Gegevens update in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abyss

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2005
Ik heb in Access 2 tabelen met gegevens
Nu zijn er van sommige gegevens updates of aanvullingen beschikbaar.
Hoe krijg ik deze min of meer automatisch bijgewerkt.

Ik heb dus de hoofd tabel “Tabel 1”en een tabel met aanvullingen dan wel updates “Tabel 2”.

De betreffende kolom “gegevens 1” bevat het materiaal weer het om gaat
Tabel1

Object 1 uit tabel 1 heeft een resultaat van R. De code die er achter staat is een code die bij Object 1 hoort Tabel 1 is dus de vaste die up-to-date moet worden.

Tabel 2 bevat eigenlijk alleen de aanvulling en de code. De code komt overeen met de code uit tabel 1.
De gegevens die in deze tabel staan moeten dus in tabel 1 gezet worden.

Tabel 2
Bekijk bijlage voorbeeldje.zip

In dit geval zou het resultaat uit tabel 1 bij Object 1 “R”vervangen moeten worden door het resultaat wat in tabel 2 bijwerk staat “V”

Oject 3 heeft nog geen resultaat, maar in tabel 2 is er inmiddels wel 1 beschikbaar deze moet dan ook in tabel 1 in kolom Resultaat bij Object 3 worden bijgeschreven

Hoe kan ik dit bewerkstelligen

Als je er een 2003 db van kan maken, wil ik er wel even naar kijken...

Is het veld Code uniek? En zo ja, waarom heb je daar niet het sleutelveld van gemaakt? In de huidige opzet kun je daarmee in problemen komen.
De oplossing ligt in een Bijwerkquery, waarbij je tabellen 1 en 2 aan elkaar koppelt, bij voorkeur dus op basis van het sleutelveld CODE, en de kolom in tabel 1 bijwerkt met de waarde uit tabel 2.

De Kolom Code is niet uniek deze kan vaker voorkomen.
Dat had ik natuurlijk wel er bij moeten zetten

de kolom gegevens1 is wel uniek.

Als CODE niet uniek is, wordt het lastig om de twee tabellen aan elkaar te knopen, want op basis waarvan moet dat dan gebeuren? Je ID veld in beide tabellen is Autonummering, en matcht dus op basis daarvan nooit de twee tabellen...

Het klopt wat je schrijft, het is lastig.:confused:

Dat komt eigenlijk omdat tabel 1 een verzameltabel is. Daar komen weeklijks nieuwe gegevens1 bij. Het gebeurt regelmatig dat de code het zelfde is. Dat komt omdat dit product dan ook het zelffde is. Alleen onder een andere naam "gegevens1".

Het kan dus voorkomen dat het "result" aangepast is. :shocked:

Abyss

Als je gegevens gaat bijwerken, is het wel van belang dat je de juiste gegevens bijwerkt ;) Vandaar een koppeling op basis van een sleutelveld. Op zijn minst moet het veld Code in tabel2 uniek zijn... Maar als je dat koppelt aan het veld Code in tabel1, waar dezelfde code meerdere malen voorkomt, dan worden die waarden ook aangepast. En dat zou wel eens niet de bedoeling kunnen zijn. Toch?

Nou dat mag eigenlijk wel. het zijn updat gegevens dus hioj mag wat mij betreft alle code velden updaten.

dus als hij code 2345 tweek of meer keer tegen komt moet hij deze dus ook aanpassen
:thumb:

Probeer het dan dus eens met een bijwerkquery. Is vrij simpel te maken. Kom je er niet uit, heb ik wel een voorbeeldje...

Ja een bijwerk QRY had ik al wel eens gebrobeerd. maar dan knipt hij degegevens uit de toevoegtabel

klopt dat??.

Knippen? Dat doet bij mij alleen de kapper.... Een bijwerkquery doet, zoals het woord al zegt, niks anders als gegevens bijwerken. En bij voorkeur dus gegevens die aan elkaar gerelateerd zijn, zoals records uit tabel1 die dezelfde code hebben als tabel2. Is die koppeling er niet, dan loop je het risico dat de gegevens in tabel1 worden leeggeveegd. Ik vermoed dat je dat onder 'knippen' verstaat?

Ja dat klopt dat bedoel ik ook "leeg vegen"
dan moet ik daar toch nog eens goed naar kijken

ABYSS

Nogmaals: je kunt alleen goed bijwerken als je de twee tabellen aan elkaar kunt koppelen. Dat gaat dus niet op het veld ID, omdat je daarvoor twee verschillende autonummervelden gebruikt. Als je niet kunt koppelen op Code, moet je een ander uniek veld gebruiken uit de twee tabellen. Althans: de tabel met de brongegevens (tabel2) moet unieke codes hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan