• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens op de juiste plek zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

3DFresh

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2014
Ik heb een vraagje en hoop dat het mogelijk is en dat iemand me kan uitleggen hoe ik dat doe.

Ik heb een database gemaakt in excel met producten. In die artikellijst staat het het artikelnummer, de prijs en een EAN code. Maar nu heb ik de prijzen en de EAN code in een ander excel bestand staan en die staan niet in de juiste volgorde. Dus ik kan niet knippen en plakken. Nu zat ik te denken om een nieuw bestand aan te maken en daar in de eerste kollom mijn originele volgorde te gebruiken van mijn data base met de artikelcodes. Dan een tweede lege kolom die ik EAN-nieuw noem. De derde kolom noem ik Prijs-nieuw. Deze laat ik beide leeg. Dan zet ik in de 4de, 5de en 6de kolom de lijst met artikelnummer, EAN codes en prijzen uit de andere excel sheet.

Kan ik het nu zo maken dat excel een vergelijk doet tussen bijde artikelnummer kolommen. Als deze het zelde artikelnummer hebben dat hij dan de bij behorende EAN code en prijs automatisch plaatst bij het juiste artikelnummer uit de eerste kolom.

Ik hoop dat het mogelijk is, want nu moet ik handmatig de prijzen en artikelnummers gaan uitzoeken en dat moet volgens mij heel snel kunnen.

Wie kan mij helpen.
Alvast bedankt voor de hulp

Daar zal best een mogelijkheid voor zijn, maar zonder een voorbeeld document krijg je geen reacties of een aantal die net niet doen wat je wilt.

Beste Edmoor,

Je hebt gelijk. Ik heb een stukje database als bijlage geplaatst om te laten zien wat ik bedoel.

Ik wil dus als ik een stuk oude database plaats in kolom D, E en F dat hij de EAN code en prijs bij het
juiste artikelnummer zet uit kolom A. Hij moet dus iets van een vergelijk maken met artikel oud en Artikelnummer. Als die matchen dan moet hij daar de bij behorende gegevens neer zetten in kolom B en C.

Wil graag weten hoe ik dat doe, want ik kom er niet uit met de gegevens die ik op internet vind.

Ik hoop dat het kan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jammer dat niemand een idee heeft.
Ik had goede hoop na de snelle reactie vanmorgen, maar het kan natuurlijk ook dat iedereen druk aan het werk is.

Ik hoop toch dat iemand kan helpen

Gr. Jasper

met verticaal zoeken

Het kan met verticaal zoeken, maar de data in kolom A moet je dan naar getal converteren, anders werkt het niet (op het vakje met uitroepteken ernaast).

En ik heb de kolommen D en E op een apart tabblad gezet en van oud naar nieuw gesorteerd.

Formule: =VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!A:C;2;ONWAAR)

Groetjes, Margreet

@Jasper
Onderstaande werkt ovd je kolom A converteert naar cijfers en dat je in kolom D alle spaties verwijdert bij de oude artikelnrs.
Code:
Sub tst()
    For Each cl In Columns(1).SpecialCells(2)
        x = Application.Match(cl, Columns(4), 0)
        If Not IsError(x) Then cl.Offset(, 1).Resize(, 2).Value = Cells(x, 5).Resize(, 2).Value
    Next
End Sub

@Mitchell
Het is niet netjes om in te breken in iemands vraag. Dit geeft enkel verwarring bij de helpers.
Wil je verdergaan met deze vraag begin dan je eigen topic.
Onderstaande werkt voor jou.
Code:
Sub tst()
    For Each cl In Columns(2).SpecialCells(2)
        x = Application.Match(cl, Columns(4), 0)
        If Not IsError(x) Then cl.Offset(, 1).Value = Cells(x, 5).Value
    Next
End Sub

@Margreet en Warme Bakkertje,

Super bedankt. Het werkt nu prima. Ben er erg blij mee.
Dat scheelt een hoop werk. Leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Ik denk dat veel mensen maar een paar prcent gebruiken van Excel of andere programma's.
Wat ook leuk is dat ik er wat van ga snappen en zo weer andere dingen kan maken. Misschien komt het
nog eens zo ver dat ik weer iemand anders kan helpen.

Thanks voor de hulp en de snelle reacties.

Gr. Jasper

@ Warme Bakkertje

Dankjewel!
Sorry voor het inbreken, Ook naar 3Dfresh toe. Ik zal het nooit meer doen!

Groetjes,
Mitchell

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan