het excel bestand.

In jouw geval is het een excel bestand met twee tabbladen. Dat betekend dat je twee keer een import moet doen (per tabblad een import)
Als de import geslaagd is dan heb je in het segment Tabellen, twee tabellen staan met dezelfde namen als van de tabbladen van het Excelbestand.

Als je de plaatjes volgt dan is het goed te doen. Uiteraard kan het nog sneller en handiger maar meestal betekend dat ook dat je meer ervaring met Access hebt.

De tabellen zijn wel een hele goede om te oefenen met Access als je daar geen ervaring mee hebt.

In ieder geval is dit wel het handigste om een administratie op te zetten. Een database is sneller en overzichtelijker dan een excel-rekenblad. Als je een beetje ervaring hebt met Access kun je er ook mee rekenen.

Succes met het oefenen

Bijlagen

• Snelle rapporten_1_Importeren Excel_9.jpg
    Snelle rapporten_1_Importeren Excel_9.jpg
    43,5 KB · Weergaven: 60
Beste Aks1969,

Bedankt voor al je moeite en je goede uitleg. Ik heb helaas geen access . Is deze gratis te downloaden?

Groet
Peter

met een hulpkolom in bijde bladen
kan het met vertikaal zoeken

mvg

Leo

Bijlagen

Heel erg bedankt voor al jullie hulp en voorbeelden. ! Een geweldig forum en helemaal gratis ! Maar voor niets gaat de zon op dus ik ben lid geworden.

Beste Aks 1969
Ik heb Access 2010 gekocht en ben volop aan het oefenen. Dankzij jou uitleg is het inderdaad niet zo moeilijk. Nogmaals enorm bedankt.
Wellicht zal ik je hulp nog wel een keer nodig hebben.

Vriendelijke groet
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan