• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit tabel automatisch overnemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vrt
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vrt

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2013
Hi,

ik ben bezig met het maken van een systeem waarin geregistreerd kan worden hoeveel uren een cliënt aanwezig is vergeleken met de afgesproken uren die hij aanwezig zou moeten zijn.

Hiervoor wil ik het volgende bereiken:

Op het eerste werkblad (cliënten) heb ik een tabel waarin voor elke cliënt staat aangegeven hoeveel uur is afgesproken dat hij aanwezig is op een bepaalde dag. Deze tabel heeft de volgende kolommen: Naam; Maandag; Dinsdag; Woensdag; Donderdag; Vrijdag.

Vervolgens heb ik voor alle maanden een apart werkblad. Nu is het de bedoeling dat zodra er op werkblad cliënten een nieuwe naam wordt toegevoegd deze naam ook wordt toegevoegd bij alle maanden (Alle andere werkbladen). Er is één maar, op de maand werkbladen moet er 1 rij tussen alle cliënten komen waarin formules komen te staan, dus als de tabel er op werkblad cliënten zo uitziet:

1 Pietje
2 Henkje
3 Keesje

Dan wordt het op de maand werkbladen overgenomen als:

1 Pietje
2
3 Henkje
4
5 Keesje
6

Nadat deze namen zijn overgenomen in de maand werkbladen moet er voor elke cliënt formules aangemaakt worden.

Voor het overnemen van de namen uit de cliënten tabel heb ik verschillende voorbeelden gezien met formules, maar dit is voor mij veel te statisch. Dit moet werken ongeacht het aantal cliënten dat wordt toegevoegd. Dit betekend dat het waarschijnlijk met een macro moet, dus ik stel me zo voor dat zodra je nieuwe cliënten hebt toegevoegd je op een knop drukt en dat dan al het bovenstaande wordt uitgevoerd.

Ik heb als bijlage mijn huidige bestand toegevoegd, daar is alleen nog niet zoveel aan te zien naast het ontwerp. Misschien geeft het je wel een beter beeld wat precies de bedoeling is.

Bekijk bijlage Clientenregistratie.xlsm

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen wat de bedoeling is, dat is altijd zo lastig.

Laatst bewerkt:
Edit: dit houdt geen rekening met het feit dat de cliënten in een tabel zijn opgenomen. Zie volgende post.

Tja, ik ben van de formules, dus dat van die namen in de maandbladen :p heb ik zo gedaan in A6 van elk maandblad en gekopieerd naar beneden t/m A205 (voor max. 100 clienten)
Code:
=ALS(REST(RIJEN(A$6:A6);2);INDEX(Clienten!$A:$A;RIJ(Clienten!$A$5)+(RIJEN(A$6:A6)-1)/2)&"";"")

Bekijk bijlage Clientenregistratie (1) MB.xlsm

Laatst bewerkt:
Nu rekening houdend met het tabelformaat, in A6 van elk maandblad en gekopieerd naar beneden t/m A205 (voor max. 100 clienten):
Code:
=ALS(AANTALARG(Tabel2[Naam])>=(RIJEN(A$6:A6)+1)/2;ALS(REST(RIJEN(A$6:A6);2);INDEX(Tabel2[Naam];(RIJEN(A$6:A6)+1)/2)&"";"");"")

Bekijk bijlage Clientenregistratie (2) MB.xlsm

Bedankt voor je reactie, ik zal er maandag (Als ik weer aan het werk mag, yay :P) er even naar kijken, ik mag toch aannemen dat dit werkt :).

Ik hou ook wel van formules, aangezien ik niet bekend ben met VB. Alle macro's die ik maak doe ik meestal met de macro-opnemen optie (Wordt toch tijd dat ik eens een cursus VB doe ;))

Helaas zijn formules wel vrij statisch als het om dit soort dingen gaat.

Overigens moet je er wel rekening mee houden dat je de gegevens in de maandbladen zo organiseert, dat het tussenvoegen/verwijderen van een naam in het Cliënten blad, er niet toe leidt dat de gegevens in de maandbladen asynchroon gaan lopen (gegevens komen bij de verkeerde client te staan).

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen.

versieke met VBA, dubbelklik op naam
naam en formules worden in tabbladen gezet.

formules is een wilde gok maar dat kan nog aangepast worden.

mvg
Leo

Bijlagen

Back on the case...

Wanneer ik dubbelklik op naam komt er in A6 "naam" te staan en in A7 "nog te gaan". Ik weet niet of dat de bedoeling was?

die volledige tweede rij, nog te gaan + formules was een wilde gok die eventueel nog aangepast kan worden

mvg
Leo

Die formule zat inderdaad aardig in de buurt met wat uiteindelijk de bedoeling is.

Maar, in A6 komt "naam" te staan, moet dat niet "Pietje" zijn?

Wat de formule betreft is het de bedoeling dat hij inderdaad het ingevulde aantal uren vergelijkt met de afgesproken aantal uren (Dat had je goed gegokt ;)). Er hoeft alleen maar een uitkomst in de tweede rij te komen als het ingevulde aantal uren lager of gelijk is dan de afgesproken aantal uren. Als de ingevulde uren meer zijn dan komt er gewoon een 0 te staan.

Dan wil ik ook nog met kleurcodes gaan werken, maar dat moet je gewoon doen met "conditional formatting" (Engelse versie) neem ik aan.

formule in deze aangepast, maar de naam die overgebracht wordt is die van de actieve cel
dus voor pietje, op pietje dubbelklikken enz....

mvg
Leo

Bijlagen

Ok, dat had ik dan verkeerd begrepen, oeps :)

Eén opmerking: De formules zijn in principe nu goed, alleen wordt er al een waarde weergegeven op het moment dat er in de bovenste rij van elke client nog niks is ingevuld. Als deze rij nog niet is ingevuld moet er in de tweede ook nog geen waarde komen te staan.

Verder, is het ook mogelijk om de lijst met clienten te sorteren op naam en vervolgens ook op alfabetische volgorde toe te voegen bij de maanden. Dat betekent dat het kan vóórkomen dat een nieuwe client bij de maanden tussengevoegd moet worden en niet onderaan de lijst toegevoegd.

Ook zou het mooi zijn dat er voor elke tweede rij een aangepaste opmaak wordt gemaakt waarbij de achtergrond lichtgroen wordt het de uitkomst 0 is en lichtrood als de uitkomst groter dan 0 is.

Ik realiseer me ineens dat er nog best een aantal "problemen" zijn die opgelost moeten worden, dus hopelijk heb je nog even geduld met mij ;). Eén van de problemen die voorbij komt is, wat MarcelBeug ook al aangaf, wat als er inderdaad een client tussenuit gehaald wordt. Ook kan het voorkomen dat het afgesproken aantal uren verandert, dat betekent dat de tot dan toe ingevulde uren en de daar bij behorende berekeningen vastgelegd moeten worden en dus niet mee veranderen met de nieuwe afgesproken uren.

Laatst bewerkt:
Nou, poeh poeh, was dat nou nodig...

Ik heb het veranderD hoor...

Echd waar ? ;)

Dat betekend dat het kan vóórkomen dat een nieuwe client bij de maanden tussengevoegd moet worden en niet onderaan de lijst toegevoegd.

Ik heb besloten om het systeem even wat anders aan te pakken aangezien ik nogal wat problemen voorzie met verwijzingen e.d.

Ik denk dat het handig is om de maand tabbladen alleen te gebruiken om de uren in te vullen en niet om ook direct berekeningen om uit te voeren. Dan kan ik apart een tabblad maken waar je dan een naam van een client invult en dan pas de berekeningen voor de betreffende client worden uitgevoerd.

Ik ga even kijken hoe ver ik hier mee kom en als ik ergens tegen aanloop laat ik wel weer even wat van me horen.

Aangezien er op deze manier niet elke keer een lege rij tussen elke client hoeft te staan wordt het overnemen van de clienten tabel ook een stuk makkelijker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan