Gegevens uit database op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
188
Hoi Allemaal,

Graag zou ik een hele goede toevoeging aan mijn website willen doen maar ik heb geen idee hoe te beginnen.

Graag zou ik bezoekers op mijn website de mogelijkheid willen bieden om gegevens uit de database zelf op te zoeken. Het gaat om een game server met daaraan een database waar items in zitten, alle items hebben specifieke eigenschappen.

Ik zou graag willen dat mensen dus op bijvoorbeeld weapons kunnen klikken en dan vervolgens een keuze kunnen maken uit de weapons die in de database zitten om daar meer informatie van te krijgen. Zoals hoeveel damage doet hij etc.

Er is al iemand die het heeft gedaan, maar wil mij er niets over uitleggen, hij vertelde alleen dat zoiets met ajax moet o.i.d

Iemand die mij kan helpen?
 
Dit kan heel makkelijk, heel moeilijk, en op heel veel verschillende manieren...

Heb je ervaring met scripten en een goed idee in je hoofd van hoe het moet gaan werken? Anders ben je hier voorlopig nog wel een hele tijd mee bezig.
 
Niet echt ervaring met scripten, wel zeker bereid om het te leren.

Idee hoe het eruit moet komen te zien heb ik helemaal af. Het is gewoon heel simpel.

Ik wil om te beginnen 2 maincatagorieen hebben.

Armor
Weapons

Als er dan op armors geklikt word, moet er een sub komen naar helm, body, cloak etc.
Bij weapons een sub naar Bow, Axe, Sword etc

Als daar dan vervolgens op geklikt word moeten alle bows bijvoorbeeld weergegeven worden, je kiest er dan 1 uit en je krijgt dan volledige info. Dus plaatje van het wapen, en de statistieken erbij. Al die gegevens staan al in de database, het is enkel een kwestie van ze eruit te halen en te laten showen op de website..

Eventueel bereid tegen een geringe vergoeding van players.. ( Liefst leer ik het zelf natuurlijk )
 
Laatst bewerkt:
Hm, wil je het in een boomstructuur doen, dat een klik direct een menu opent, of wil je dat elke klik een nieuwe pagina oproept?

Want als je het gewoon per pagina doet is het een stuk makkelijker te realiseren, namelijk. Dan kun je gewoon standaard alle onderdelen tonen, en als iemand klikt op een bepaalde categorie die openen; en als iemand klikt op een item, dan dat item tonen.

Dat is nog wel redelijk te overzien als nieuweling... anders moet je echt eerst een paar dagen/weken oefenen voor je ergens heen gaat.
 
Het is prima om telkens een andere pagina te openen.

Met een boomstructuur wordt het anders toch veel te groot denk ik.

Maar hoe begin ik?

Er hoeft overigens geen verbnding gemaakt te worden met een externe database o.i.d Deze gegevens zijn namelijk vast en dus wil ik die gewoon in een database bij mijn hostingprovider zetten
 
Ok, je begint met de database opzetten. Als dat af is, ga je aan de slag met PHP.

Je kunt tutorials over beide vinden op w3schools.com

De bedoeling is dat je eerst een verbinding maakt met de database (dat wordt daar wel uitgelegd)
Vervolgens ga je met een query alle categorien ophalen, en die plak je in een linkje naar het scherm (voeg een categorie ID toe aan het eind van de link om te herkennen naar welke categorie iemand gaat)

Als de categorie gekozen is, dan moet je na het ophalen van de categorien lijst ook nog alle items in die categorie ophalen en tonen (ook met linkjes, maar dan voeg je een item ID aan de link toe)

Als een item gekozen is, zoek je het correcte item op, en laat je daar informatie van zien.

Als het systeem die drie dingen herkent op de pagina, dan zou het al moeten werken; daarna kun je nog bezig gaan met de layout enzo.
 
Het begin snap ik wel.

Connectie met de database maken heb ik al eerder moeten doen, zo word er nu op de website ook met een query aangegeven hoeveel geld er in omloop is, en hoeveel van een bepaald item.

Gegevens van een item tonen word al wel moeilijker voor me. Er moet standaard een text komen te staan dan en daarachter het gegeven uit de database.

Ik ben nu op mijn wek maar ik zal eens proberen om er vanavond mee aan de slag te gaan.

Alvast heel erg bedankt

Edit: Mocht ik er niet aan uit komen kan ik u contacteren hier? :p
 
Laatst bewerkt:
Ja sure, ik ben vanavond ws redelijk afwezig maar ik antwoord vanzelf, en als ik het niet doe, doet iemand anders het wel ;)

(Ow en ik ben gewoon een 'jij', anders voel ik me zo oud... :()
 
Is dit overigens alleen kladblok werk? Of is het ook nog in een programma wat overzichtelijk bij te houden?

Zit er ook mee in me hoofd dat als de weapons getoond worden dit er +- 200 zijn, ik zal ze dus ook nog over een aantal pagina's moeten gaan verdelen.

Ik kan niet wachten tot ik klaar ben met werken.

Dit word een hele uitdaging voor me, maar ik denk dat het met " jouw" hulp zeker gaat lukken.

Het word dus een plaatje, met een hyperlink erbij naar een nieuwe pagina, en op die pagina zet ik info voorgedrukt en met een query laat ik gegevens uit de database halen, toch?

Dat is het idee volgens mij..

Edit:

Eigenlijk is die info pagina voor allemaal hetzelfde behalve dan het plaatje wat er bij komt en de koppeling naar wel itemid, is dat niet te automatiseren ook op 1 of andere manier?
 
Laatst bewerkt:
Ja het is zeker aan te raden om het plaatje ook in de database te zetten (een verwijzing naar de filename is het beste) zodat die ook mee gegenereerd wordt. Hetzelfde geldt voor alle andere info; alles zou in de db moeten zodat je maar 1 pagina nodig hebt.

Je kunt het allemaal in kladblok doen; maar het is niet aan te raden. Voor kleine projecten en beginnende programmeurs raad ik persoonlijk Notepad++ aan, gratis te downloaden, die heeft namelijk highlighting zodat je beter ziet wat je code doet.

http://notepad-plus.sourceforge.net/nl/site.htm

Pagination is een hoop werk, is wel mogelijk... maar 200 is niet veel; je kunt ze best in een lange lijst zetten. Dan kunnen gebruikers namelijk gewoon de zoekfunctie van hun browser gebruiken.
 
Je kan me hier opvolgen :)

Klik

Ik wil eigenlijk op de pagina waar je op komt na het klikken op weapons, ervoor een afbeelding hebben waar je op kunt klikken maar dat lukt me nog niet. Afbeelding zelf wel, clickable maken nog niet.

Edit: Afbeelding clickable maken is inmiddels ook al gelukt. Heb nu het gedeelte ook al geimplementeerd op de website layout, ziet er niet verkeerd uit moet ik zeggen. Zie Hier

Nu komt het moeilijke gedeelte wat ik zeker niet zelf ga kunnen.

Nu moeten ze dus als ze op een weapon type klikken naar de volgende pagina gaan, en daar moet via een query uit de weapon database alles getoond worden wat type axe heeft. Al die weapons hebben in de database ook een gfx id ( hoe het eruit ziet ) al die afbeeldingen heb ik ook al dus die moet dan ook automatisch gedisplayed worden. Vervolgens moet er dan text voorgedrukt worden bijvoorbeeld Damage Small: hierachter moet dan weer een query komen die de waarde uit de database haalt. (laatste stapje kan ik weer wel zelf denk ik)

Dat moet toch kunnen? of moet ik voor alle 1000 een aparte pagina maken? 0,o
 
Laatst bewerkt:
Dat kan zeker. Ik zou als ik jou was zelfs niet een aparte pagina "amulets" en een pagina "armors" etc maken, maar gewoon een pagina "category.php"

Je kunt extra variabelen meegeven aan de pagina via de URL. Als je bijvoorbeeld van de URL maakt:
"category.php?cat_id=1"

dan kun je in PHP opvragen wat $_GET['cat_id'] is, en de waarde daarvan zal dan 1 zijn. Dit wordt uit de URL uitgelezen.

Dan kun je dus de query die de items ophaalt als id die waarde meegeven, om alle items van de juiste category te pakken:

PHP:
// maak er een integer van, voor de veiligheid.
$id = (int) $_GET['cat_id'];
$sql = 
"SELECT *
FROM items
WHERE category = " . $id;

Als je die runt krijg je alle items terug die aan een bepaalde id voldoen.
 
Daar snap ik nou even helemaal niets van...

Het zou idd wel veel beter zijn om alles op een aantal pagina's te krijgen. Nu worden het namelijk alsnog veel pagina's.

Toen ik vanochtend wakker werd dacht ik er meteen aan dat die query hetzelfde is als de query die ik heb om te laten zien wie er online is, die doet select xx table, en dan display xx name where online status is 1, als ik die zou aanpassen naar type axe voor de 1e, moet het ook werken.

Maar wat jij zojuist hebt verteld ga ik denk ik nooit aan uit komen.

Edit:

Ben er mee aan het experimenteren geweest en heb er dit van gemaakt:

$id = (int) $_GET['dagger'];
$sql =
"SELECT *
FROM weapons
WHERE type = " . $id;

Displayed allen niks, maar dat komt denk ik omdat er nog geen echo word gegeven om de resultaten te laten zien, toch?
 
Laatst bewerkt:
Als je er echt niet uit komt kun je me misschien toevoegen op msn dan kan ik je even direct bijstaan ;) Maar moet er wel bijzeggen dat ik waarschijnlijk pas zaterdag echt tijd heb gezien kerst enzo...

Kijk maar of je daar wat aan hebt. Mijn adres is arceonline@hotmail.com
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan