Gegevens redden van laptop HD via Docking station!

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLMarty

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2012
Berichten
33
Hallo Allemaal,

Ik heb het volgende probleem;

Het beeldscherm van m'n HP laptop is kapot gegaan na een val en ook enkele letters van het toetsenbord doen het niet meer.
Via een HDMI kabel kon ik ook geen beeld op m'n TV krijgen.
Ik heb besloten deze laptop op te geven maar uiteraard wil ik de belangrijke data en gegevens van m'n HD redden.
Nu ben ik gelukkig in het bezit van een Docking station en probeerde hiermee via een andere laptop het een en ander van de HP HD op
een andere externe HD over te zetten zodat ik die later op een nieuwe laptop kan zetten.
Dit lukt dus niet en ik begrijp niet waarom. Zodra ik het Docking station aanzet nadat ik de HP HD er in gestoken heb verschijnt er de melding;

De schijf in station G: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken. Wilt u de schijf formatteren?
Uiteraard wil ik dat niet!

Als ik vervolgens in verkenner op station G:\ klik verschijnt het volgende;

G:\ is niet toegankelijk
Het volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem.
Controleer of alle vereiste bestandssysteemstuurprogramma's zijn geladen en of het volume niet is beschadigd.

Voor de goede orde heb ik het met een andere schijf geprobeerd in het Docking station en die werkt zonder enig probleem.
Deze komt niet uit een laptop maar uit een kapot behuizing van een externe HD, is 1 TB en heeft géén partities.
De schijf waar het om gaat is 500 GB en wél gepartitioneerd. Is dat misschien het probleem? of misschien omdat dit een bootable disk is?

B.v.d

NLMarty
 
Door de val is ook de hd beschadigd.
Sluit de hd rechtstreeks aan op een pc met Linux.
Probeer dan een image te maken met ddrescue.

Doe dit eerst voordat je met andere programma's gaat proberen gegevens terug te halen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt proberen met ISO buster. Zij beweren (heb het nog niet kunnen testen) dat ze schijven die een dergelijke melding geven soms nog kunnen uitlezen. Indien dit ook niet lukt kun je het idd nog onder Linux proberen en daarna is het werk voor een gespecialiseerd bedrijf.
 
Bedankt AenA en RogerS
Ik ben het momenteel met ISOBuster aan het proberen en het lijkt te lukken.
Het heeft in ieder geval de bewuste HD (een WD) gevonden en is bezig met het lezen van alle sectoren en
opschonen van gevonden data. Dat klinkt alvast positief maar het programma geeft al aan dat het lang kan duren.
Kan me niet schelen hoe lang het duurt als het maar lukt!
Ik hou jullie op de hoogte (kan even duren, moet een paar dagen weg) en indien het lukt zet ik dit onderwerp op opgelost.

Thx

NLMarty
 
Hoi allemaal,

Sorry dat het even heeft geduurd maar zoals ik al zei ben ik soms ff een paar dagen weg, buiten dat duurt e.e.a. ontzettend lang. Lees maar verder!

Even een update.
Iso Buster deed er dagen over en vervolgens sloot het zichzelf af. ik was niet thuis dus ik weet niet hoe dit kon gebeuren.
Opnieuw geprobeerd en het duurde weer dagen. op een gegeven moment bleef het proces op 70% hangen.
Ik heb dus Iso Buster maar opgegeven en ben op het internet op zoek gegaan naar programma's die kunnen wat ik wil.
Eergisteren kwam ik daarbij Ontrack EasyRecoveryDataRecovery tegen. Heb de Demo versie gedownload om eerst te proberen.
De scan duurde 5 a 6 uur maar toen kon ik alles zien wat ik wilde, alleen niet kopiëren, daarvoor moet je het aanschaffen.
Ik had wel vertrouwen in dit programma dus heb ik het i.i.d aangeschaft. Helaas moest het scanproces weer helemaal opnieuw en dat duurt bij een grote
HD (500GB bijna helemaal vol) zoals ik al vermelde wel enige uren, maar daarna kon ik alles wat ik wilde, mijn foto's,
video's, films, documenten, boeken,....etc. makkelijk overzetten naar een externe HD.
Óók dit proces duurt lang dus ik ben er nu nog mee bezig maar zoals ik al eerder opgemerkt heb interesseerd me dat niet, het gaat
me er om dat ik mijn belangrijke bestanden terug heb.

Even wat anders;
Alhoewel ik aangegeven heb mijn laptop als 'dood' te beschouwen wil ik eigenlijk tóch een poging wagen om er weer leven in te blazen.
Het idee is om hem permanent op de TV aan te sluiten met een HDMI kabel, en er een extern toetsenbord op aan te sluiten. (Het originele scherm en toetsenbord doen het niet meer en ik ga ook géén nieuwe aanschaffen!)
Zo kan ik hem dan als een soort Mediaplayer gebruiken. Zo'n ding heb ik wel maar daar zitten nadelen aan die ik hier niet uit ga leggen. :-)
Ik wil van de week eens proberen om Ontrack Easyrecovery te gebruiken om de bootsector te repareren of een ander programma die dit kan.
Maar dat is eigenlijk een ander verhaal. Als jullie (Moderators en anderen) geïnteresseerd zijn in dezen maar dit off topic vinden wil ik er wel
een nieuw topic voor openen. Voor nu zet ik dit topic als opgelost!

Groetjes,

NLMarty.
 
HP laptop aangesloten op TV

Hoi allemaal,

Alhoewel ik geen reacties kreeg op wat ik voorstelde in m'n vorige bericht vind ik het leuk om even te melden dat het gelukt is om m'n (oude) HP laptop weer leven in te blazen en permanent op m'n TV aan te sluiten. (Ik heb geen recovery hoeven doen!) Nadat ik een nieuwe (Acer) laptop heb gekocht heb ik de HP gewoon weer in elkaar geschroefd, echter zonder het toetsenbord aan te sluiten. Heb vervolgens een USB toetsenbord bij de Kringloop gekocht voor €2,50 :thumb: en die aangesloten en via HDMI kabel op de TV. Dit lukte niet, ik kreeg geen beeld op m'n TV. Toen geprobeerd met een andere (oude 15 pins) kabel. Hiermee lukte het wel. Waarom op HDMI niet en op de 15 pins wel,...GEEN idee, maar ik vermoed dat het te maken heeft met het switchen tussen de beeldschermen. Dus bij HDMI begint hij met het laptopscherm, maar ik kan niet switchen naar het TV scherm (geen Fn toets op het USB toetsenbord). Waarom hij dan bij de 15 pins kabel wél op het TV scherm begint,......!?

Nu heb ik alleen nog wat problemen om de verschillende Laptops (1x Acer W 8.1, 1x HP W7, 1x Acer W7), een 2TB HD (aangesloten op m'n router) en een Mediaspeler te zien en/of te benaderen in m'n netwerk. Maar dat is een ander topic dat ik aan ga snijden in Netwerk(en).

Bedankt nogmaals,

NLMarty.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan