• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevens uit andere tabblad halen met behulp van formule

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
In mijn Excel bestand, heb ik verschillende tabbladen:

• Main – dit is de hoofd tabblad
  • Data Analytics Index
  • Tech Innovation Index
  • System Optimization Index

In de “Main” tabblad, heb ik het volgende:

Kolom A blijft leeg

Kolom B bevat de thema

Kolom C bevat het onderwerp

Kolom D bevat een naam

Kolommen E tot en met H blijven leeg

Kolom J bevat de dag die bij de datum in kolom L hoort

Kolom K blijft leeg

Kolom L bevat een datum

Kolom M bevat de week waarin de datum in kolom L valt

Kolom N bevat in sommige gevallen een S, in andere gevallen blijft de cel leeg

In kolom N, heb ik een formule. De formule is vanaf rij 6.

Deze zou moeten kijken naar het gegeven in kolom B, om te weten in welke index tabblad het zou moeten kijken, dan naar kolom C om te kijken naar welke onderwerp het moet zoeken, dan in de index tabblad, zoekt de formule naar de onderwerp van kolom C (de onderwerp in de index tabblad is in kolom E), en dan in dezelfde groep in de index tabblad, zoeken naar het gegeven van kolom D in de Main tabblad, deze is te vinden in kolom A in de index tabbladen.

Dus van kolom C in de “Main” tabblad kijkt de formule naar kolom E in de “Index” tabbladen en van kolom D in de “Main” tabblad, kijkt de formule in kolom A in de “Index” tabbladen.

Tot slot, kijkt de formule naar de bijbehorende datum in kolom G (Index tabbladen) en voelt deze datum in de Main tabblad in kolom L.

Beetje ingewikkeld om dit allemaal uit te leggen, hoop dat het een beetje duidelijk is.

Het probleem die ik ervaar is, het lukt me niet om de juiste datum te halen van de index tabbladen naar de Main tabblad.

In de Main tabblad, zijn er altijd 4 regels met dezelfde Thema in kolom B, en dan de vier verschillende onderwerpen per Thema. De rijen volgens elkaar niet altijd direct, soms zitten paar regels tussen met andere gegevens of gewoon lege rijen.

Belangrijkste is dat de formule weet te herkennen dat alle vier onderwerpen van de Thema zijn ingevuld, met de juiste datums.

Bijlagen

is de uitkomst in L6 correct?

Bijlagen

Haije,

Bedankt voor je hulp!

Nee, helaas is de uitkomt in L6 niet de juiste uitkomst.

In rij 6, de thema is Tech Innovation, dus de formule zal naar de Tech Innovation Index tabblad moeten kijken. Daar, zou de formule moeten zoeken naar Innovation Report, want dat is de input die wij in de Main Tabblad hebben in rij 6.

De Innovation Report is te vinden in de Index tabblad in rij 3, kolom E, en de datum die in kolom L zou moeten komen te staan is 01-12-2025

Je uitleg, tabbladen en formules blijven een wazig verhaal.
Tevens bevatten alle tabbladen lege rijen, lege kolommen en samengevoegde cellen.
Dat is eigenlijk vergif voor datgene wat je eigenlijk wilt bereiken.
Upload eens de originele bestanden, maar dan zonder formules. Ik ga ervan uit dat jij die erin hebt gezet. Voeg in plaats daarvan de "uitkomsten" toe die je wilt zien en geef aan waar deze vandaan moeten komen.

Originele bestanden zijn identiek aan het bestand die ik heb geupload. Het enige verschil is dat in de originele bestanden gevoelige gegevens zijn in wat nu lege rijen en kolommen.

Ik kan alle formules weghalen, maar dan zal de hulp vraag nog ingewikkelder zijn, aangezien sommige formules (zoals bijvoorbeeld in kolom D) wel werken en zijn essentieel voor het originele bestand.

Ik begrijp dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk is, en als u mij zegt wat duidelijker moet worden, leg ik het uit op de beste manier die ik kan.

HSV,

Bedankt voor je hulp. Als ik het bestand open, zie ik overal "niet gevonden". De formula vindt de datum niet in de index tabbladen

Hé, dat is vreemd, bij mij alleen de laatste cel doordat ik daar verkeerde gegevens heb geplaatst.
Zelfs op m'n mobiel geeft het nog data retour.

Haal de @ eens uit de formule in jouw versie.

Laatst bewerkt:
Bij mij geeft hij gewoon alle datums in de kolom, misschien de excel versie.

Ik werk met Excel proffesional 2019.

Dit is de formule die ik zie in kolom E:

=IFERROR(_xlfn.SINGLE(INDEX(INDIRECT("'"&B6&" Index'!G3:G66"),IF(SUMPRODUCT((INDIRECT("'"&B6&" Index'!A3:A66")=D6)*(INDIRECT("'"&B6&" Index'!E3:E66")=C6)*(ROW(G$1:G$64)))>0,SUMPRODUCT((INDIRECT("'"&B6&" Index'!A3:A66")=D6)*(INDIRECT("'"&B6&" Index'!E3:E66")=C6)*(ROW(G$1:G$64))),""))),"niet gevonden")

en dit is wat ik zie in kolom L:

=MATCH("D6", 'Tech Innovation Index'!$A$3:$A$39, 0)

Ik zie nergens @ :(

Haal die _xlfn.SINGLE ervoor weg.
Kolom L heb ik niets mee gedaan.

Als het goed bevonden is kan het nog wel korter met MATCH.

Ik heb de _xlfn.SINGLE weggehaald.

in rij 6, geeft het mij de juiste datum. Maar in de volgende rijen, geeft het datums die ik niet kan herleiden naar de datums in de index tabblad.

Plaats daar eens de @ voor terug.
Daarna de formule naar beneden slepen.

Ik heb een @ geplaatst in de formule maar het werkt nog steeds niet.

Ik weet ook niet of het zoekt in de juiste plek, want het "kleurt" kolom G in de Main tabblad, terwijl het daar niet moet zoeken. De datum is in kolom G in de andere tabbladen.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(INDIRECT("'"&B6&" Index'!G3:G66");VERGELIJKEN(D6&C6;INDIRECT("'"&B6&" Index'!A3:A66")&INDIRECT("'"&B6&" Index'!E3:E66");0));"niet gevonden")

HSV,

Bedankt voor al je pogingen om mij te helpen, maar helaas werkt dat laatste formule niet. Als ik deze invoer, krijg ik een melding van Excel dat er een probleem is met de formule, maar de melding geeft niet aan wat het probleem is

jverkerk an HSV,

In beide bestanden geeft de formule datums, dus geen error meldingen. Maar de datums zijn niet de juiste datums

?????
G8 geeft 1-12-2025 correct.
G10 geeft 1-10-2025 correct.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan