Gegevens Koppelen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klaasy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Hallo Beste Vrienden,

Ik werk met Access en heb hierover een vraag:
Op het werk heb ik een Formulier gemaakt voor Kleding die gewassen word te vervolgen en na reiniging weer in het systeem in te laden. ( Alle Kledingstukken zijn voorzien van een Barcode ). Dit doe ik door gebruik van een handscanner, deze leest de code en die word opgeslagen als Serienummer, maar het Artikel ( Broek, Jas ) heeft ook een maat.
Wanneer deze ingescand word moet deze ook aangeven wat het is ( Broek, Jas ) en de maat.
Hoe kan ik dit koppelen, zodat bij b.v. een Serienummer, Artikel en maat worden weergegeven.

Hopende op jullie hulp

MvG Klaasy

Welkom bij Helpmij.nl:) Helpmijdagen is een sectie die gaat over: Helpmijdagen... Acces heeft zo zijn eigen sectie en daar staat de vraag nu. Je hoeft niets te doen, volg de link in de e-mail en je komt er vanzelf :)

Als je een kledingstuk een (serie)nummer geeft, is dat neem ik aan een uniek nummer, dus als je dat nummer inscant weet je ook bij welk kledingstuk dat hoort, en is ook de maat etc. bekend, want die gegevens heb je in de tabel Arttikel (ik hou je eigen bewoordingen maar even aan) staan. Op je formulier zou je dan dus een query moeten gebruiken die is gekoppeld aan je Wastabel en Artikeltabel, zodat je alle gegevens tot je beschikking hebt. Die kun je dan vervolgens tonen op je formulier. Ik vermoed, dat je het formulier nu alleen op de tabel Wassen hebt gebaseerd.
Als je er niet uitkomt, is het voor ons handiger als je een voorbeeldje kunt posten, dat kijkt wat makkelijker.

Hallo Octafish,

Bedankt voor je snelle reactie, ik heb geprobeerd mijn bestand te uploaden maar het is net iets te groot nl 104 kb. Mijn Formulier is gekoppeld aan een Tabel die Artikel heet, hier haalt deze dan zijn gegevens uit en slaat hier ook gegevens op. Het Formulier ziet er alsvolgt uit: Artnr - Artnaam - Serienr - Grote - Leverdat - Uitgegeven - Inwas - Uitwas - Verlies - Naam.

De bedoeling is dat ik met de scanner inscan in het veld Serienr en hij de gegevens Artnaam en Grote zelf neerzet, dus b.v. Serienr 64003144 = Jas = Grote 54

Ik hoop dat u iets aan deze gegevens heeft

MvG Klaasy:d

Laatst bewerkt:
Heb je de db al gecomprimeerd? (<<Extra>, Database Hulpprogrammas>) Dan wordt hij meestal nog wel wat kleiner. Ook kun je met Winrar een gecomprimeerd bestand maken in blokken van 100kb. Die kun je wel posten.

Ik snap de tabelopzet niet helemaal; wat is de bedoeling van de tabel Jac/Hose? En hoe denk je die te kunnen koppelen aan de tabel Artikelen? (tabellen koppelen is in de huidige opzet überhaupt onmogelijk, maar dat is een ander probleem....) En ik mis een brontabel met artikelen; zo te zien sla je alles (artikel+wasbeurten) op in één tabel, wat absoluut afgeraden moet worden.

Laatst bewerkt:
Octafish,

Ik begrijp dat er iets fout is, maar vertel me dan wat. In de Tabel Jac / Hose zitten de 3 Kledingsstukken en een Waszak die ik in een Rolmenu kan aanklikken en hieruit kan kiezen. Wat bedoel je met een brontabel ?? is dit een tabel met alleen de Serienummers , Jas, Broek en zeg maar een overal.
Ik sla al deze gegevens nu op in 1 tabel Artikel, hoe doe ik het goed ??
Iedere week word er schone was aangeleverd en krijgt iedere werknemer schone was, dit staat dus allemaal in deze ene tabel Artikel een broek bv kan wel 10 tot 15 keer worden uitgegeven en dan staan de serienummers mooi onder elkaar met de Datums erbij.

MvG Klaasy

Laatst bewerkt:
Wat er mis is met de tabel Hose/Jacke? Eigenlijk alles.... Je hebt in die tabel 4 velden gemaakt: Hose, Jacke, Latzhose en Wäschesack. De tabel heeft geen sleutelveld, waardoor de tabel niet is te koppelen met andere tabellen, da's probleem 1. Verder vul je in die velden dezelfde gegevens in als je als veldnamen gebruikt? Het veld [Latzhose] kent bijvoorbeeld de waarden Jacke en Latzhose? Het 'record' Jacke kent een veld [Hose] met de waarde Jacke.... En zo kan ik wel doorgaan. Ik heb geen flauw idee wat je wilt met deze tabel. Maar in deze vorm is hij onbruikbaar. Ik kan mij voorstellen dat je kledingstukken wilt categoriseren, maar dat doe je dus niet zo. Een veldnaam moet een omschrijving zijn van de inhoud, niet de inhoud zelf.
Verder mag ik er vanuitgaan dat je elk artikelnummer maar één keer aanmaakt, en dat elk nummer derhalve uniek is. Op het moment dat je in een tabel een nummer meerdere keren ziet verschijnen, is de structuur van de tabel niet goed. Zoals ik al zei, voor artikelen verwacht je eigenlijk een (bron)tabel met alle unieke artikelen. Deze tabel gebruikt elk artikelnummer dus één keer; je artikelnummer is hier een Sleutelveld. Verder maak je dan nog een tabel voor de wasbeurten. Hierin neem je dan het artikelnummer op, zodat je weet welk artikel is gewassen. In deze tabel is artikelnummer een verwijzingsveld. Het veld is dan uiteraard niet uniek, want elk artikel mag meerdere keren gewassen worden... Overigens zie ik nog wel een soort spraakverwarring, want ik zie een artikelnummer als een nummer voor een artikel, en jij geloof ik als een wasnummer. Althans: bij jou zie ik een veld Serienummer, waarvan ik zou zeggen dat het een artikelnummer is.

Artikel-Nr Artikelname Seriennummer Grösse
12318 Jacke 64003066 48
12585 Jacke 64003066 48
12691 Jacke 64003066 48
12830 Jacke 64003066 48
12866 Jacke 64003066 48

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan