• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens overdracht onder elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertlismont

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2013
Hallo,

kan iemand mij helpen met het volgende, aub
ik heb een excel bestand en op tabblad calculatie zouden er waarde in bepaalde cellen ingevuld kunnen worden die dan door middel van een druk op een knop naar een tweede tabblad verplaatst moeten worden.
terug op tabblad calculatie kan men de ingevulde velden terug wissen met een druk op een andere knop , en weer opnieuw nieuwe gegevens invullen, die dan ONDER de vorige gegevens op het tweede tabblad moeten komen.
de eerste waarde moeten dus behouden blijven en de tweede waarden zouden er bijkomen er onder.

om het duidelijk voor te stellen voeg ik hierbij een excel file toe.

wie is zo vriendelijk om mij hiermee op weg te helpen

alvast hartelijke dank

mvg
Geert

Bekijk bijlage onder elkaar zetten.xlsx

Zoiets?

Code:
Sub VenA()
  Sheets("offerte").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5) = Cells(4, 1).Resize(, 5).Value
End Sub

Code:
Sub VenA1()
 Cells(4, 1).Resize(, 5).ClearContents
End Sub

Bijlagen

Beste,

alvast al hartelijk bedankt, dit is wat ik zocht, echter heb ik nog een vraagje, als ik de waarde van tabblad offerte in een andere cel wil zetten, welke gegevens moet ik dan aanpassen in uw formule.
Sheets("offerte").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5) = Cells(4, 1).Resize(, 5).Value

mvg
Geert

Dan zal je dit aan moeten passen.
Code:
Sheets("offerte").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5)

Deze code zoekt de eerste lege cel in kolom A

Beste,

wat moet ik doen als ik de invulvelden onder elkaar of verspreid van elkaar wil zetten (lay-out veranderen) en de cellen op de offerte waar de waarde inkomen ook verspreid op de sheet wil zetten.
hoe kan ik de formule aanpassen dat 1 cel naar een andere cel verwijst. (dus niet gelijk oorspronkelijk op 1 lijn de cellen overdragen)

thanks
mvg
Geert

Volgens mij was dit de vraag:
die dan ONDER de vorige gegevens op het tweede tabblad moeten komen
Daar is de code dan ook voor gemaakt. Als je er zelf niets van begrijpt waarom plaatst je dan niet direct een bestand met hoe je het wilt hebben?

Beste,

Ik apprecieer uw hulp, ik probeer ook graag dingen zelf uit, ik ken er een beetje van, daarom dat ik mijn vragen meestal basis stel, zodat ik zelf opzoek kan naar wat moet ik aanpassen om dit te verkrijgen, of andere dingen.

ik heb mijn bestand een beetje aangepast, zou u mij nog 1 maal willen helpen, graag een formule waardij de ene cel naar de andere verwijst, dan kan ik dit achteraf zelf wat aanpassen als de layout zou moeten veranderen.

Hartelijk dank

mvg
GeertBekijk bijlage onder elkaar zetten.xlsx

Over welke formule heb je het en waar moet deze komen te staan en waar moet deze naar verwijzen? Dat je graag dingen zelf uitprobeert is natuurlijk een goede eigenschap.;)

Maar het is handig dat je dan de probeersels in het bestand zet en even aangeeft waar je tegenaan loopt. De 6 vakjes vullen in het blad 'offerte' is het probleem niet maar ik denk dat er dan nog wel meer vragen komen. Dus svp een heldere uitleg met een voorbeeldbestand met wat het uiteindelijk doel is.

bv.
Code:
Sub hsv()
Dim sq, sn
  sq = Sheets("calculatie").Range("a4:c9")
  sn = Application.Index(sq, Application.Transpose(Array(1, 2, 3, 6)), Array(1, 2, 3))
Sheets("offerte").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(2).Resize(UBound(sn), UBound(sn, 2)) = sn
End Sub

Beste,

In bijlage een herwerkte versie van mijn excel bestand.

graag zou ik in de formule een verwijzing hebben van de cellen, daarmee bedoel ik dat in de formule bijvoorbeeld staat dat cel van sheet calculatie A4 naar cel A3 verwijst van sheet offerte
en dat cel C4 (van calculatie sheet) naar cel C3 van offerte verwijst enzo verder gelijk in het excel bestand.

bij de tweede maal ingeven komen deze gegevens in de kader met oranje vakjes en bij het derde maal ingeven in de blauwe vakjes.

ik ben aan een offerte programma voor verkoop van rolluiken bezig, en zou max 5 rolluiken op 1 offerte willen zetten.
ik vraag daarom ook van cel naar cel verwijzing omdat ik moet zien met de ruimte die ik heb , en dat ik zelf de cellen kan veranderen, voor de lay-out deftig te maken.

Bekijk bijlage onder elkaar zetten.xlsx

alvast hartelijk dank

mvg
Geert

Dat kan logischerwijs niet met formules. Je zal je dus in VBA moeten verdiepen;)

De code heb ik bewust nogal lang gemaakt zodat je kan volgen wat er gebeurt en dat het eenvoudig aan te passen is naar de gewenste situatie.

Code:
Sub VenA()
For Each ar In Sheets("offerte").Range("A2:H7, A9:H14,A16:H21").Areas
    If ar.Cells(2, 1) = "" Then 'Als de breedte niet ingevuld is zal de rest ook niet gevuld zijn?
        ar.Cells(2, 1).Value = [A4] 'breedte
        ar.Cells(2, 3).Value = [C4] 'hoogte
        ar.Cells(2, 5).Value = [A9] 'kleur
        ar.Cells(5, 1).Value = [A14] 'geleiders
        ar.Cells(5, 3).Value = [A25] 'bedieningszijde
        ar.Cells(5, 5).Value = [I21] 'motor
        ar.Cells(5, 7).Value = [A25] 'schakelaars
        'Range("A4,C4,A9,A14,E18,I21,A25").ClearContents
        Exit Sub
      Else
        t = t + 1
    End If
Next ar
If t = Sheets("offerte").Range("A2:H7, A9:H14,A16:H21").Areas.Count Then MsgBox "Geen ruimte meer in de offerte"
End Sub

Ik zou bij het verplaatsen van de gegevens gelijk de invulvelden leegmaken maar dat is jouw keuze

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste VenA,

hartelijk dank dit werkt zoals ik het graag gewild had, heb wat cellen en bereiken moeten aanpassen en snap ook al meer wat elke functie doet.
heb nog een bijkomend vraagje, de cellen die ik leeg wil maken met een druk op de knop, zijn beveiligd, nu struikeld vba erover dat deze cellen beveilgd zijn, al mijn werksheets zijn beveiligd en enkel de cellen die ingevuld mogen worden staan open.
p.s. de gele invul cellen in mijn bestand zijn allemaal berekende cellen geworden (cellen met formules achter) in mijn feitelijk bestand, gelijk hoogte en breedte en kleur en ... worden ingevuld aan de hand van keuze boxen en dergelijke.

heb je hier nog een code voor om die cellen te ontgrendelen als hij knop maak selectie leeg laat lopen.
dit is wat ik heb en werkt als de werkblad beveiliging niet opstaat

Sub Knop1_Klikken()
Range("A16,B16,E16,F16,G16,H16,I16,J16,K16,L16,B17,D17,G17,H17").Select
Selection.ClearContents
End Sub

mvg
Geert

bv.
Code:
[COLOR=#333333]Sub Knop1_Klikken()
[/COLOR]with activesheet
.unprotect
[COLOR=#333333].Range("A16,B16,E16,F16,G16,H16,I16,J16,K16,L16,B17,D17,G17,H17")[/COLOR][COLOR=#333333].ClearContents
[/COLOR].protect userinterfaceonly:=true
end with
[COLOR=#333333]End Sub[/COLOR]

Goedemorgen,

ik heb uw code kunnen gebruiken, maar als deze uitgevoerd wordtdan vraagt excel het wachtwoord om de beveiliging op te heffen,
het programmaatje dat ik aan het maken ben zal door mijn collega's gebruikt worden en wil niet dat ze mijn wachtwoord weten,, is er een andere manier om de beveiliging bij het drukken van een knop te omzeilen ?

mvg
Geert

Beste,

mijn wis knoppen werken :-) deze staan op een tabblad waar de gegevens ook van op hetzelfde tabblad staan,.
nu mijn knop die op tabblad 1 staat en gegevens overdraagt naar tabblad 2 krijg ik niet aan de praat als de twee tabbladen vergrendeld zijn(deze twee tabbladen hebben hetzelfde wachtwoord) hier is de code :

Sub Knop163_Klikken()
On Error GoTo oeps
ActiveSheet.Unprotect "123"
For Each ar In Sheets("Offerte - Definitieve prijs").Range("A15:L17, A18:L20,A21:L23").Areas
If ar.Cells(2, 1) = "" Then 'Als de breedte niet ingevuld is zal de rest ook niet gevuld zijn?
ar.Cells(2, 1).Value = [J25] 'aantal
ar.Cells(2, 2).Value = [N15] 'type
ar.Cells(2, 5).Value = [N21] 'kleur kast
ar.Cells(2, 6).Value = [N18] 'kleur lamel
ar.Cells(2, 7).Value = [N35] 'kastvorm
ar.Cells(2, 8).Value = [N42] 'bediening
ar.Cells(2, 9).Value = [C45] 'motor
ar.Cells(2, 10).Value = [N50] 'bedieningszijde
ar.Cells(2, 11).Value = [N53] 'uitgang
ar.Cells(2, 12).Value = [J142] 'prijs
ar.Cells(3, 2).Value = [E32] 'breedte
ar.Cells(3, 4).Value = [H32] 'hoogte
ar.Cells(3, 7).Value = [N48] 'schakelaar
ar.Cells(3, 8).Value = [C39] 'geleiders
Exit Sub
Else
t = t + 1
End If
Next ar
If t = Sheets("Offerte - Definitieve prijs").Range("A15:L17, A18:L20,A21:L23").Areas.Count Then MsgBox "Geen ruimte meer in de offerte"
oeps:
ActiveSheet.Protect "123"
End Sub

Dan moet je het blad benoemen in de code en niet activesheet gebruiken.

Oeps. Heb ik die onnodige variabele t in combinatie met else en een exit sub laten staan:o:d

Waarom niet ar(2,1) = [a4] ipv ar.cells(2,1).value = [a4] ?

In drie schrijfbewegingen ipv cel voor cel.
Code:
Sub hsv()
With Sheets("calculatie")
Set Rng = Sheets("offerte").Range("a3:g7, a10:g13, a17:g20")
For i = 1 To rng.Areas.Count
 ar = Rng.Areas(i).Value
    If ar(1, 1) = "" Then 'Als de breedte niet ingevuld is zal de rest ook niet gevuld zijn?

ar(1, 1) = .[a4] 'breedte
        ar(1, 3) = .[c4] 'hoogte
        ar(1, 5) = .[a9] 'kleur
        ar(4, 1) = .[a14] 'geleiders
        ar(4, 3) = .[e18] 'bedieningszijde
        ar(4, 5) = .[i21] 'motor
        ar(4, 7) = .[a25] 'schakelaars
        t = t + 1
      Rng.Areas(i) = ar
    End If
 Next i
End With
If t = 3 Then MsgBox "Geen ruimte meer in de offerte"
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste,

even een ander vraagje, ik heb een afbeelding ingevoegd op mijn werkblad (afbeelding2) met welke code kan ik deze onzichtbaar maken als er in een cel de waarde 1 staat en als deze cel de waarde 0 heeft de afbeelding terug zicht baar maken,
thanks

mvg
Geert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan