gegevens overzetten van oude schijf naar nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marie1

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2002
ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, maar ik zit met het volgende:

Mijn oude computer is vorige week een zachte dood gestorven.
Ik heb een nieuwe gekocht en wilde proberen mijn data die op een extra harde schijf stond (die vermoedelijk nog heel is) over te zetten.

Ik dacht die oude schijf even in te pluggen in de nieuwe computer maar dat was een misgedachte.

De oude schijf wordt aangesloten met een breed plat grijs snoer
en de nieuwe computer heeft veel smallere knalrode snoeren.

Ik ben leek op dit gebied.
bestaat er een verloopsnoer voor dit soort gevallen?

Hoi,

Je hebt een ide hd maar op je moederbord zit meestal nog wel 1 ide aansluiting .
Welk moederbord heb je?

Modag

Hoi,

Der zit na mijn inziens een ide aansluiting op, een blauwe of zwarte naast de pci sloten connector ik denk dat de dvd-rom speler daar op zit dus in princiepe kan je hem hier even op aansluiten.

Modag

Laatst bewerkt:
oke :thumb: bedankt voor je snelle reactie.

ik ga morgen even de kast open maken en kijken of het me lukt

Hoi,

Lees wel of wel of niet gelukt is als je de kant van de dvd-rom neemt heb je gelijk het voedingskabeltje er ook bij.

Modag

nou het aansluiten van de harde schijf is gelukt :D

maar dan komt er een nieuw probleempje
hij wil dan nl via die schijf gaan opstarten
en geeft dan aan dat ik kan kiezen tussen windows XP of ME
En dat lukt natuurlijk niet want die staan niet (meer) op die schijf

ik neem aan dat ik iets moet doen om gewoon via mijn vaste harde schijf met Vista te starten en dan bestanden van die andere schijf te copieren, maar ik heb geen idee wat.

Hoi,

Als je nu in de bios de sata hd als first boot zet zou die met vista moeten opstarten en dan kan je bestanden over zetten.
Meestal is het om in de bios te komen tijdens het opstarten op del drukken en dan kan je boot device opzoeken.

Modag

hehe ik heb gisteren ongeveer tien minuten naar je eerste zin zitten staren zonder er een woord van te begrijpen. :o

Ben dus maar gewoon gaan kijken of ik in de bios genoemde kreten tegenkwam
En dat is wel gelukt
Alleen het veranderen lukt niet omdat ik geen idee heb hoe ik dat doen moet

de dvd staat als boot master
(lijkt mij eigenlijk raar)
volgende regel staat dat er geen boot slave is
dan krijg ik sata met het nummer van mijn nieuwe harde schijf
en dan nog een sata met niets
(ik weet dus niet wat sata is)

vervang ik de dvd door de oude harde schijf dan wordt die oude dus automatisch master
maar hoe maak ik hem nou slave
(neem aan dat dat de bedoeling is?

Hoi,

Het gaat lukken hoor we komen verder
Je bent in de bios in het juiste scherm geweest als je nu even op het gehele scherm kijkt staat daar op hoe je de boot van de dvd kan aanpassen bv.naar de sata hd doe dit in de huidige opstelling dus met dvd aangesloten. dan waar de sata staat maak je dan dvd van. als dit gelukt is kan je de bios verlaten d.m.v. f 10 de instelingen op te slaan.start je de pc op kijkt of alles oke is is dit het geval dan zet je de pc uit, en sluit je de oude hd aan op de pc op d plaats van de dvd. Dan zou ik voor de zekerheid even de jumper aan de achterkant van de oude hd eraf halen dan wordt deze automatisch slave.
Dan zou het moeten gaan.
Laat anders even weten welk moederbord je hebt dan kan ik het precies voor je noteren.

Modag

Laatst bewerkt:
ik ga morgen ff kijken
wil ik nog wel ff weten wat een jumper is
(offe zijn dat die kleine plastic dingetjes die over twee pinnetjes zitten?)

Goedemorgen,
Dat zijn inderdaad van die plastic dingetjes.

Modag

goeiemiddag :D

ik heb gedaan wat je zei en van de harde schijf de master gemaakt
gechecked
alles werkte
alles klopte
DVD werd automatisch slave

uitgezet
oude schijf op plaats van de cdrom gezet
en dan ziet ie gewoon de nieuwe schijf niet
en probeert dus weer via de oude op te starten
als ik dan in de bios kijk geeft ie aan dat de oude schijf master is en de dvd brander slave en de nieuwe harde schijf ziet ie helemaal niet.

nou weet ik misschien niet zo heel veel van computers maar ik kan toch echt wel het verschil zien tussen een dvd-brander en een harde schijf, dus waar gaat het nou mis?.

overigens heb ik een Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4500

Hoi,

Het is vreemd het zou moeten werken,nu heb ik nog een optie voor je zou een externe ide case kunnen kopen heb je gelijk een schijf die je als back- up voor bestanden kan dienen.

Modag

kost ook weer centjes he
ben net verhuisd, heb net een nieuwe puter moeten kopen die niet in de planning zat, mijn schutting staat op instorten, kreeg een enorme onverwachte tandartsrekening en ik heb maar een minimaal WAO-tje, dus ik moet weer ff sparen.

Ik zat te denken he
in mijn oude computer zat zo'n grijze platte bedrading (of hoe dat ook heet) met meerdere stekkers.
is het een optie om die even te gebruiken zodat ik dat dvd ding niet af hoef te koppelen maar gewoon die ouwe h schijf bij koppel?
en dan kijk wat dat opleverd.

Hoi,

Dat zou je kunnen proberen de dvd als master en de hd dan als slave dus op de kabel moet de dvd als laatste zitten.
En kijk even of de dvd als master staat d.m.v. een jumper aan de achterkant.
Als het miet lukt e-mail me even.

Modag

het is gelukt!!!!

het is moeilijk iets uit te leggen waar ik geen bal verstand van heb en dan toch lukt
maar ik zag bij Boot dat er drie boots waren waarvan de laatste op disabled stond
ik kon dat niet veranderen naar 1 van de schijven of de dvd
maar er was wel de keuze voor recharable nogwat
en toen ik hem daarop zetten kwam ergens anders opeens wel de mogelijkheid om mijn nieuwe harde schijf tot master te maken.

:thumb:

(ghegheghe) voelt zo lekker he als het dan opeens toch allemaal weer werkt)

bedankt voor het meedenken

Hoi,

Mooi dat het gelukt is en nog op eigen kracht ook dat is het leukst van alles

Succes verder.

Modag

nah zonder jouw meedenken had ik het nooit gevonden hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan