• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens opsommen binnen 1 cel vanuit matrix tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

SoSaid

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2013
Berichten
24
Hallo,

Ik heb in MsExcel een matrix tabel gemaakt.
Nu probeer ik met slechts het kiezen van "JA" bij "Personen X" een opsomming te krijgen in een ander tabblad, binnen 1 cel, bij welke personen er JA is geselecteerd.

Ik heb verschillende formules geprobeerd, maar het wil niet lukken. Wie kan mij hierbij helpen?

Wegens privacy redenen heb ik een fictieve versie gemaakt van mijn excel bestand.

Ik ben niet heel ervaren met excel en al helemaal niet met VB ;)
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag.xlsx
    37,9 KB · Weergaven: 22
Voor doel 2
in cel h6
Code:
=AANTAL.ALS(Lijst!$F6:$AI6;"ja")
Voor doel1 zal dit in Vba moeten gebeuren daar de namen na elkaar moeten komen.
Helaas is dit niet mijn ding.
 
Hallo R3000 & Plonske,

Bedankt voor de oplossing van Doel 2:thumb:.
Ik heb de versie van R3000 overgenomen in mijn sheet omdat daar een extra controle op zit.

Kan iemand mij nog helpen met Doel 1?
 
Wat bedoel je met een extra controle?
Hij gebruikt dezelfde formule om het aantal te tellen.
 
Voor Doel 1 heb ik even snel een UDF in elkaar geflanst. Dit kan zeker beter, maar het werkt volgens mij goed.
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag.xlsm
    56,8 KB · Weergaven: 18
Hallo,

@Plongske - Ik koos voor de versie van R3000 omdat hij een controle/link had gezet met kolom Locatie. In ieder geval dat begreep ik ervan

@Redmog - Bedankt. Ik heb wat tests uitgevoert en het werkt inderdaad :). Ik zal later op de dag alle data overzetten en dan kijken of het goed werkt.

@Allen - Nogmaals bedankt
 
Ik heb de sheet ingevuld en nu loop ik tegen issues aan (My bad). Voorheen deed ik wat handelingen handmatig maar nu moet ik (in specifieke gevallen) de formules wijzigen om het goed te doen, en hier heb ik dus niet aan gedacht en ben met een toevoeging gekomen.

Doel 3 - Wijzigingen - Het gaat om inzamelaars (optie Ja) en organisatoren (evt. optie Nee). Maar ze kunnen ook beiden zijn (ja/ja & ja/nee toegevoegd) en dan ontstaat een andere ingewikkelde rekensom/formule.

Wie kan mij hierbij helpen? In de bijlage sheet v1.1 toegevoegd
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag v1.1.xlsm
    48,2 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk. Waarom voeg je niet gewoon een extra kolom aan de tabel toe, waarin je per locatie aangeeft wie de organisator is.
 
Ik denk dat ik dan het moeilijke alsnog uitstel.
Nadat ik binnen de nieuwe kolom kenbaar heb gemaakt dat persoon X de organisator is, dient vervolgens zijn bijdrage opgeteld te worden aan het individuele subtotaal. Dat bij elkaar lijkt mij even complex (of complexer) als wat ik had voorgesteld in de excelsheet.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het zelf op deze manier niet erg overzichtelijk. Maar goed, hierbij een aangepaste versie. Ik ga er daarbij wel vanuit dat er maar één organisator per locatie is. Kijk maar even of het zo klopt.
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag v1.1.xlsm
    56 KB · Weergaven: 13
Hallo RebMog,

Wat Doel 4 betreft, Thx!! Hetgeen wat je hebt doorgevoerd ziet er gewoon cool uit en werkt correct. Ik heb nog wel een bevinding, namelijk als ik ja/ja gebruik dan wordt dit niet meegeteld in Locaties! kolom "personen in team". Om de 1 of andere reden werkt ja - ja/nee wel, maar ja/ja niet.

Als het goed is zijn er geen wijzigingen doorgevoerd aan Doel 3, tog? Iemand bereidt om deze uitdaging op te pakken?
 
Laatst bewerkt:
Als 3 categorieën slechts tot 2 resultaten kunnen leiden doe je er verstandig aan het aantal categorieën te beperken tot 2.

Ik krijg een foutmelding bij tog.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft Doel 3, je sumproduct formule aangepast in de bijlage.
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag v1.1.xlsm
    47,3 KB · Weergaven: 15
Hallo SNB,

mbt "3 categorien maar 2 resultaten", dat is niet zo
- In tabblad Lijst! zijn idd in de berekening 2 resultaten
- J of J/N = 1x beloning
- J/J = 2x beloning

- In tabblad Locaties! zijn er 3 situaties
- J -> komt in kolom G4
- J/N -> komt in kolom F4
- J/J -> komt in kolom G4 & F4

Voor de administratie en totale overzicht kan ik het beter niet inkorten tot 2 opties, ben je vast mee eens t;)ch?

Maar dit gaat al wel goed. Wat niet goed gaat staat opnieuw beschreven in post #16
 
Laatst bewerkt:
Hallo

@WHER - Bedankt voor de code. Ik heb het overgenomen en het werkt. :thumb:

@Allen - in post #12 had ik een bevinding gemeld mbt Doel 4 ik zal dit hieronder uitgebreid beschrijven zodat niet overbodig veel gelezen hoeft te worden:

1 - Als je in tabblad lijst kiest voor Ja/Ja dan betekent dit dat de persoon een Organisator is EN een inzamelaar.
2 - Het gevolg in tabblad Locaties is dat deze persoon in zowel de kolom "Geregeld door" als in "Groepjes" voorkomt.
NB: punten 1- & 2- werken al goed
3 - In Locaties! kolom "Totaal gedeeld door" moet opgeteld worden hoeveel personen het team telt. Alleen bij de optie JA/JA klopt de berekening niet, wellicht omdat die persoon 2x voorkomt.

Wie kan mij helpen met bevinding beschreven bij punt 3?
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag v1.2.xlsm
    48,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp dan wil je personen met "ja/ja" dubbel tellen. Ik heb de formule daarop aangepast.
 

Bijlagen

  • Matrix - Forum Vraag v1.2.xlsm
    58,4 KB · Weergaven: 16
@Redmog - Ik heb zojuist jouw formule gebruikt en het werkt perfect :thumb:

@Allen - Bedankt voor jullie hulp. Mijn sheet is geoptimaliseerd en ik ben er heel blij mee.

Hierbij zet ik de status van deze topic op Opgelost :D

Gr, SoSaid
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan