Gegevens op externe schijven onzichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Hallo,

Ik werk met Windows Vista op mijn ene laptop en met Windows 7 op een andere. Het probleem doet zich op beide voor.
Vorige week wilde ik gegevens van mijn externe back-up harddisk (250GB) kopi�ren naar een tweede back-up harddisk (500GB).
De keer dat ik daarna opstartte begon het probleem.
Ik kon niet meer bij de mappen op mijn (in 4 partities verdeelde) logische schijven.
Ik zag wel de namen van de mappen met daarachter de vermelding "snelkoppeling", maar die bracht mij niet bij de gewenste map.
De info bij de mappen (als ik er met de muis boven kom) geeft aan: Locatie: riuivex (K: ) , de bewuste logische schijf, maar waar dat riuivex vandaan komt weet ik niet).

Een enkele snelkoppeling deed het wel en daarvan heb ik de submappen kunnen kopi�ren naar mijn interne harddisk.
De kopie op mijn interne disk is normaal benaderbaar en de bestanden zijn ook zichtbaar en correct te openen.
Ik kan op die manier echter maar enkele mappen benaderen en kopi�ren.

Inmiddels heb ik ook met PC Inspector File Recovery geprobeerd om gegevens terug te halen. In eerste instantie lukte dat.
Ik heb op die manier een aantal mappen kunnen ophalen en kopi�ren naar een inmiddels nieuw gekocht harddisk (1TB, verdeeld in 5 partities).
De keer daarna deed zich ook met de nieuwe schijf hetzelfde probleem voor.
Nu zie ik ook met PC Inspector de bewuste mappen ook al niet meer. (wel de logische drives en snelkoppelingen).

Sommige mappen kan ik vanuit de verkenner nog steeds kopi�ren.
Ik kan ook bij de schijfeigenschappen zien dat een deel van de schijf gebruikt is voor gegevensopslag.
Dat moet ook de werkelijk beschreven ruimte zijn.

Volgens mij zijn er dan ook geen gegevens daadwerkelijk "weg".

Ik heb aan een virus gedacht maar ik denk nu meer aan beschadiging van de FAT of zoiets.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet gaan zoeken en hoe ik 1: de gegevens kan redden, en 2: een van de schijven alvast kan bevrijden van het probleem, zodat ik die hestelde gegevens kan opslaan.

Alvast bedankt voor de hulp, of in ieder geval voor het meedenken.

Groetjes,
Ger

Maak eens een screenshot van schijfbeheer als die schijven eraanhangen, wel even erbij vermelden welke het zijn.

Start, zoeken en diskmgmt.msc ingeven.

Ga er maar vanuit met malware te maken te hebben. Scan zowel beide pc's als de externe harde schijven op malware.

Uitleg: waarschijnlijk zijn die mappen hernoemd en onzichtbaar gemaakt en die snelkoppelingen roepen aan/starten/installeren malware.

Tijs.

Zou ook via rechtermuisklik op die partities, eigenschappen en extra een schijfcontrole uitvoeren met beide opties aangevinkt.

Dank voor jullie reacties :),

Het idee van malware heb ik ook overwogen.
Ik denk zelfs dat het niet ondenkbeeldig is dat het er gekomen is door het installeren van zo'n anti-spyware programma.
Ik wilde er pas een installeren. Gratis malware programma's genoeg. Totdat je zo'n "freeware" gaat installeren. Blijkt het toch weer om een trialversie te gaan die je dan ook weer niet weg krijgt (geen uninstall, niks).
Heeft iemand een goede suggestie voor een echt gratis virusscanner / spyware/malware-killer?

Groetjes,
Ger

Mbam doet het prima, alleen uitkijken wat je mee installeerd en die is alleen voor malware.
Virusscanners, Avast en AGV zijn prima maar daar geldt hetzelfde voor, uitvinken wat je niet wilt.

Wel chkdsk gedaan?

Hallo Lange Pier,

Chkdsk heb ik gedaan. Er worden geen fouten gevonden. op de externe schijven.
Interne schijf ga ik zo controleren.

Bedankt voor je reactie.

En nogmaals. Het zou best eens kunnen dat het net met een malware-killer is geïnstalleerd.
Ik vertrouw dat soort gratis software niet zo heel erg (beetje paranoia??).
Heb nog nooit zoiets gebruikt. Nu (op aanraden van iemand waar ik een herinstallatie had gedaan) eens geprobeerd, en hoppa, prijs (oorzaak-gevolg? ik weet het niet).

Ik baal er wel van natuurlijk.
Ik ga nu de nieuwe schijf met alle partities eens formatteren, een herinstallatie op de Windows7 PC en dan via een kabel proberen gegevens over te zetten. Wellicht dat ik dan de nieuwe schijf schoon kan houden.

Andere suggesties zijn uiteraard nog steeds van harte welkom.

Groetjes,
Ger

Las nog eens je startpost en daar heb je het over mappen en snelkoppelingen, de laaste is alleen een allocatie verwijzing en bevat niets, als die locatie er niet is, b.v. op een afgekoppelde schijf, zie je ook niets.
De picto ervan is dan ook een pijl.

Een map met bestanden heeft een picto daarvan en daar staan de fysieke bestanden dan ook in, en dat is niet meer het geval bij sommige?

Hallo Lange Pier,

Bijgaand enkele ALT-printscreens.
In de verkenner zie ik de pictogrammen inderdaad als type: snelkoppeling.
Ze zijn daar echter neergezet als type bestandsmap.
Zo staan de mappen op mijn interne harde schijf ook weergegeven.
En op de externe harddisk stonden ze ook eerst als bestandsmap.
Slechts met enkele van deze snelkoppelingen kom ik inderdaad in de gewenste map en dan zie ik de submappen (zie printje met vlaggetjes mapicons).
Als ik deze submappen allemaal selecteer en ze kopieer naar de interne HD dan staan ze daar volkomen correct en kan ik al die mappen openen.
En alle bestandjes in die submappen kan ik ook weer openen.
Kopieer ik ze daarna naar een van de externe logische drives, dan zijn ze weer niet benaderbaar.
En als ik afsluit en weer opstart zijn ze zelfs niet eens meer zichbaar op de externe schijf.

Bekijk bijlage 173760Bekijk bijlage 173762Bekijk bijlage 173764

Groetjes,
Ger

Laatst bewerkt:
Nee, ik heb wel degelijk de bestanden gekopieerd. Dat zie ik ook duidelijk aan de ingenomen ruimte bij de Eigenschappen van de drive.
Ik ga zeker proberen of ik met die bestandsmanager van jou nog een en ander kan repareren.
Op dit moment is mbam aan het draaien. Ik had al twee keer een snelle scan gedaan en enkele malware programmaatjes laten verwijderen.
Dat loste nog niets op. Nu is de volledige scan al drie uur bezig. Benieuwd wat het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Groetjes,
Ger

Ik neem aan dat je daarmee wel van de malware afbent, maar niet van de snelkoppelingen en zéker niet van de verborgen mappen op die externe schijven.

Dus je zult ervoor moeten zorgen dat je (na de malware verwijdering) in Verkenner aangeeft dat je ook systeem- en verborgen mappen wilt zien. Ik schat in dat je dan weer (veel) extra mappen zult gaan zien (natuurlijk NIET met de originele naam) met nuttige inhoud erin. Die mappen kun je dan weer als normale mappen laten aangeven door erop te rechtsklikken, Eigenschappen te kiezen en de Systeem- en/of Verborgen aanduiding eraf te halen. Daarna de mappen ook weer nuttige namen geven. Daarna kun je het weergeven van systeem- en verborgen mappen in Verkenner evt. ook weer uitzetten.

Tijs.

Hallo Tijs en Lange Pier,

Ik ga jullie weer helemaal op de hoogte houden.

Allereerst Lange Pier: dat programmaatje Malwarebytes Anti-Malware werkte perfect. Op alle (fysieke en logische) schijven werden bestandjes met die rare namen gevonden. Zoals riuivex.exe. Dat was ook de verwijzing in de snelkoppeling die voor de mapnaam stond. Het verwijderen van die bestandjes met Malwarebytes Anti-Malware had tot gevolg dat ik de snelkoppelingen nog steeds had, maar het was me meteen wel duidelijk dat ik de map kon benaderen door die snelkoppeling van een andere doel-locatie te voorzien. Dus gewoon die riuivex.exe weghalen.

In de tussentijd heb ik al mijn usb-stickjes en de andere PC op dezelfde wijze met Malwarebytes Anti-Malware verschoond van de malware bestanden. Dat was nog even goed opletten om niet de hele zaak weer opnieuw te besmetten.

So far so good.
Tijs: jij had het probleem vooraf al begrepen (ik zie je reactie overigens nu pas, maar dit terzijde). Als ik de locatie (Doel: ) van de snelkoppeling had aangepast kon ik door erop te klikken de bewuste map in de mapstructuur (links in de verkenner) zien. Kopieren kon ook maar dan zag ik de gekopieerde map (op de andere schijf) nog niet.
Ik moet dus steeds een map aanmaken op de nieuwe schijf en dan de inhoud van de oorspronkelijke map (die wel zichtbaar is aan de rechterkant in de verkenner) kopieren of verplaatsen. Na verplaatsen kon ik dan eenvoudig de oude map en de snelkoppeling verwijderen.

Conclusie: ik ben morgen nog wel even zoet met het verplaatsen van alle mappen naar een nieuwe locatie (in verband met de ruimte naar een inmiddels nieuwe HardDisk.

Rest mij nog een (tweeledig probleem):
1- Kan iemand mij een handige tip aan de hand doen om tegelijkertijd heel veel snelkoppelingen te wijzigen (de doellocatie moet van een vast aantal tekens worden ontdaan). Als dat zo is kan ik enkele uren besteden aan leukere dingen.
2- Hoe kan ik de losse bestandjes in de hoofdmap bereiken. Ik bedoel daarmee de bestanden zoals bijvoorbeeld Brief.doc. Ik kan wel de snelkoppeling aanpassen. En dan kan ik ook het bestand openen, maar dan kan ik het nog niet kopieren naar een andere plaats. Ja, met brief.doc kan dat nog wel (al is het een omslachtige manier), maar met liedje.mp3 wordt het al moeilijker.

Alvast bedankt voor de geweldig hulp tot nu toe

Groetjes,
Ger

p.s. Verborgen mappen zichbaar maken had ik al die tijd al aangevinkt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan