• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens valideren/filteren om inzichtelijk te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niek91

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Goedemorgen,

Ik ben druk bezig om gegevens inzichtelijk te maken.

In het voorbeeldbestand zien jullie in kolom A de ordernummers en in Kolom B de artikelen die onder deze orders vallen. Nu heb ik met gegevensvalidatie al een keuzelijst gemaakt zo te zien is in cel D1. Nu heb ik een tweetal vragen:

- Kan ik in die keuzelijst ook unieke waarden zichtbaar krijgen ipv dubbele waarden?
- Ik wil nu als ik een keuze maak in de keuzelijst daarnaast een overzicht van alle artikelen die onder deze order valt. Dit moet niet moeilijk zijn maar ik kwam er niet helemaal uit om alle verschillende nummers inzichtelijk te maken. Verder zou het helemaal mooi zijn als een nummer 2 keer voorkomt onder een order dat hij dan niet 2 keer in een lijst verschijnt maar 1x het artikelnummer met een 2tje erachter.

Hopelijk zijn mn vragen een btje helder en kan iemand mij verder helpen.

Iig alvast bedankt.

Bekijk bijlage voorbeeld helpmij 0210.xlsx

Een aanpak met formules, zie bestand.
Let op: de formules in kolom F zijn matrixformules, dus bevestigen met ctrl+shift+enter i.p.v; gewoon enter.

Bijlagen

Ha Wher,

Ziet er goed uit! Dit is idd wat ik bedoel. Alleen kolom A en B moet ik gebruiken om de stamdata in te voeren. Als ik nu een ander ordernummer invoer dan pikt de rest van het bestand die niet op. Dat zit volgens mij in de formule. Is het ook mogelijk dat ongeacht wat voor waarde ik daar invoer de rest van het bestand dat gewoon oppakt?

Graag iets specifieker, geef aan wat er fout gaat in een bestand.

In het voorbeeldbestand wat je hebt gemaakt zie je bijvoorbeeld bij order 2 in de blauwe kolom artikel 1 er niet tussen staan terwijl die wel in de stamdata staat. En als je een getal wijzigt in de stamdata dan neemt die dat in de blauwe kollom in veel gevallen niet juist over. Hopelijk is het zo wel duidelijk.

Het was inderdaad net iets ingewikkelder, hopelijk beter dit keer.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Niek, om dit soort lijsten te analyseren is de draaitabel uitgevonden. Heb je daar al eens naar gekeken?

Bovenstaande oplossing heeft me goed geholpen. Een draaitabel had mogelijk ook wel gekund. Hoe simpel kan het zijn! Ik neem het iig mee!!

Niek91,

Om te tonen wat pixcel bedoelt heb ik het bestand in post 6 uitgebreid met een draaitabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan