gegevens meenemen van subform naar hoofdform

Status
Niet open voor verdere reacties.

voermsnm

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2004
Hallo mensen

Wat ik doen moet is een pizzeria automatiseren. Dit gaat verder wel goed er is alleen een (klein) probleem. namelijk gegevens meenemen van een subformulier naar een hoofdformulier.

Op het subformulier heb ik een totaal berekend. Dit is net zo moeilijk gewoon door =Som([totaal]) dus alle velden 'totaal' worden opgeteld. Nu dacht ik als ik hier nou een verborgen veld van maak en dat veld dan op het hoofdformulier weer oproep, alleen dit lukt dus niet.

Ik maak een nieuw besturingselement en als besturingselementbron zet ik neer

Forms![BestellingSubformulier]![Subtotaal] '

Subtotaal is in dit geval het veldje waarin de totalen worden opgeteld op het subformulier. De foutmelding die ik krijg is #NAAM

Weet iemand wat ik fout doe?

Alvast bedankt

Verwijzingen naar berekende velden willen nog wel eens problemen opleveren. Wat je kunt proberen is de berekening die je in het subformulier doet in een veld op het hoofdformulier te doen. Denk dan ook aan de verwijzingen naar de velden zoals je ook bij je verwijzing naar het berekende veld had gedaan.

Als dat niet lukt kun je met VBA proberen het subtotaal in een variabele te zetten en vervolgens deze waarde in een textbox op het hoofdformulier zetten.

Grtz,

zo moeilijk?

helaas dit werkt niet echt, en van VBA weet ik helaas weinig van, maar moet dit zo moeilijk??

Wat ik wil lijkt me niet al te moeilijk.

Plaats anders het relevante stukje van je DB hier even. Dan kijk ik er even naar.

Moeilijk hoeft het zeker niet te zijn, maar applicaties bouwen is niet altijd even simpel. Je zult zien dat dat wat jij wil niet altijd kan zonder VBA.

Grtz,

hier de database

Als je de database opent zie je het formulier NieuweBestelling. Op het subformulier zie je dat Subtotaal is uitgerekend maar deze zou ik dus op het hoofdformulier willen hebben staan. Je krijgt nu de foutmelding #NAAM.

Veel success ermee :)

Bijlagen

Verwijzing is verkeerd

Ik heb er even naar gekeken. Volgens mij zit je verwijzing verkeerd. Als je bij besturingselementbron van het veld [prijsEXBTW] vermeldt: =[BestelRegel Subformulier].Form!Subtotaal dan wordt het juiste bedrag weergegeven. Je moet dan zelf nog even spelen met de notatie en opmaak.

Wie kan dit oplossen?

Hallo mensen,

Ik heb helaas weer een nieuw probleem, en dit gaat over een toeslag berekenen.
Er zijn al drie leraren er mee bezig geweest, maar het lukt ze nog niet echt.

Dus de vraag wie is er slimmer de mensen op het forum of de leraren

Je kunt de database Hier downloaden

Als je de database opent zie je bij formulieren het formulier 'NieuweBestelling' staan. Als je deze opent zie je dat ie prima werkt. Het enige probleem wat er nog in zit is de toeslag.

De bedoeling is dat dit veld automatisch wordt ingevuld.
Dit zou gedaan worden door middel van een query.

Als je naar query's gaat zie je de query 'Qklanten' staan. Hierin wordt de wijktoeslag, stadsgedeelte en toeslag berekend. Dit gebeurt door de wijk tabel en een stukje SQL namelijk

SELECT Klant.*, wijk.*
FROM Klant, wijk
WHERE postcode BETWEEN VanPostcode AND TotPostcode;

Als het logisch bekijkt zou de informatie dus simpel uit deze query gehaald kunnen worden, alleen dit lukt dus nog niet echt.

Is er iemand slimmer dan de leraren?

Veel success

Groetjes Menno

Slimmer niet maar wel creatiever

Probleem in je querie is dat je bij criteria between [..] and [..] gebruikt terwijl de waarde in een tekstveld staat (veld postcode in de tabel klant). Dat kan dus nooit. Ik heb bij de wijken gezien dat ieder wijktoeslag gekoppeld zit aan hetzelfde 4 cijferige postcode (bv 8027-AA tot 8027-ZZ). Als je uit deze postcode van de wijk de linker 4 cijfers haalt in een nieuw veldje dan heb je een unieke waarde gekoppeld aan de wijktoeslag. Dit zou je kunnen uitvoeren na het bijwerken van het 1e postcode veld. Ditzelfde moet je dan doen in het formulier klant. Zodra de postcode wordt ingevuld (na bijwerken) moet in het formulier op de achtergrond een veldje gevuld worden met de 4 linkercijfers. Dit veld kun je dan ( net als in het allereerste gedeelte van deze vraag) als criteria gebruiken bij het opzoeken van de wijktoeslag. De 4 linkercijfers kun je er uit halen met Left (zie help). Suc6

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan