• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ekoezen

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2007
Hallo,

in een gegevenslijst moet ik controleren of een bepaald factuurnummer betaald is of niet. Ik heb de volgende formule gebruikt met een celverwijzing naar de waarde die ik zoek (H2) en die waarde moet gevonden worden in "'Download Girotel 1-10 tm 5-5'!I:I" dus op een ander blad in kolom I.

=ALS(ISGETAL(ZOEK.ALLES(H2;'Download Girotel 1-10 tm 5-5'!I:I));"Betaald"; "Niet Betaald")

Ik zou graag willen dat het zo werkte maar dat lukt dus niet. Ik heb het geprobeerd met vaste waarden in de formule en dat zoeken in een vaste cel en dat werkt wel maar ja dan kan het net zo goed allemaal handmatig controleren. Is er iemand die ziet wat ik fout doe??

Ervan uitgaand dat het gezochte hoogsten één keer kan voorkomen, zou ik werken met verticaal zoeken en wel door vooraan een nieuwe kolom toe te voegen met de formule =J.. doordat kolom I opschuift. Een andere optie is werken met DBLEZEN. Over beide vind je informatie in Help. Maak anders een bestandje zonder persoonlijke gegevens dat je hier gezipt kunt posten.

brunniepoo
Member

Dan hoef ik alleen Vind.Alles te vervangen door Vert.Zoeken?

ik heb het bestandje toegevoegd met de formules erin die ik geprobeerd heb.

Bijlagen

=ALS(AANTAL.ALS('Download Girotel 1-10 tm 5-5'!I1:I1000;H2);"Betaald"; "Niet Betaald")

Pas het bereik nog aan, maar gebruik geen hele kolom I.

Wigi

nee, je moet ook nog aangeven welke kolom moet worden weergegeven

dus iets als

Code:
=VERT.ZOEKEN(H2;'Download Girotel 1-10 tm 5-5'!A:A;1;0)

en daar moet je verder maar even mee spelen met voorwaarden enzo

Beste BrunniePoo,

Verticaal zoeken leek mij ook wel een goeie oplossing maar dat kolomindex getal snap ik niks van. Jij zet daar in de formule een 1 neer maar wat houd dat dan in?

Oh, nog even voor de duidelijkheid, de waarde die in kolom H staat moet in het andere blad in kolom I gevonden worden maar in die kolom staat meer dan de waarde die voor kan komen in kolom H. dus zoiets als in kolom H staat F6004, terwijl op het andere blad in kolom I iets staat als E. Koezen 123456 F6004.

Oh, nog even voor de duidelijkheid, de waarde die in kolom H staat moet in het andere blad in kolom I gevonden worden maar in die kolom staat meer dan de waarde die voor kan komen in kolom H. dus zoiets als in kolom H staat F6004, terwijl op het andere blad in kolom I iets staat als E. Koezen 123456 F6004.

Bedankt om dat nu pas te zeggen... :(

wat Wigi zegt...

je kunt de kolommen gaan splitsen als ze regelmatig zijn opgebouwd.

Wat die 1 betreft: verdiep je maar even in de vert.zoeken functie, dan wordt het wel duidelijk.

De kolom waar de gegevens uit moeten komen is niet gelijkmatig opgebouwd, zoals de naam al voorspeld is het een download van Girotel en dan de kolom mededelingen. Dus het is maar net wat daar door de mensen in gezet word. Splitsen van de rest van de gegevens had ik al gedaan.
't moet natuurlijk wel een uitdaging zijn he :)

Je deed inderdaad iets verkeerd ;)

AARGH, de stoom komt me uit de oren. Als ik jou uitleg goed begrijp dan moet de waarde die in kolom A staat overeen komen met een waarde die in kolom I staat?
Maar klopt het dat dat alleen lukt als de waarden excact overeen komen? Want ik heb dus een kolom waarin ergens de waarde staat die overeen moet komen met de waarde in een andere kolom. :eek: Als ik in het aangepast blad in cel I1 de waarde verander in 123 F6004 dan komt de foutmelding naar voren terwijl dat niet de bedoeling is. Mijn vraag was in eerste instantie ook niet goed. Het maakt nogal verschil of je de excacte waarde wilt hebben of een deel van een waarde.:confused:

Ik refereer aan de laatste file in het vorige zipbestand van Rob.

Als in E18 de zoekterm staat:

=ALS(EN(ISFOUT(VIND.ALLES(E18;A2:A11)));"Komt niet voor";"Komt wel voor")

Asluiten met Ctrl-Shift-Enter en niet met een gewone Enter.

Wigi

Laatst bewerkt:
@ Wigi, Ik snap de EN in je formule niet: ik zie maar één keuze

@ Ekoezen, Met in een aparte kolom
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(I$2;A2;1));"";ALS(VIND.SPEC(I$2;A2;1)>1;"Betaald";"Nop"))[CODE] en in I2 het factuurnummer zie je op de regel of een rekening is betaald.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan