• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens tellen adhv een variabel selectie-bereik

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joa23
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Joa23

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2012
Ik heb een Excel-bestandje gemaakt met de opzet dat ik kan nagaan wie wanneer en vooraal hoeveel keer gedopt heeft.
Dit om een eerlijke verdeling en goede opvolging te krijgen. In dit bestand vul ik dagelijks in wat onze arbeiders gedaan hebben. Werken, vakantie, dop of ziek. (work, vacation, unemployement, sick). Bij "werken" vul ik hun naam dan ook meteen in bij de functie (de rij) die ze die dag moeten uitoefenen.
Voor elke maand is er dan een ander tabblad.
Om te weten hoeveel ieder van hun gedopt heeft laat ik de cellen met hun naam tellen voor een volledige maand met de funtie: AANTAL.ALS($D$39:$Z$65;AC4) en dan min het aantal nog in te delen dagen (waarde uit cel AF33). Dit staat in de kolommen rechts van elk tabblad.
Als ik nu hun verlof al op voorhand invul kom ik in problemen want dan klopt de som niet meer.
Daarom zou ik graag de gegevens kunnen tellen adhv een variabel selectie-bereik.
De beginkolom (en de rijen) zal steeds hetzelfde zijn maar de eindkolom v/d range zou moeten varieren. Dit zou ik zelf ergens moeten kunnen aangeven tot waar hij mag tellen of hij mag bijvoorbeeld maar tellen tot de cel in rij 12 van een bepaalde kolom leeg is (want daar komt sowieso elke dag een naam in)
Dus als er bijvoorbeeld iets is ingevuld tem kolom G, zal cel 12 van kolom H leeg zijn en mag hij maar tellen tem kolom G.

Hopelijk is mijn uitleg duidelijk genoeg en zijn er hier kenners die mij kunnen verder helpen.
Het respectievelijke bestandje staat in bijlage.

Bekijk bijlage Dop 2012 (tem sept).xlsx

Het is me wat teveel in een keer om er een overzicht van te krijgen, maar om een variabel bereik te krijgen van jou probleem zou ik eens proberen met een naam bereik, die groter word naargelang de datum van de dag( " =VERSCHUIVING($D$27;;;42;DAG(VANDAAG()))").
Indien je iets in deze formule ziet zat je de kolommen met zat en zon ook moeten voorzien en deze verbergen.

Bedankt voor de reactie maar dit is niet hoe ik het bedoel.
Staan er teveel gegevens in de file, wil je dat ik er een makkelijker basisbestandje van maak om zo tot resultaat te komen?
Ik weet niet goed hoe ik het anders moet formuleren...

Ok, hier een vereenvoudigde versie:

Bekijk bijlage Dop 2012 (test).xlsx

Dus ik heb een volledige werkmaand in een tabblad van Excel staan.
Rechts staat een teller die bijhoudt hoeveel verlof, ziekte en werk-dagen een werknemer heeft gehad in die maand.
Daarnaast wordt bijgehouden hoeveel dagen de werknemers gedopt hebben, dit om de dop zo eerlijk mogelijk te verdelen.

Onder de rij met datums staan:
- op de eerste aantal rijen, de functies aan de machine (hier komt in wie, waar en wanneer werkt)
- op de volgende serie rijen staat wie wanneer verlof heeft
- op de daaropvolgende serie rijen staat wie dopt
- op de laatste serie rijen staat wie ziek is.

Nu in het begin v/d maand vul ik alle werknemers in bij de status dop, zo kan ik dagelijks per kolom zien wie verlof heeft, wie ziek is en zo is het makkelijk om de rest dan in te delen in de rijen met de functies bovenaan afhankelijk van het te werk dat er te doen staat.
Is er weinig werk blijven er veel in de kolom met dop over, zoniet weinig.

Als ik nu in het begin v/d maand van iedereen het verlof al inzet kom ik in problemen met de telling zoals je rechts kan zien.
Want mijn telmethode telt: Voor de volledige maand het aantal doppers - het nog in te delen dagen (in dit geval 20) = aantal dop per persoon

Ik zou nu een variabel range voor mijn telgebied willen hebben. Dus niet een volledige maand tellen maar telkens tellen tot een bepaalde dag (die ik kan opgeven) of tellen tem een de dag waar de cellen leeg zijn in de rij (machine 1) want daar vul ik altijd zelf iemand in.

Hopelijk is het nu duidelijker en kan er iemand mij verder helpen...

Hier in het paarse vak jou formule met een variabel range, deze past zicht aan al naargelang in rij 5 (machine 1 ) een naam in vult.
Ik hoop dat ik met deze bijdrage, je heb kunnen verder helpen.

Bijlagen

Yes, yes... :thumb:
Dat is precies wat ik bedoelde. Er zijn functies bij die ik tot op heden nog niet kende.
Hartelijk dank voor de hulp!

Vriendelijke groeten Joachim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan