• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens kolom verdelen over meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauw Gauwes

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Ik heb een bestandje waarop één kolom met gegevens staan, met 2300 rijen. Deze moet ik uitprinten en dat betekent over de 400 pagina's.
Ik kan per pagina wel 10 kolommen uitprinten, dan zouden het nog maar 40 pagina's betekenen.
Ik denk dat ik daarvoor een macro moet kunnen maken alleen beheers ik die techniek niet echt. Vind ook nergens een voorbeeld van een dergelijk probleem
Wie weet de oplossing?

wat is nu de concrete vraag/

je hebt gegevens in 1 kolom en wilt toch 10 kolommen printen.

waarom zou je dat willen?

of misschien moeten de rijen verkleind worden, dan kunnen er meer rijen op 1 pagina.

maar mij is niet geheel duidelijk wat je nu precies wilt bereiken.

Ik heb een bestandje waarop één kolom met gegevens staan, met 2300 rijen.
Deze moet ik uitprinten en dat betekent over de 400 pagina's.
Dat begrijp ik niet goed.
In mijn Excelversie is de standaardrijhoogte 12,75 en met de standaardmarges van 2,5 cm boven- en onderaan betekent dat, dat je daarmee 56 rijen per pagina kunt printen. En dat zouden dan 2300/56 = 42 pagina's worden. Misschien gebruik je een grotere rijhoogte, dan heb je meer pagina's nodig, maar 400.... ??

Ik kan per pagina wel 10 kolommen uitprinten, dan zouden het nog maar 40 pagina's betekenen.
Analoog aan mijn berekening hierboven, zou je dan slechts 2300/10/56 = 5 pagina's nodig hebben.

Welk aantal pagina's je ook nodig hebt, om de ene kolom met gegevens over 10 kolommen te verdelen, kun je deze macro gebruiken (ervan uitgaande dat de gegevens nu in kolom A staan en de naam van het blad waarin de gegevens staan "Blad1" is):
Code:
Sub macro1()
'Deze macro is geschreven door Zapatr
With Sheets("Blad1")
x = 1: y = 1
Application.ScreenUpdating = False
Do Until IsEmpty(.Range("A" & x))
.Range(.Range("A" & x), .Range("A" & x + 9)).Copy
.Range(.Range("B" & y), .Range("K" & y)).PasteSpecial Paste:=xlPasteAll, Transpose:=True
x = x + 10: y = y + 1
Loop
.Columns("A").Delete
.Range("A1").select
Application.ScreenUpdating = True
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Bedankt Zapatr de door jou geschreven Macro werkt perfect, zo zie je maar weer hoe handig zo een forum is. Voor jou beeldvorming ik had een tikfoutje gemaakt het waren geen 2300 regels maar 23000 regels van max 10 posities per regel, als je dat zonder meer uitprint krijg je dan ruim 400 pagina's en dat is nu, door jou macro met een factor 10 vermindert en scheelt weer een boompje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan