Gegevens in kolommen en rijen plaatsen in een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

bart77

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2011
Berichten
7
Hey allen samen,

ik heb een vraag ivm formulieren in access.

Ik wil mijn gegevens tonen in een formulier maar ipv alle gegevens onder elkaar te zetten waardoor je veel moet scrollen

1
2
3
4
5
6

Wil ik de gegevens naast elkaar zetten en na een x aantal kolommen een nieuwe rij maken

1 2 3
4 5 6

Gaarne jullie help, ik kom er niet uit ...
Misschien is dit niet mogelijk

groeten
Bart
 
Je kunt in een formulier zelf bepalen waar je de velden wilt hebben; kwestie van slepen! In een doorlopend formulier zie je dan meerdere records tegelijk op het scherm, bij een Enkelvoudig zie je alle velden van één record.
 
Ja maar dan heb je de gegevens onder elkaar staan en niet naast elkaar.
Als ik vb besturingselementbron A sleep in mijn formulier en ernaast nog eens besturingselementbron A krijg ik dezelfde gegevens naast elkaar en niet de volgende record ernaast
 
Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; in het Ontwerpscherm van je formulier zet je veld1 er uiteraard maar 1 keer op, net als veld2 etc. Dus wat doe je nu precies? Maak anders eens een formulier met de wizard, en probeer de verschillende typen uit...
 
OctaFish alvast bedankt voor je snelle reacties

Wat ik eigenlijk wil bestaat voor rapporten: bij pagina instellingen van een rapport kan je via tabblad "kolommen" invoegen hoeveel kolommen je naast elkaar wilt hebben bij het afdrukken van je rapport.

Nu wil ik dat ook bij mijn formulier.
Ik krijg nu alleen een doorlopend formulier

A
B
C
D
E
F

Om minder scrollbewegingen (meer dan 1000 records) en een mooiere, overzichtelijkere layout wil ik
ABC
DEF

Ik heb alle wizards al geprobeerd maar geeneen die het doet zoals ik wil

Ik heb wel al een oplossing maar die vind ik nogal omslachtig omdat ik verschillende selectiekriteria heb die ik aanpas en dan na iedere selectie een nieuwe tabel (bijwerkquery) moet maken

Oplossing bestaat erin om bij elke record een veld "rij" en "kolom" toe te voegen
De tabel ziet er dan zo uit

Rij Kolom Record
1 1 A
1 2 B
1 3 C
2 1 D
2 2 E
2 3 F

Als ik dan van die tabel een kruistabelquery maak krijg ik volgend resultaat

1 2 3
1 A B C
2 D E F

En dat wil ik nu hebben maar dan in een (sub)formulier
 
... En dat is, zal je niet verbazen, zonder truukendoos niet mogelijk. Een kruistabel zal je probleem ook niet verhelpen, omdat je dan geen gegevens meer kunt muteren. Tenzij dat niet belangrijk is. Maar dan kun je net zo goed een rapport maken.
Wat jij wilt, druist tegen het natuurlijke karakter van een tabel in; je hebt een object (klant, order etc) en per object heb je verschillende gegevens (de velden). Die horen bij elkaar, en daarom zie je zo ook als zodanig bij elkaar. Dus één record laat de gegevens zien van dat ene object. Jij wilt echter de gegevens van een aantal records tegelijk zien, maar niet als geheel, maar als door elkaar gehusselde groep velden. En daar ga je dus altijd op stuk lopen. Al was het maar omdat er maar één record in de bewerkingsmodus kan zijn, en bewerkt kan worden.
Als je teveel records hebt in een doorlopend, en de gebruiker niet wilt laten scrollen, dan maak je op je formulier een keuzelijst waarmee je ofwel de recordset filtert, zodat er minder records op het formulier staan, of je maakt een zoekfunctie, waarmee je naar een specifiek record kunt springen. Of je maakt een enkelvoudig formulier, waar niet meer op staat dan bij dat ene record hoort.
Maar ik zou de tabel wel eens willen zien die jou op deze vraag brengt; dat moet wel een hele speciale tabel zijn...
 
ik vermoedde al zoiets dat het lastig ging worden maar ik ga toch blijven proberen. De aanhouder wint!

Zo een speciale tabel is het niet hoor.
Ik ben bezig (is al min of meer af) met mijn eigen muziekdb en wil het wat mooier krijgen.
Zie jpg in bijlage: ik wil het overzicht van de covers niet in een lange rij maar in kolommen en rijen. Is overzichtelijker

En als je btw de vb code weet om mp3 tags in te lezen in een tabel mag je me ook verder helpen. Momenteel leest hij de bestandsnamen in samen met de directory en dan kom ik al een heel eind met de gegevens maar nog mooier zou zijn om de tags in te lezen. Ik heb al ontdenkt waar ze zitten in de files maar ze eruithalen en in een tabel proppen lukt me niet ...
 

Bijlagen

  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 73
Als je de tags al kunt vinden, ben je er volgens mij al bijna.... Het helpt als je dat deel van de code alvast post; scheelt ons weer uitzoeken!
Overigens hoef je het subformulier (ik ga er, gezien het scherm van uit dat je met subformulieren werkt, inderdaad niet te bewerken, dus zou je met een draaitabel kunnen werken, zoals je al bedacht had.
 
Ik heb ondertussen al een prima module gevonden om mp3 tags in te lezen. Dus ik heb jouw code denk ik niet meer nodig, al ben ik uiteraard wel benieuwd...
 
trukkendoos

Eureka trukkendoos bovengehaald op probleem op te lossen

Alhier de gevolgde stappen

1. eerst een tabel (tblrijkolom) aangemaakt met velden
ID = autonummering
Rij
Kolom
Deze tabel ingevuld met voldoende gegevens dus ziet er als volgt uit

ID RIJ KOLOM GEG
1 1 1
2 1 2
3 1 3
4 2 1
5 2 2
6 2 3
7 3 1
...

2. Een tweede tabel (tblgeg) gemaakt voor de gegevens
ID = autonummering
Geg = gegevens

tbl ziet er als volgt uit
1 A
2 B
3 C
4 D
5 E
6 F
7 G
...

Nu na elke selectie wordt deze tabel leeggemaakt, gekopieerd als tmpgeg
Dan wordt de oorspronkelijke tblgeg gedelete en wordt de tmpgeg van naam gewijzigd in tblgeg zodat de autonummering terug op 1 komt te staan.
Er zullen waarschijnlijk andere oplossingen voor bestaan maar die zijn zo ingewikkeld dat ik deze het makkelijkste vind.
De geg worden in deze tabel ingevuld


3. Dan wordt tblRijkolom ingevuld met de geg
Velden ID koppelen zodat de volgorde klopt

4 dan een kruistabel en voila nu alleen nog lege cellen niet selecteren...

Dus de volgorde is
1. De geg uit tblrijkolom worden verwijderd zodat je terug een cleane tbl hebt
2. Dan wordt tblgeg leeggemaakt en gekopieerd als tmpgeg
3. tblgeg verwijderen
4. tmpgeg naamwijzigen in tblgeg zodat de autonummering terug op 1 komt te staan
5. geg worden weggeschreven naar tblgeg
6. geg uit tblgeg worden ingevuld in tblrijkolom (id velden koppelen)
7. Eventueel een nieuwe tabel aanmaken zonder lege cellen
8. En dan een kruistabelquery maken met als rij RIJ, kolom KOLOM en geg GEG

Is nogal heel wat om alles zo te krijgen maar geschreven in vba en gaat toch vrij snel
Als er iemand geïnteresseerd is wil ik wel een vb db posten

De mp3 tags hou ik me nog even niet bezig, eerst dit afkrijgen, als je wilt (graag zelfs) mag je die module eens posten. Ik vind wel modules om de geg van 1 file op te vragen maar van een hele folder met files en die dan wegschrijven in een tabel ... Ik ben zelf nog maar zo ver gekomen als waar de gegevens in de file staan maar ze in een tabel krijgen ....

IK ZIT NU MET EEN VOLGEND PROBLEEM
Ik heb nu de covers naast elkaar (zie file) maar als ik nu op een cover druk wil ik de gegevens van dat album bekijken. Het probleem zit in het feit dat als ik op de cover van Kees Thorn (tweede rij, tweede kolom) druk de record van rij 1 wordt geselecteerd. Ik moet eerst op de recordkiezer drukken van rij 2 om dan op de cover te drukken.
Dus ik wil dat als je op een afbeelding drukt je ook effectief naar die record gaat ..

Alvast bedankt en misschien moet ik hier een appart probleem van makenfrmSelect.jpg
 
Als je een voorbeeldje kunt posten, met wat records, dan kunnen we wat beter bekijken wat er aan scheelt.
 
file in attach

in attach een rar file, zijn er 3 want mag blijkbaar niet groter zijn dna 100 KB???

Bestanden uitpakken, best gewoon op je c en in map c:\testdb\, anders moet je het path wijzigen in tabel tbl000Path.Bekijk bijlage Test 01.rarBekijk bijlage testdb 02.rarBekijk bijlage testdb 01.rar

Zitten ook afbeeldingen bij om voorbeeld te illusteren en die heb je wel nodig anders heb je een blanco formulier

DB open en normaal zou frm000Select moeten openen.

Deze is echt een testcase dus niet letten op naamgeving en procedures

Op frm000Select kan je de selectie wijzigen en kan je zie hoe ik het heb opgelost om alles mooi in rijen en kolommen te krijgen. mcr000 om procedure te volgen. In de echte db is het in vba maar kon niet gewoon copy paste doen want die is iets uitgebreider en complexer

Nu is het volgend probleem, hetgeen je in het subfrm ziet zijn koppelingen naar afbeeldingen. Nu is het de bedoeling als je op een afbeelding druk je de gegevens van die afbeelding kunt bekijken. Het probleem is dat als je op een afbeelding drukt je niet naar die record gaat (zie recordkiezer links, deze blijft op de eerste record staan tenzij je een andere selecteerd via recordkiezer).

Ik zou dus willen hebben als je vb bij selection 3 doet dat je als je op de afbeelding van Michael Jackson druk ook effectief naar die record gaat...

Weer trukkendoos moeten bovenhalen??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan