• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens ophalen uit ander Excel-bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

fotoflip

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Hallo

Kan iemand mij helpen met volgend probleem. Ik heb een lijst met geladen wagons met gevaarlijke producten. De lijst "Ladingen.xlsx"
Daarnaast heb ik in een bestand "Producten.xlsx" die een standaardlijst is met een opsomming van de gevaarlijke producten en welke etiketten er op de lading moet aangebracht worden. De nummers van die etiketten staan in kolommen E tot H. De keuze van die etiketten is afhankelijk van enerzijds het UN nummer in kolom A en anderzijds van de verpakkingsgroep in kolom C van het bestand "Producten.xlsx
Nu wil ik in de ladingslijst vanaf kolom D de noodzakelijke etiketten laten weergeven die corresponderen met de twee criteria UN-nummer en Verpakkingsgroep. Bij de meeste producten is dit slechts één etiket (kolom D) maar bij sommige tot 4 etiketten (kolommen D tot G).
In bijlage twee voorbeeldbestanden.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Met een (verborgen) hulpkolom is dat wel te doen.
In bestand Producten heb ik een hulpkolom vòòr kolom A gevoegd met de samenvoeging van nummer(A) & Rom.cijfer(C)
Dan kan je een en ander ophalen via een Vert.Zoeken formule.

Bijlagen

Cobbe, bedankt voor de snelle reactie.
Aangezien het bestand "Ladingen.xlsx" elke dag opnieuw aangeleverd wordt en er toch wel wat leken op gebied van Excel-kennis met deze bestanden gaan werken, had ik liever gezien dat de programmacode in het bestand "Producten.xlsx" staat. Dit bestand is een constante en wijzigt maar eens in de 2 jaar. En als we dan toch spreken over programmacode, kan dit dan in VBA?

Heeft het bestand ladingen steeds precies dezelfde naam?
Als je de code of formules in bestand producten zet hoe gaat de gebruiker dit dan activeren?

Cobbe
Het is zo dat het bestand "Producten.xlsx" nog wat VBA-code bevat om het bestand "Ladingen.xlsx" op te smukken. (kolommen verbergen, lettergrootte aanpassen, ed...) Dus het bestand "Producten.xlsx" moet sowieso opgestart worden om die VBA-code te draaien. Het bestand Ladingen.xlsx moet vanuit de e-mail waarmee hij toegezonden wordt, opgeslagen worden op het bureaublad opdat de VBA-code het bestand zou vinden. Dus dat is geen probleem.

Post dan die code eens. Kunnen we wellicht die aanpassen zodat de nodige gegevens bijsgeschreven kunnen worden.

In bijlage de twee bestanden. De VBA-code is een samenraapsel van telkens een stapje macro opnemen en dan in de VBA-editor testen en commentaar bijvoegen. Het zal wel niet volgens de regels van de kunst samengesteld zijn maar het werkt tot hiertoe.

Bijlagen

Het zal na het weekend worden eer een oplossing in zicht is.

Cobbe, ware het niet eenvoudiger om te programmeren, indien alle gegevens van "Ladingen" gekopieerd worden naar een tijdelijk nieuw aan te maken werkblad in "Producten". Dan kan de verwerking in één bestand gebeuren. En na verwerking kan vóór het afsluiten van het bestand gevraagd worden of het werkblad mag gewist worden.
Als bijlage een nieuw bestand "Producten.xlsm" dat doet zoals hierboven aangegeven.
Ik heb zelf wat zitten klooien met VLookup maar ik raak er niet wijs uit. :confused:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan