gegevens kopiëren tussen notebooks

Status
Niet open voor verdere reacties.

josdeschele

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2006
hallo,

ik zou graag een zestal gigabyte aan gegevens kopiëren van m'n ene laptop naar m'n andere, maar ik kan geen gebruik maken van een draadloos netwerk.
daarom vroeg ik me af of dat kan met een netwerkkabel (ziet eruit zoals op http://shop.deltaracunari.com/images/Razno TP UTP Patch Cable Cat 5 15 m.JPG, en er staat o.a. 'CAT.5 Patch cable UTP' op bij mij) en welke software er eventueel bij nodig is?
kan iemand een schatting geven v/d tijd die dit in beslag zal nemen (als het op deze manier kan, natuurlijk)?

mvg

8 stuks, da's toch te overzien? Eventueel na een winzip of rar-actie nog minder.

wat moet ik dan precies doen met die utp-kabel, want ik heb al wat gegoogeld maar nog geen goeie uitleg gevonden?

alvast bedankt voor de hulp

toen ik data wou uitwissen voor dat ik een router kreeg sluitte ik gewoon de de kabel tussen 2 de pc's (jouw geval de laptops)
en dan moet je via start configiratie scherm een netwerk instellen

Niet om 't een of ander, maar in de tijd die je besteed hebt aan het vinden van een oplossing middels UTP, was je waarschijnlijk al bijna gereed geweest met branden ;) :D

Niet om 't een of ander, maar in de tijd die je besteed hebt aan het vinden van een oplossing middels UTP, was je waarschijnlijk al bijna gereed geweest met branden ;) :D

mss wel, maar dan blijf ik zitten met al die schijfjes terwijl het eigenlijk niet de bedoeling is om ze op cd-rom te branden, énkel om de gegevens naar de andere laptop over te brengen..

Daar hebben ze ooit RW's voor uitgevonden...................
1 Rw'tje, kopieren, leeg maken en weer gebruiken...........

Laatst bewerkt:
toen ik data wou uitwissen voor dat ik een router kreeg sluitte ik gewoon de de kabel tussen 2 de pc's (jouw geval de laptops)
en dan moet je via start configiratie scherm een netwerk instellen

hoe weet ik dat de kabel langs beide kanten op de goede manier is aangesloten, want voorlopig werkt het niet..

gewoon de kabel er in klikken en daarna beide laptops opnieuw opstarten

Je moet geen Patch-kabel hebben (ook wel straight-through kabel genoemd) maar een crossover-cable, ook wel X-cable of Cross-cable genoemd.

Daarnaast moet op beide pc's tijdelijk de firewall zijn uitgeschakeld.
Ook moet je de mappen die je over wilt zetten delen.

Met TCP/IP als protocol kan dat soms wel een nacht duren (eigen ervaring met laptop naar desktop bestanden overzetten).

Tijs.

Je moet geen Patch-kabel hebben (ook wel straight-through kabel genoemd) maar een crossover-cable, ook wel X-cable of Cross-cable genoemd.

Daarnaast moet op beide pc's tijdelijk de firewall zijn uitgeschakeld.
Ook moet je de mappen die je over wilt zetten delen.

Met TCP/IP als protocol kan dat soms wel een nacht duren (eigen ervaring met laptop naar desktop bestanden overzetten).

Tijs.

wat bedoel je precies met TCP/IP als protocol?
en heb ik specifieke software nodig om deze overdracht te kunnen doen?

al bedankt voor de hulp

Wat heb je nodig:
1. Een cross-cable
2. Op beide computer: Client voor Microsoft Netwerken
3. Op de computer(s) waar de bestanden vandaan moeten komen: Bestands- en printerdeling voor Microsoft-Netwerken.
4. Op beide computers: TCP/IP of een ander netwerkprotocol.
M.b.t. 4: Als je NWLink IPX/SPX/Netbios-compatible netwerkprotocol op beiden installeert, en daarna bij beiden even het vinkje bij TCP/IP protocol uitzet, dan zal het overzetten een stuk sneller gaan. Na afloop van bestandsoverdracht het vinkje bij TCP/IP weer aanzetten en het vinkje bij IPX/SPX/... weer uit en de normale netwerkkabels aansluiten.

Nogmaals: Niet vergeten de mappen te delen vanwaaruit je (vanaf de andere computer) toegang hebben wilt. En schakel voor de duur van de communicatie de firewalls op beiden uit (natuurlijk daarna weer aanzetten).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb een cross-cable (als de kabel die ik hiervoor vermeld heb, de juiste is; aan elk uiteinde zie ik trouwens draadjes met verschillende kleuren).

op beide notebooks staat windows xp, op de ene (met de te kopiëren bestanden): windows xp professional, en op de andere (waar de bestanden terecht moeten komen): windows xp home edition. ik veronderstel dat er dan wel Client voor Microsoft-Netwerken op staat?

ik heb al de volgende stappen uitgevoerd:
1. beide laptops staan uit; en ik verbind beide met de kabel
2. ik zet ze beide aan, en schakel de firewalls uit (is alleen norton internet security goed, of moet ik ook proberen te zorgen dat windows firewall uitstaat?)
3. ik ga op de laptop met xp pro naar start -> configuratiescherm -> netwerkverbindingen en klik dan op "een nieuwe verbinding maken"
4. ik duid "een geavanceerde verbinding instellen" aan, klik op volgende en dan op "rechtstreekse verbinding met een andere computer maken", klik weer op volgende en dan op "host", klik weer op volgende en duid dan "direct parallel (LTP1)", en selecteer in het volgende venster alle gebruikers, klik op volgende en tenslotte op voltooien
5. op de laptop met xp home edition, doe ik hetzelfde tot aan "host (uit stap 4), en kies ik daar voor "gast" i.p.v. "host", klik dan op volgende en geef daarna een naam in voor de verbinding (bv. "tijdelijk") en duid dan "direct parallel (LTP1)" aan, klik op volgende en tenslotte voltooien

maar het lukt nog niet om bestanden te transferen, alhoewel ik ze in de map "gedeelde documenten" heb geplaatst en ik er een "gedeelde netwerkmap" van heb gemaakt

iemand die mij kan verderhelpen en zeggen wat ik fout doe?

veel dank alvast

Wat je nu geprobeerd heb is een verbinding op te zetten waar een crossover printer-kabel wordt gebruikt.

Voor het verhaal met een crossover netwerkkabel hoef je dat verhaal van je niet te doen.

Mappen delen, en dan (op de andere computer) proberen:
Start -> Uitvoeren -> \\decomputernaamvandedelendecomputer

Lukt dat niet, probeer dan op ip-niveau verbinding te maken. Dan moet je het ip-adres van de delende computer weten. Doe dat, door op de delende computer te doen:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig | find /i "ip-adres"

Dan op de andere computer
Start -> Uitvoeren -> \\hetzojuistopgevraagdeipadres

Succes,

Tijs.

Al hartelijk bedankt voor je hulp, Tijs, maar ik heb nog enkele vragen

Op de eerste werkwijze die je beschreef, lukt het niet. Ik krijg namelijk de melding "\\decomputernaamvandedelendecomputer Kan het netwerkpad niet vinden."
Daarom vroeg ik me af of ik wel zeker de juiste kabel gebruik, en op welke manier ik dit kan controleren.

Is het om op IP-niveau verbinding te maken - de tweede methode - nodig dat beide computers een internetaansluiting, of is het voldoende dat bv. enkel de niet-delende computer hierover beschikt?

Vriendelijke groeten

let erop dat je voor \\denaamvandedelendecomputer de juiste computer naam noet invullen van de computer die de mappen en bestanden deelt.

Dus: Mijn pc heet bijvoorbeeld TIJSPC. Stel dat jouw laptop die de mappen en bestanden deelt de naam JOSPC heeft, dan moet je op de andere computer (die dus bij die gedeelde mappen en bestanden wil komen) het volgende doen:

Start -> Uitvoeren -> \\JOSPC

Ik kan vanhieruit natuurlijk niet ruiken hoe jouw computers heten ;)

Weet je niet hoe de computernaam is van de delende computer, dan op die computer het volgende doen om het te achterhalen:

Start -> Uitvoeren -> cmd /k hostname

(Zie bijlage voor wat dat op mijn computer teruggeeft).

Als je een crossover kabel gebruikt, hoeft geen van de 2 computers een internet verbinding te hebben. Je verbindt namelijk met een crossover kabel 2 pc's rechtstreeks aan elkaar (dus 1 kabel, aan beide kanten aangesloten aan een pc/laptop). Daar komt geen Internet, geen router en ook geen switch bij te pas.

Beide computer krijgen dan een adres (automatisch) in de reeks 169.254.x.x, die je per computer kunt opvragen met:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig | find /i "ip-adres"

Het op de delende computer gevonden ip-adres kun je dan invullen bij de computer die toegang wil krijgen tot de gedeelde bestanden en mappen. Dus stel dat JOSPC het ip-adres 169.254.0.1 heeft gekregen, dan kan de andere computer proberen toegang tot de gedeelde mappen te krijgen d.m.v.:

Start -> Uitvoeren -> \\169.254.0.1

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• hostname.JPG
    hostname.JPG
    15,3 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan