gegevens uit een tabel in een ander tabel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

john614

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2012
Hallo,
Ik heb een database in acces 2003 gemaakt met daarin een formulier met daarin 2 subformulieren gekoppeld aan 2 verschillende tabellen. Het eerste tabel bevat alle gegevens (1 kolom) en het tweede tabel is leeg. Ik wil nu via een selectie uit het eerste tabel de gegevens overzetten naar het tweede tabel. Hoe kan ik dat het beste doen?. Het mooiste zou zijn als ik deze kan aanvinken in het eerste subformulier en daarna met een druk op de knop de gegevens kan overzetten (kopieren) in het tweede subformulier (lege tabel).

Alvast bedankt voor de moeite.
Groet John

Laatst bewerkt:
Helemaal duidelijk ben je niet; het eerste subformulier bevat alle gegevens in één veld? En dat ene veld wil je kopiëren naar een andere tabel? Zowiezo vraag ik me af waarom je data zou dupliceren naar een andere tabel; meestal duidt dat op een slecht opgezette/niet genormaliseerde database. Daar zou ik dus eerst eens naar kijken. Om meerdere records te kunnen selecteren, heb je overigens in tabel1 minstens een extra veld nodig; hoe denk je anders die te kopiëren records te kunnen selecteren?

Hoi Michel,
Het gaat hier om een tabel met allemaal namen (1 kolom) en een ander tabel dat gekoppeld is aan een GIS programma. Door een selectie van namen te maken in Acces (ik heb niet alle namen nodig) en deze dan over te zetten in het gekoppelde tabel (uit een andere database) kan ik deze heel makkelijk in het GIS programma toevoegen. In het GIS programma is die veel gebruikers onvriendelijker. Het mooiste zou zijn als ik een formulier heb met aan de ene kant alle namen en aan de andere kant het gekoppelde tabel (eerst leeg) zodat ik een selectie kan maken (evt. aanvinken) en deze dan overzetten (evt. daarna aan te vullen) naar het tabel dat gekoppeld is met het GIS bestand. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt

Kun je geen query koppelen aan je GIS bestand? Dan selecteer je in je bestand, en heb je een dynamische koppeling met je gegevens. Je hoeft dan alleen maar vinkjes aan en uit te zetten. Als je een tabel kunt koppelen, kun je ongetwijfeld ook een query koppelen.

Ik kan geen query koppelen aan het GIS bestand, ik moet de gegevens in het gekoppelde tabel zien te krijgen. Ik doe dat nu met een tabel aan de ene kant en selecteer dan de record met Ctrl C en ga dan naar het tabel aan de rechterkant (lege tabel) en plak deze met Ctrl V in de tabel. Mooier zou het zijn als ik een selectie kan aanvinken en deze dan via een druk op de knop naar de andere tabel kan overzetten.

John

Ik heb geen enkele ervaring met GIS (weet niet eens wat het is...) maar als je even googelt, kom je al berichten uit 2003 tegen van mensen die Access linken (middels queries) aan GIS systemen als ArcGIS, en het zou mij ten zeerste verbazen als dat in 2012 dan niet meer zou kunnen. Maar omdat ik het principe niet ken, en jij (hoop ik dan toch) wel, moet ik je uit onwetenheid dus gelijk geven. Maar ik zou toch eerst eens kijken wat je moet OLEDB kunt bereiken voordat je de optie 'query' overboord gooit.
Neemt niet weg dat je uiteraard een toevoegquery kunt maken die de gegevens van de ene tabel overzet naar de andere.

Het gaat mij niet zo zeer om het koppelen van tabellen aan het GIS bestan, dat is geen probleem maar ik wil de handelingen in Acces zo gebruikersvriendelijk als mogelijk maken.
Wat ik wil is dat ik op de een naam aan de linker keuzelijst dubbelklik de naam gekopieerd wordt en in het rechtertabel verschijnt (zie afbeelding). Nu ga ik op de linker keuzelijst staan. Kopieer via de rechtermuisknop de naam naar het klembord en plak deze weer via de rechtermuisknop in de rechter tabel. Mooier is wanneer dat via een knop of nog mooier via een dubbelklik in de linker keuzelijst gebeurt.naam toevoegen.jpg

Ik heb een Drag & drop keuzelijst voor je gemaakt, die een record van tabel Customers naar tabel Klanten kopieert. Met wat stoeien kun je vast nog wel andere toepassingen (zoals een dubbelklik) bedenken die hetzelfde doen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan