• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens Na vandaag, via datumfilter in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

stienmaz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2011
Berichten
4
Dag,
In een draaitabel in excel heb ik een groot aantal activiteiten, waarvan ik echter alleen de activiteiten wil zien Na vandaag, voor de rest van het jaar.
Dit lukt wel, maar alleen als ik steeds de datumfilter aanklik en de datum van vandaag handmatig daarin zet. Het zou zo mooi zijn als ik in de datumfilter hiervoor een formule kon gebruiken, zoals bijv. VANDAAG() Het lukt mij echter niet om in de datumfilter een formule te plaatsen (dat kan waarschijnlijk niet?).
Ik kom er na heel veel zoeken op internet ook echt niet uit. Heeft iemand voor mij een tip? en dan toch graag zonder VBA, want daar ben ik echt niet thuis in...;)
 
Als je brontabel gesorteerd is op datum, van hoog naar laag, zou je met een dynamisch bereik als basis voor je draaitabel iets kunnen proberen.
Kom je er niet uit, plaats dan even een voorbeeldje.
 
Op zich kun je in Excel 2013 wel berekende velden toevoegen in een draaitabel, maar niet met functies die variabele uitkomsten opleveren zoals VANDAAG() of ASELECT().
Mijn suggestie zou zijn een hulpkolom toevoegen aan de brondata (formule =datumveld > VANDAAG()) en deze opnemen in het rapportfilter van de draaitabel.
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de de details van de oplossing van Timshel.
 
Op zich kun je in Excel 2013 wel berekende velden toevoegen in een draaitabel, maar niet met functies die variabele uitkomsten opleveren zoals VANDAAG() of ASELECT().
Als er in de draaitabel iets berekend moet worden kun je mbv Power Pivot wel zo'n berekend veld opnemen (een Calculate met Filter). Maar omdat de ts het alleen over filteren heeft ligt Power Query mss meer voor de hand.

Mijn suggestie zou zijn een hulpkolom toevoegen aan de brondata (formule =datumveld > VANDAAG()) en deze opnemen in het rapportfilter van de draaitabel.
Dit is inderdaad verreweg de eenvoudigste oplossing.
Als de bron een extern gegevensbestand is dan is een query ook nog een mogelijkheid. Extra voordeel: excel ververst bij openen automatisch.
 
Automatisch filteren wat jij voor ogen hebt, behoort niet tot de mogelijkheden.
VBA wil je niet.
De genoemde oplossingen voldoen kennelijk niet.
Dan houdt het wel op vrees ik.
 
Dit is de oplossing die Marcel Beug voorstelde.

@Timshel: ik lees de reactie van steinmaz toch wat anders
 

Bijlagen

  • planning activiteiten 2015 zonder gegevens.xlsx
    127,4 KB · Weergaven: 467
Thx pixcel!!! Dat werkt inderdaad heel goed :thumb:. Als je dit zo ziet, lijkt het niet zo moeilijk, maar ik kwam er dus niet op :confused:.
Iedereen bedankt die met en voor mij meegekeken heeft! Fijn dat er zo'n forum is.

groeten,
Stieneke
 
Maar trouwens @Timshel, ben toch ook wel benieuwd hoe je dat met een dynamisch bereik voor elkaar krijgt.
Ik ben nog lang niet zo thuis in deze leuke materie als jullie, maar leer graag bij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan