• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens uit een bestand zoeken, aanpassen en oorsprongkelijke gegevens overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Hallo

Ik ben een programmatje aan het maken waarin ik blad 1 heb ingericht als een invoerscherm waarin de data van een nieuwe klant wordt ingevoerd.
(10 cellen onder elkaar met: debiteur nummer, naam, adres etc.)

Met een Macro kopieer ik die 10 cellen en ga naar blad 2 waar de macro de data Transponeerd en met een loop de eerste lege regel vindt en die data daar dan plakt.
Blad 2 wordt daardoor een soort database met 10 kolommen, met in kolom A de debiteur nummers, kolom B de namen, kolom C de straten , etc.

Nu heb ik in blad 3 een invulcel gezet waarin een debiteur nummer kan worden getypt en middels '=vlookup formules' wordt de data uit blad 2 erbij gezocht.
In blad 3 kan dan data worden verandert ( bijvoorbeeld als er een klant verhuisd is of zo)

Wat ik nu nog wil is, middels een macro, die data weer terugzetten in blad 2 zodanig dat de 'die macro' deze data niet als een nieuwe klant onderaan wegzet, maar de oorsprongkelijke data overschrijft. Anders krijg ik bijvoorbeeld 2 keer een kant met debiteurnummer 3, terwijl er alleen maar data in de database moet worden aangepast.

Ik denk dat het op een of andere manier met een zelfde soort loop functie moet kunnen die ik gebruik om de data weg te zetten vanuit blad 1, maar dan moet het debiteurnummer herkent worden uit blad 3 die de gegevens ophaalt en deze weer herkennen in blad 2 kolom A als de plek waar alles geplakt moet worden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik zoek en dat iemand de code heeft die ik hiervoor kan gebruiken

Alvast bedankt voor de suggesties.
Humadgen

Laatst bewerkt:
Hoi

zet in een cel in blad 3 een formule die kijkt op welke rij je moet zijn.

Vervolgens schrijf je zelf die macro (is waarschijnlijk maar 1 of 2 regels) die het rijnummer gebruikt uit die cel, en de aanpassing doet.

Wigi

Het klinkt eenvoudig, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Heb je toevallig de formule die op een ander blad die regel vind? Mij lukt het niet.
en als je me ook nog aan de code voor de macro kunt helpen dan ben ik je zeer erkentelijk.

grtnx
Humadgen

Wigi, (of eventueel iemand anders)

Je hebt het ongetwijfeld heel druk, maar denk je dat je kans ziet om me aan de formule en de code te helpen, of moet ik misschien het een voorbeeld van het bestandje bijvoegen?

Alvast bedankt
Humadgen

Laatst bewerkt:
Help

Is het uberhaupt wel mogelijk om de een rij te zoeken op een ander werkblad.
Met het de =rij functie kom ik er niet.ik heb =adres geprobeerd, maar ik snap niet goed wat die functie doet.
Verder ben ik gaan zoeken of vind of zoeken functies iets opleveren, maar ik zie het niet.

Als het gewoon niet kan dan hoor ik het graag, dan kan ik mijn pogingen staken, maar als iemand toevallig wel weet wat er kan helpen????

Thanks
Humadgen

Ok hier is ie dan

De "zogenaamde" nieuwe klant nr 7 kun je toevoegen met de Macro, deze staat klaar.
Het probleem zit uiteindelijk in blad \Bestaande klant wijzigen/

Grtnx
Humadgen

Ps. Is het een nieuwe baan of (eindelijk een baan), want ik verbaasde me weleens over de snelheid en tijdstippen waarop je antwoorden gaf op vragen. Het leek wel of je de hele dag op het Forum vragen aan het beantwoorden was. (Waarvoor niets dan lof overigens.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Humadgen

Met behulp van o.a. dit forum heb ik adressen bestand gemaakt waarbij je via userform allerlei adres gegevens kunt invoeren, bekijken, veranderen en verwijderen.

Bekijk het eens misschien heb je er wat aan of doe je ideeën op.

Ha Willem

Bedankt hoor :thumb:, dat ziet er gelikt uit, en ik denk dat ik wel wat dingen van kan gebruiken. Maar ik zal mijn kennis niveau van VBA moeten gaan verhogen, want ik zie een aantal nieuwe dingen :confused: waarvan ik ook graag wil weten waarom ze doen wat ze doen.

Ik zal proberen uit te vinden wat er allemaal gebeurd in de verschillende codes en dan deze vraag sluiten.

Als Wigi (of jij) toevallig nog tijd heeft om de oplossing van Wigi te vertellen dan zou dat helemaal fantastisch zijn, want dan sluit het waarschijnlijk meer aan bij mijn kennisniveau wat me weer kan helpen met het begrijpen van de VBA code in jou file.

Als je misschien nog een tip hebt waar ik VBA kan leren, want ik leer mezelf nu dingen door ze hier op het forum te plaatsen of door "simpel" macro's op te nemen in EXCEL (en dan te kijken wat er gebeurd), maar ik zou het mezelf graag wat gestructureerder eigen willen maken.

In ieder geval heel erg bedankt hiervoor.

Grtnx
Humadgen

Laatst bewerkt:
Dit zou ik voor Macro1 doen:

Code:
Sub Macro1()

Dim strAnswer As VbMsgBoxResult
    Dim rOutput As Range

Set rOutput = Sheets("Klanten bestand").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1)

strAnswer = MsgBox("Weet je zeker dat je de nieuwe client op deze plek toevoegen aan je clientenbestand?", _
        vbQuestion + vbYesNo, "Bevestig dat de klant moet worden toegevoegd!")

If strAnswer = vbYes Then

Range("B13:B22").Copy
        rOutput.PasteSpecial Paste:=xlPasteAll, Transpose:=True
        Application.CutCopyMode = False

Else

MsgBox "Je gaat nu terug naar je invoer bestand" & vbCrLf & "Je kunt je invoer daarna alsnog invoeren!", vbExclamation, "LET OP!"
        Range("B11").Value = rOutput.Value
        Range("B1").Select

End If

End Sub

Voor de eigenlijke vraag heb ik nog geen tijd gehad.

Wigi

Ps. Is het een nieuwe baan of (eindelijk een baan), want ik verbaasde me weleens over de snelheid en tijdstippen waarop je antwoorden gaf op vragen. Het leek wel of je de hele dag op het Forum vragen aan het beantwoorden was. (Waarvoor niets dan lof overigens.)

Het is een nieuwe baan :)

Die tijdstippen tijdens de vorige baan zijn deels te verklaren door verlof, deels door wachten terwijl een ander programma op de PC econometrische schattingen aan het doen is, waardoor ik toch niet verder kon.

Het vele posten is trouwens vanaf nu ook verleden tijd :( al is dat jammer, er zijn nog genoeg andere helpers die klaar staan met hun kennis en vrije tijd ;)

Wigi

Wigi

Heel veel succes met je nieuwe baan en bedankt voor alle tijd die je hebt gestoken in de vragen van "ons" mindere EXCEL goden.

Maar excel freaks zullen toch altijd blijven doorgaan met EXCEL dus we zullen je naam vroeg of laat vast wel zien verschijnen om weer antwoorden te geven. :)

:thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan