• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit een ander bestand halen met wisselende directory/bestandsnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tielemans5

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2012
Allen,

helaas weer een topic over gegevens uit een ander bestand halen. Ik heb op de diverse fora al gekeken en vele oplossingen gezien maar net niet niet de oplossing voor mijn probleem. Of ik heb het niet goed aangepast/werkend gekregen natuurlijk. Wij gebruiken office 2013 mocht de versie uitmaken.

Van een monteur krijgen we per project zijn productie in een Excel bestand, zie bijlage "productie bestand.xls".
Hierin zit ook de calculatie kolom die ik wil vullen met de gegevens uit "calculatie.xls".

Probleem:
Het calculatie bestand staat in een mappenstructuur met een afwijkende naam voor elke opdracht: D:\offertes\Noord\2015\20150001 naam klant verdere omschrijving\
Hiervan is de opbouw tot "naam klant verdere omschrijving" gelijk, maar wel oplopend.

De bestandsnaam van calculatie.xls is in werkelijkheid gelijk aan het werknummer (in dit geval 20150001.xls). Dit nummer staat ook in beide documenten op vaste plaatsen.
Maar als er een aangepast calculatie heeft plaatsgevonden wordt het oude bestand 20150001A.xls en de nieuwe calculatie 20150001B.xls, enz.

Ik loop dus tegen twee variabelen aan, de mapnaam en de bestandsnaam. Nu heb ik al wat VBA links en rechts geprobeerd maar het is mij de pet te boven.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Een kant en klare oplossing zou mooi zijn maar als iemand een goed voorbeeld heeft dan leer ik natuurlijk het meeste van zelf uitproberen. De werkelijke gebruiker zie ik niet per project de map- bestandsnaam via ALT-F11 aanpassen. Zelf denk ik dat het iets moet worden met een verwijzing naar projectnummer in cel C1 met een * erachter in VBA? Of is het mogelijk een pop-up te maken waarin het calculatie bestand geselecteerd kan worden, zoals bestand openen in elk programma zit. Dan hebben we het probleem wat zou kunnen ontstaan met een jaarwisseling ook getackeld, tenminste ik voorzie een probleem door 2015 hard in de code op te nemen.

Mijn dank grenst aan het oneindige als dit lukt!

Floris
Bekijk bijlage calculatie.xlsx
Bekijk bijlage productie bestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp is je probleem het scheiden van productnummer en klant naam, om dit te omzeilen zal je een herkennings teken tussen nummer en naam moeten plaatsen.

Daar zit het probleem in, het plaatsen van een scheidingsteken is niet mogelijk. Natuurlijk is het mogelijk maar de collega die erover gaat wil het niet toe gaan passen is een betere uitleg. Daarom ben ik op zoek naar een omweg.

Maar ik begrijp nog steeds het echte probleem niet. Als de directorystructuur verder schoon is en goed bijgehouden wordt dan moet je toch het laatste bestand in de directory hebben? Of staan er heel veel verschillende typen bestanden in?

Ik begrijp ook het punt rond de 2015 niet? als je de juiste directory hebt maakt het jaartal toch niet uit?

Welke informatie heb je nou wel, en wat/hoe moet er opgezocht worden aan de hand van de informatie?

Als ik het probeer te interpreteren:

als ik de informatie "20150001" heb, hoe vind ik dan automatisch de directory "20150001 xxxxxxxxxxxxx" en vervolgens hoe vind ik in die directory het laatste bestand genaamd: "20150001???.xlsx"

?

kan je een tiental bestands namen in een sheet zetten die reeds gebruikt werden ook update met A en B, zo om een idee te krijgen voor een mogelijke splitsing van het productnummer, de eerste 8 karacters is geen probleem maar dan A met of zonder spatie, is er nog een spatie die volgt voor aleer er een naam achter komt, als dit geen vaste structuur is dan wordt het moeilijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan