• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit een gegevensvalidatie lijst maar 1 keer kunnen selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Hoe kan je zorgen dat je de gegevens uit een gegevensvalidatie lijst, maar 1 keer kan gebruiken?

Als je in een andere cel in het werkblad dezelfde gegevensvalidatielijst open doet, mag je de reeds gekozen waardes niet meer kunnen selecteren.

Ik heb een lijst waar nummers in staan (VoertuigID) van 101 tem 999
Deze kunnen via een gegevensvalidatie geslecteerd worden in de tabbladen met een nummerplaat als naam in cel B13 , maar zouden maar 1 keer gekozen mogen kunnen worden.
Hoe begin ik hier aan ?

Bijlagen

Dan heb je VBA nodig

In de bijlage een voorbeeld

Edit: Alternatief voor sub "test": (global variabele CBNR wel bewaren)

Code:
Sub test()
 Set sht = Sheets(1)
 Set cb = sht.OLEObjects(CBNR)
 arr = Split(Application.Trim(Replace(Join(Array("ComboBox1", "ComboBox2", "ComboBox3")), CBNR, "")))

If cb.Object = "" Then Exit Sub
 If sht.OLEObjects(arr(0)).Object = cb.Object Or sht.OLEObjects(arr(1)).Object = cb.Object Then
    MsgBox "is al gekozen", vbCritical, "let op"
    cb.Object = ""
    Exit Sub
 End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
JVeer

Bedankt voor je snelle reactie.
Nu krijg je een melding als het reeds is gebruikt , maar is het ook mogelijk om het nummer niet meer weer te geven in de lijst als deze reeds is gebruikt ?

Als je niet weet welke nummer reeds gebruikt kan het wel even duren eer je een nummer vind die nog vrij is.

Beide bedankt voor jullie snelle oplossingen.:thumb:
Hier kan ik mee verder
Bedankt:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan