gegevens normaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

fcgrunn

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2004
Berichten
509
beste forumgangers,

ik heb dus opdracht van school, en moet gegevens normaliseren en dat daarna invoeren in access, maar met dat normaliseren kom ik er niet uit. met 0NV enzo.....

wie zou mij hier mss even bij kunnen helpen? als diegene zin heeft?:eek: :)


alvast bedankt voor de hulp
 
Ik moet dus eerst de gegevens normaliseren.....ik heb het boek doorgespit, en ben de site's bijlangs gegaan, en heb er wat van gemaakt....zou 1 van jullie misschien ook kunnen kijken of het aardig klopt wat ik gedaan heb? en wat er eventueel veranderd zou moeten worden? want snap het niet echt met 0NV e.d.

Alvast bedankt:

de gegevens van onderstaande link moet ik dus de gegevens normaliseren tot de 3NV
http://i3.photobucket.com/albums/y71/de_beuk/gegevens.jpg

de link hieronder is wat ik gemaakt heb:
http://i3.photobucket.com/albums/y71/de_beuk/normalisatie.jpg

Zouden jullie mss even kunnen kijken of het aardig klopt wat ik heb gedaan?:eek:
 
Afgaande op het voorbeeldje heb je klantnummer niet nodig.
Klantnummer is namelijk een afgeleid gegeven want samengesteld uit postcode en huisnummer.
Dat betekent dat je voor je entiteit Klant een samengestelde primaire sleutel hebt, samengesteld uit postcode en huisnummer.

FESTER
 
Ik hoorde net dat het helemaal fout was....en dat het vanaf het begin al niet klopte, ik snap er nu helemaal niks meer van......heb het boek en internet wel paar keer doorgelezen maar kom er niet uit......zou jij heel mss fester of iemand anders deze gegevens voor mij willen normaliseren? ( als jullie zin en/of tijd hebben) want ik kom er echt niet meer uit

alvast bedankt.....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat je het goed aanpakt. Als je begint bij 0NF dan zoek je alle data elementen bijelkaar die je nodig hebt om een kamer te verhuren:
Zoals beginnende lijstjesbijhouders dat doen in excel:
aankomstdatum,verrekendatum,kamernummer,type,klantnummer,klantnaam,adres etc

En dan zoek de sleutel. Geef iedere record een uniekid.

En dan komt het moeilijkste welke kolommen in welke tabellen. Want in jouw lijstje kom je al snel tot de conclusie dat als kamer 17 voor de tweede keer wordt verhuurd om iedere keer dezelfde gegevens in te vullen van type, etc. Of een klant die 2 keer iets huurt om iedere keer weer zijn klantgegevens in te vullen.

En dan wordt dit belangrijk:
De waardes in een row zijn afhankelijk van
de sleutel,
de hele sleutel
en niets dan de sleutel.
Zo waarlijk helpe mij Codd

In jouw geval zou ik 4 of 5 hoofdtabellen maken.
Klanten: Klantnummer,Klantnaam,adres,postcode,plaats
Kamertype: KamertypeId,typenaam,aantalpersonen,prijs,tv,toilet,telefoon,bubble,douche,kwalificatie(luxe,zeerluxe)
KamersPerType:kamernummer,typeid(waarbij kamernummer de sleutel is)
Verhuur: VerhuurId,aankomstdatum,verrekendatum,kamernummer

Waar je nog over kunt discussieren is om de tabel kamertype over 2 tabellen te verdelen. Namelijk om de kenmerken of er een tv, toilet etc per kamertype in een aparte tabel te zetten(Kenmerkenperkamertype)

Gregor
 
jij hebt dus nu die 2 figuren samengevoegd? of heb ik dat nu mis?

Ik ben er echt al paar dagen mee bezig, maar kom er echt niet uit, want heb het nog weer naar iemand opgestuurd, en zei dat er ook niks van klopte.....
 
Laatst bewerkt:
hoe moeten de 2 normalisaties van de 2 figuren er dan precies uitzien? want wat ik maak is aldoor fout...en kom er niet meer uit:eek:
 
Ik weet niet wat je bedoelt met figuren. Als je een database hebt genormaliseerd dan beschrijf je welke tabellen je gaat gebruiken, welke kolommen en wat de relaties zijn tussen de tabellen.

Aan de hand daarvan kun je beoordelen of dat voldoet aan 0nf, 1nf, 2nf etc..

gg
 
ik moet van die 2 figuren(plaatjes) de gegevens normaliseren van de 0NV tot de 3NV....en van die 2 tabellen die eruit komen...moet ik 1 geheel maken.......en daarna dus een soort database in access maken.......maar daar redt ik mij wel mee......

dus alleen dat normaliseren.....zou mij daar bij kunnen helpen? want daar kom ik dus niet uit...hoe ik alles moet opschrijven enzo....

hoop dat je me zo snapt:eek:

alvast bedankt:)
 
het normaliseren van de gegevens van de 2 figuren die ik geplaatst heb snap ik niks van, gregor heeft wel de 2 normalisaties geintegreerd tot 1 normalisatie, maar nu moet ik dus nog wel de 0NV tot de 3NV hebben, want die moet ik er bij in leveren, wie zou mij nog even kunnen helpen bij het maken van de 0NV tot de 3NV?

gregor heeft dus was de normalisatie voor mij gemaakt, en dat kan ik nu ook wel invoeren in de database, zodat ik daar een begin mee kan maken......maar nu had ik daar nog 1 vraag over.....welke zijn nu precies de sleutels van onderstaande tabel:

Klanten: Klantnummer,Klantnaam,adres,postcode,plaats
Kamertype: KamertypeId,typenaam,aantalpersonen,prijs,tv,toilet,telefoon,bubble,douche,kwalificatie(luxe,zeerlux e)
KamersPerType:kamernummer,typeid(waarbij kamernummer de sleutel is)
Verhuur: VerhuurId,aankomstdatum,verrekendatum,kamernummer

alvast bedankt;) :)
 
Wat voor voorstelling heb jij hoe 3nv er uitziet?
De beoordelaar van jouw opdracht wil dit zien:

Klanten: klantid(primaire sleutel),Klantnummer,Klantnaam,adres,postcode,plaats
Kamertype: KamertypeId(primaire sleutel),typenaam,typenaamshort, aantalpersonen,prijs,tv,toilet,telefoon,bubble,douche,kwalificatie(luxe,zeerlux e)
KamersPerType:kamernummer(Prim.sleutel),typeid(foreign key)
Verhuur: VerhuurId(primaire sleutel),klantid(foreign key),aankomstdatum,verrekendatum,kamernummer(foreign key), bedrag

aan de hand hiervan gaat hij beoordelen of het aan de normalisatievormen voldoen:
ONV: staan alle dataelementen erin die je nodig hebt om een kamer te verhuren.
1NV: staan er kolommen in een tabel waardoor er doublures voorkomen? Het feit dat je in de verhuurtabel alleen het kamernummer opslaat betekent dat de tabel voldoet aan 1nv. Als je bij iedere record in de tabel verhuur typegegevens gaat opslaan doet hij dat niet meer.

Ik heb even na zitten denken over klantnummer. Ik zie dat de postcode en het huisnummer worden samengevoegd. Als vader en zoon klant zijn die op hetzelfde adres wonen dan is klantnummer niet meer uniek. En dat moet een sleutel zijn. Dus ik zou een klantid toevoegen.

Ik heb bij nader inzien nog een aantal velden toegevoegd. In de tabel kamertype een shorttype(RS = royal Suite)

en klantid in verhuur natuurlijk en het bedrag. Als de prijzen van de kamers stijgen stijgt natuurlijk niet de prijs van eerdere verhuren.

Gregor
 
Klanten: klantid(primaire sleutel),Klantnummer,Klantnaam,adres,postcode,plaats
Kamertype: KamertypeId(primaire sleutel),typenaam,typenaamshort, aantalpersonen,prijs,tv,toilet,telefoon,bubble,douche,kwalificatie(luxe,zeerlux e)
KamersPerType:kamernummer(Prim.sleutel),typeid(foreign key)
Verhuur: VerhuurId(primaire sleutel),klantid(foreign key),aankomstdatum,verrekendatum,kamernummer(foreign key), bedrag

Ik weet dat ik met bovenstaande de database nu kan maken, maar ik moet dus persé alles invullen van de 0NV tot de 3NV
want moet alles toelichten, zoals constante gegevens, en waarom ik bepaalde gegevens als repeterende groep heb staan zegmaar.

Daar zit ik dus een beetje mee...de database dat moet mij opzich wel lukken

hoop dat je mij snapt?:eek:

PS.mss domme vraag hoor, maar waarom staan precies die klantid enzo erbij? wat versta je hier precies onder? en typenaamshort snap ik ook niet helemaal...maar mss denk ik nu wel apart...want alles zit me op dit moment even tegen....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan