• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens invullen als jaar en maand gegeven is met voorwaarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Beste Excelexperts,

Kunnen jullie me helpen met het volgende probleem dat ik als bijlage toegevoegd heb.
In de A-kolom heb ik de jaren, DD-MM-JJ, in kolom B de min temperaturen.
Nu wil ik de gegevens verwerken en heb ik 3 criteria nodig, maand, jaar en aantal dagen.
In het overzicht aantal vorstdagen is dat <0, lichte vorst -0.1 tot -5.0, matige vorst -5.1 tot -10, strenge vorst -10.1 tot -15 en voor zeer strenge vorst <-15
Het moet een formuletje worden die ik voor bijvoorbeeld voor de lijst vorstdagen kan invullen in G7 en dan verder naar rechts en beneden kan doorvoeren, voor de andere lijsten geldt hetzelfde, in eerste jaar en eerste maand invullen en dan doorvoeren.
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
Vr. groet.
Mich

Een optie voor G13, vorstdagen tussen 0 en -5°C, per jaar, per maand:
Code:
=SOMPRODUCT((JAAR($A$2:$A$1096)=$F13)*(MAAND($A$2:$A$1096)=G$6)*($B$2:$B$1096>-5)*(($B$2:$B$1096<=0)))
Rest kun je naar behoefte aanpassen.

Dank voor je antwoord.

Helaas werkt deze formule niet bij mij. Ik heb een Engelstalige versie en heb deze aangepast naar: =SUMPRODUCT(YEAR($A$2:$A$1096)=$F13)*(MONTH($A$2:$A$1096)=G$6)*($B$2:$B$1096>-5)*(($B$2:$B$1096<=0)) Maar helaas krijg een verkeerde waarde in de cel.(0)

In jouw versie ontbreken een paar haakjes.
Code:
=SUMPRODUCT[COLOR="#FF0000"][B]([/B][/COLOR](YEAR($A$2:$A$1096)=$F13)*(MONTH($A$2:$A$1096)=G$6)*($B$2:$B$1096>-5)*(($B$2:$B$1096<=0))[COLOR="#FF0000"][B])[/B][/COLOR]

Tip: https://nl.excel-translator.de/translator/

Dank, de verbeteringen hebben geholpen!
Ook dank voor de link naar de Excel Translator.

Vr. groet,

Mich

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan