• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Ik heb 2 bestanden

Bestand 1. Gegevens waar werkelijke periode cijfers in staan.
Bestand 2. Budgetgevens

Mijn probleem is nu hoe kan ik de gegevens automatisch optellen (zonder macro) omdat ik ook nog gebruik maak van het programma Jetreports.

Voorbeeld

Periode 2 Cumulatief Periode 2

Actueel Budget Actueel Budget
(Best.2) (Bestand 1 kolom2) (Best.2) (Bestand 1 kolom 1 en 2)
10 12 20 18

Het lukt niet met vertikaal zoeken omdat de omschrijving niet gelijk is.

Het kan wel de som formule alleen dan moet ik iedere periode handmatig de kolom aanpassen met zoeken en vervangen.

Maar is er een functie waarmee ik het cellenbereik van de somformule kan aanpassen.

In mijn bestand staat namelijk altijd het periode nummer vermeld. Als ik met dat aantal kan zoeken zou dat perfect zijn.

Het is mij niet al te duidelijk, maar kan je misschien iets met SOM.ALS() of met SOMPRODUCT()?

Ik heb nu een voorbeeld bijgevoegd hopelijk is mijn verhaal nu duidelijker.

Bijlagen

Kan je een voorbeeld bestand toevoegen GEZIPT??

Ik kan hier geen RAR openen!

Helaas heb ik weer geen winzip programma. Maar ik had begrepen dat je winrar ook met winzip kon openen.

Dit kan met verschuiving()

In B7 deze formule:
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Budget!A2;0;Rapportage!D2-1;1;1))

Paul,

Dit is perfect.

Toch nog een vraag hoe kan ik dit gebruiken voor mijn cumulatieve kolom. Want daar wijzigt alleen het tweede gedeelte.

SOM(Budget!A2:B2)

Kan ik met de verschuiving ook alleen de B 1 op laten schuiven.

Als je op F1 drukt, en zoekt op: verschuiving, dan zie je uitleg over de argumenten die er in zitten.

Dan zie je dat je ook een argument breedte hebt. Deze zal je dan moeten gebruiken.

Dan krijg je dit:
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Budget!A2;0;0;1;Rapportage!D2))

p.s. als het bereik van de vorige formule (reactie van 10.25 uur) maar bij 1 cel blijft (wat ik niet verwachte) dan kan je die veranderen in:
Code:
=VERSCHUIVING(Budget!A2;0;Rapportage!D2-1)
dan zijn de som en de laatste 2 argumenten overbodig.

Ook dit werkt weer goed.

Ik had de help al uitgeprint na de eerste aanwijzing maar ik kwam er niet zo goed uit.

Want ik heb nu ook nog het probleem dat ik wil tellen b4:b5

=SOM(VERSCHUIVING(Budget!A2;0;Rapportage!D2-1;1;1))

en ook bij

Ik hoop dat u nog een keer helpen. Waarschijnlijk is dit dan iets met hoogte

Ook dit werkt weer goed.

Ik had de help al uitgeprint na de eerste aanwijzing maar ik kwam er niet zo goed uit.

Want ik heb nu ook nog het probleem dat ik wil tellen b4:b5

Ik hoop dat u nog een keer helpen. Waarschijnlijk is dit dan iets met hoogte
Inderdaan met hoogte, maar OOK met de andere argumenten.
Als de VERWijzing: A2 is, dan zal je om bij B4 te komen:
- 2 rijen naar beneden moeten.
- 1 kolom naar rechts moeten.
- hoogte moet 2 zijn want je wilt van B4 & B5 de som hebben.
- breedte moet 1 zijn.
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Budget!A2;2;1;2;1))
omdat het hier om 2 cellen gaat zal je de SOM functie moeten gebruiken.

Verder kan je natuurlijk altijd ipv een getal een celverwijzing gebruiken.

Paul,

Helaas begrijp ik de laatste uitleg nog niet.

Ik ga zo nog verder proberen.

Misschien wat meer uitleg van mij. Met je eerste uitleg kan ik nu heel makkelijk al mijn gegevens wijzigen die in 1 cel staan. Als het periodenummer van Rapportage!d2 wijzigt in bijvoorbeeld 3 had ik met onderstaande formule gelijk vanaf a2 periode 3.

Maar nu wil ik vanaf a2 tellen a2:a3 en dan bijvoorbeeld in periode 3 c2:c3 en dit door getal 2 in Rapportage!d2 te wijzigen in 3.

Ik hoop dat u mij nog wat verder kan helpen.

Maar ik ben al heel blij met deze formules.

Paul,

Om mijn periode cijfers op te tellen heb ik het nu zo gedaan.

Dit kan misschien makkelijker?

=SOM(SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$13;0;Rapport!$L$2-1;1;1));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$14;0;Rapport!$L$2-1;1;1));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$15;0;Rapport!$L$2-1;1;1));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$16;0;Rapport!$L$2-1;1;1));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$17;0;Rapport!$L$2-1;1;1)))

Zo iets ga ik nu ook proberen bij de cumulatief.

Ik hoop nog op een positief advies.

Binnen 10 minuten kan je toch nooit iets serieus geprobeert hebben:confused:

Deze formule is echt niet zo moeilijk. Neem er wat tijd voor en ik verwacht dat je er wel uit gaat komen. Als het dan nog niet lukt post je maar wat je tot dan hebt. Dan zal iemand je wel weer verder helpen.

Paul,

Ik weet echt dat je gelijkt hebt. Dat ik het nu zo hebt gedaan door de formule bij elkaar optellen.

Maar helaas heb ik de eerste weken op mijn werk echt niet de tijd om het rustig uit te zoeken.

Maar ik ben wel heel blij met uw uitleg tot nu toe.

Dus nogmaals bedankt.

Wim

Kan je jouw lange formule vervangen door deze???
Code:
=SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$13;0;Rapport!$L$2-1;[COLOR="red"]5[/COLOR];1))
zo te zien maakte jij per rij een nieuwe formule, tewijl je dit met hoogte kan doen.

Paul,

Opnieuw bedankt.

Hopelijk wil je dan ook nog helpen bij laatste probleem ook nog helpen.

=SOM(SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$13;0;0;1;Rapport!$L$2));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$14;0;0;1;Rapport!$L$2));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$15;0;0;1;Rapport!$L$2));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$16;0;0;1;Rapport!$L$2));SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$17;0;0;1;Rapport!$L$2)))

uitkomst 500

=SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$19;0;5;1;Rapport!$L$2))

Maar hier komt 642 uit.

Wat doe ik hier dan fout?

Misschien deze?
Code:
=SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$13;0;0;5;Rapport!$L$2))

Paul,

Reuze bedankt voor de tijd die je in mijn probleem wilde steken.

Wat weten mensen zoals u toch veel van Excel.

Met vriendelijke groet,

Wim

Paul,

Reuze bedankt voor de tijd die je in mijn probleem wilde steken.

Wat weten mensen zoals u toch veel van Excel.

Met vriendelijke groet,

Wim
u:o

graag gedaan:thumb:

o, zou je de vraag op opgelost kunnen zetten (rechts onderin)?

Laatst bewerkt:
Paul,

Vorige week kreeg ik deze formule van u:

=SOM(VERSCHUIVING('[Budget 501 B.U. Botlek totaal.xls]Presentatie'!$T$13;0;0;5;Rapport!$L$2))

Maar worden de gegevens ook bijgewerkt als het brondbestand gesloten is.

Ik krijg nu nl. #waarde.

M.vr.gr.
Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan