• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens met elkaar vergelijken - delta inzichtelijk maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Neerbeek85

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2021
Hallo,

Ik heb een grote file (13000 records) met daarin account data. Deze data bestaat uit een KvK adres, een naam en NAW gegevens. Deze aangeleverde lijstwordt (op basis van KvK) nummer gechecked en krijg dan een account naam en NAW gegevens terug van een andere partij.

Nu is mijn vraag hoe kan ik vrij eenvoudig en zonder al te veel handmatige acties delta's op deze gegevens inzichtelijk maken. Zelf was ik al begonnen met in een nieuw tabblad een delta ( middels een =als formule)check te doen op de kolommen.

* Aangeleverd KvK vergelijken met teruggeleverde KvK
* aangeleverd naam vergelijken met teruggeleverde naam

Echter dit vind ik persoonlijk te tijdrovend en zie ik niet snel waar een delta voorkomt (overigens kan een delta voor 1 account natuurlijk op meerdere kolommen voorkomen).
Heeft iemand van jullie een betere, andere en efficiëntere methode?

Alvast dank!

Bijlagen

Hi Albert,

Dank voor je bericht. Voorwaardelijke opmaak is niet wat ik zoek, en helpt niet echt om op 13000 records snel inzichtelijk te maken waar een delta voorkomt tussen de aangeleverde en teruggeleverde gegevens.

Optie met Power Query waarbij je een tweede tabel met "delta's" krijgt. PQ kan goed overweg met grote databases...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi Alex,

Dank voor je bericht. Vert.Zoeken is een optie. maar dat is meer om eventueel alle gegevens die we hebben van een account over te halen. De opzet die ik nu heb is vanuit het master tabblad een 2e tabblad of nieuwe file en daar zet ik de kolommen die ik met elkaar wil vergelijken. Nu zijn dat 8 kolommen;
* KvK
*Naam
*Straat + huisnummer
*Postcode
*Plaats
*Postbus gegevens
*Postbus plaats
*Postbus postcode

ik kan na iedere kolom een (en dat is wat ik nu heb) check doen waarbij aangegeven wordt of die specifieke gegevens gelijk zijn of delta. De vervolg stap is eigenlijk dat daar waar een delta opkomt een check plaats dient te vinden. Ik heb nu in mijn laatste versie van het bestand een "oprol" kolom waar als het 8 * gelijk is de account doorgaat. Komt er één keer delta voor, dan wordt dit account gemarkeerd als check en in een nieuw bestand geplaatst.

Conclusie is de check kan gedaan worden, hetzij handmatig, en waar ik naar op zoek ben is hoe dit makkelijker, beter kan..daar het nu veelal handmatig is:)
Power Query ben ik helaas niet bekend mee, net zoals Macro's.
Draaitabel werkt helaas ook niet voor mij, of doe er niet het juiste ding mee om het wel juist te hebben :)

Zet alle gegevens onder elkaar, verwijder de duplicaten (tabblad Data) en je houdt de 'deltata' over.

Hi Alex,

Je voorbeeld tabel van PowerQuery bevalt me wel en komt meer in de richting dat ik snel kan zien waar zit de delta voor dat account. Nu heb ik zelf geen ervaring met PowerQuery en ook nog niet mee gewerkt. Heb je nog tips of kun je me helpen hoe ik dit grote bestand dan met Powerquery simpel kan verwerken tot een tabel? En wellicht overvraag ik je, maar zou je bijvoorbeeld kunnen werken met ene voorwaardelijke opmaak dat voor account 1 een delta zit op postcode plaats bijvoorbeeld. Daarmee breng je voor zover ik het zie 2 dimensies aan op delta's

Zet alle gegevens onder elkaar, verwijder de duplicaten (tabblad Data) en je houdt de 'deltata' over.

Hoe zou ik dat exact moeten doen als ik kolommen met elkaar dien te vergelijken. Er kunnen nl dubbele gegevens voorkomen in de account data....dus als ik remove duplicates doe, dan verdwijnt ook een deel van de dataset.
Opzet is echt de aangeleverde data met de teruggeleverde data te vergelijken en de delta inzichtelijk te maken.

Zie bijlage. Hierin wordt aangegeven waar de delta zit. Als je de stappen in PQ wilt zien ga je op de tabel staan, en druk je in menu Query op Bewerken. Daarna zie je de stappen die doorlopen worden in PQ om tot het gewenste resultaat te komen. Dit zul je voor je eigen bestand ook zo moeten instellen...

Tevens toegevoegd een optie met Excel365 functie (FILTER).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zie bijlage. Hierin wordt aangegeven waar de delta zit. Als je de stappen in PQ wilt zien ga je op de tabel staan, en druk je in menu Query op Bewerken. Daarna zie je de stappen die doorlopen worden in PQ om tot het gewenste resultaat te komen. Dit zul je voor je eigen bestand ook zo moeten instellen...

Dank! ik ga hier eens mee aan de slag! ik laat je in de komende dagen iets weten!

Je voorbeelden hebben me een aardig end op weg geholpen waarvoor dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan