• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens sorteren en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ToetNL

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
Berichten
11
Hallo,

wie kan mij helpen?

ik ben voor mijn werk bezig met een registratieoverzicht van leerlingen.
De gegegens die ik wil verwerken komen uit 4 kolommen en bevatten iets minder dan 1000 gegevens per kolom.

Kolom: Datum
Kolom: Lesuur
Kolom: Leerling
Kolom: klas

Nu wil ik uit de leerlingkolom, die gevuld is met iets minder dan 1000 registraties van terugkomende namen, een overzicht halen die mij verteld:

* Welke leerlingen erin staan,
* Hoevaak ze erin staan,
* welke klas ze zitten

is dit mogelijk? zo ja hoe kan ik dat het beste aanpakken?

alle hulp/ideeen zijn welkom!
 
Hallo,

Heb je al eens naar de mogelijkheden van een draaitabel gekeken?

Kees
 
draaitabel

Hoi Kees,

ik heb inderdaad gekeken of ik binnen een draaitabel uit de voeten kan.
het verzamelen en samenvoegen van de gegevens lukt maar het sorteren op een ordelijke manier lukt mij niet.
Ik krijg alleen een waslijst aan keuzes om wel of niet weer te geven en wel of niet toe te voegen maar een overzicht van namen en de frequentie waarin ze voorkomen lukt mij niet.
 
Hallo ToetNL

Ik heb even wat in elkaar geprutst,

Bedoel je zoiets?

Kees
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 61
Hoi kees,

dit is inderdaad wat ik zoek.
het geeft perfect de leerlingen weer en de mate waarin ze voorkomen.
Ik ga nu brutaal zijn en het onderste uit de kan vragen :rolleyes:

Is het mogelijk dat het overzicht wat er links wordt gemaakt, staandaard de klas toe te voegen? zodat ik op klas kan kijken hoe vaak iedereen uit die geselecteerde klas voor komt?
Op die manier kan ik namelijk makelijk alle klassen bekijken en meenemen in mijn nog te maken conclusie

alvast bedankt voor het geweldige bestand en je hulp, scheelt uuuuuuren werk :)
 
Hoi kees,

ik probeer net mijn gegevens te gebruiken in jouw opzet maar dat lukt mij niet.
Ik zal iets verkeerd doen maar ik weet niet goed wat. In je opzet met mijn gegevens kom ik lang niet alle namen tegen, en blijven er namen bestaan uit je voorbeeld.
Doe ik iets verkeerd?
 
Hallo ToetNL,

Bedoel je dat je op klas wilt filteren?
Kijk eens of dit wat is voor je.

Als je in de grote lijst links wat verandert, moet je wel even Alles Vernieuwen kiezen.
Dit zit bij Excel 2007 in het lint bij Gegevens.

Kees
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 41
Ik probeer bij klas 1 te kijken en dan komt inderdaad alleen piet willemse tevoorschijn. helaas klopt het aantal wat erbij staat niet meer.
hij zou 13 registraties moeten tonen bij het algemeenveld.

ik heb als het goed is mijn bronbestand bijgevoegd nu dan kun je zien waarmee ik moet werken.

de opzet die je mij geeft zou in de huidige vorm afdoende moeten zijn maar het zou voor de verwerking makkelijker zijn als ik klas kan selecteren, leerlingen zie+aantal registraties
 

Bijlagen

  • Leerlingen.xlsm
    82,2 KB · Weergaven: 166
Ik heb in je bestand een extra kolom gebruikt voor het totaal aantal registraties van een bepaalde leerling.
Je kunt een klas kiezen om de leerlingen in die bepaalde klas te zien.
Als een leerling alleen in die bepaalde klas zit, is het aantal in de draaitabel hetzelfde als in mijn kolom.
In mijn kolom wordt het aantal keer weergegeven dat een leerling in kolom E voorkomt, en kan dus verschillen met het aantal wat in de draaitabel voorkomt.
Dat kan dus voorkomen als een leerling in meerdere klassen voorkomt.

Is dit wat je bedoelt?

Kees
 

Bijlagen

  • Leerlingen.zip
    99,1 KB · Weergaven: 169
Onwijs bedankt! dit is inderdaad precies wat ik zocht!
zo te zien werkt het precies zoals gewenst. ik kan de gegevens naar voren halen per klas.

top! onwijs bedankt!
ik ben onwijs geholpen hiermee!
 
Graag gedaan ;)

Als laatste tip:
Als je onderaan je bestand nieuwe gegevens invult, moet je wel even het bereik van de draaitabel uitbreiden!
Als je daar niet uitkomt hoe dat moet, horen we het wel.

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan