gegevens optellen of vermenigvuldigen met behulp van query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edwin008

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo,

IK zou graag willen weten hoe men vanuit twee tabellen die gekoppeld zijn waarde kan optellen of vermenigvuldigen.

Voorbeeld:
tabel 1 staan jaar, artikelnr, omschrijving, aankoopprijs
tabel 2 staan datum input, afdeling, lotnummer, exp-date, aantal, totaal

Nu zou ik graag de aankoopprijs in tabel 1 willen vermenigvuldigen met aantal in tabel 2. Deze gegevens zouden dan mogen opgenomen worden in veld totaal van tabel 2.

Kan er iemand mij helpen aub?

Mvg

Om te beginnen: dat veld Totaal lijkt mij totaal (ja, een woordspeling ;) ) overbodig. Gegevens die je kunt berekenen sla je namelijk nooit op, daar heb je queries voor! En die berekening is dus heel simpel: zet in je query de tabellen die je nodig hebt, sleep de velden er in en maak in een nieuw veld de berekening op basis van de velden. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Code:
Totaal:[aankoopprijs]*[Aantal]

Je hebt mijn antwoord niet helemaal begrepen, want je hebt de formule in de Criteria regel gezet. Maar het moet een apart veld worden. Overigens vraag ik me af of je de tabellen goed gekoppeld hebt. Maar dat staat los van je probleem. Sowieso is het erg onverstandig om alle tabellen een sleutelveld te geven met dezelfde naam, ook al vindt Access dat zelf helemaal geen probleem. Maar als je meerdere tabellen met allemaal een veld ID als sleutelveld wilt koppelen in een koppeltabel, hoe ga je die velden dan in die koppeltabel noemen? Geef velden dus altijd een logische naam die de inhoud beschrijft. Dus een veld KlantID i.p.v. Id, en UserID i.p.v. Id etc.

Hallo,

Mijn excuses voor de late reactie ! Bedankt voor de tip !

mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan