• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gegevens vallidatie in formule toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tiest

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2015
Beste mede excel gebruikers
ben net nieuw hier en heb voor dat ik me inschreef al veel tips gebruikt uit het forum daar voor mijn dank.

helaas zit ik nu met een vraag die ik nog niet heb gevonden op dit forum.

kun je met de formule als ook een keuze maken uit een lijst(dropdown met tekst)

heb nu

=ALS(R3=2;"";[hier zou dan een dropdown])

dus als in cel R3 het cijfer 2 staat dan is er geen tekst
staat er een andere waarde dan moet er een dropdown keuze menu komen van tekst

hoop dat jullie me kunnen helpen

mvgr TiestBekijk bijlage voetbal.xlsx

Wat wellicht beter werkt is het bereik van je dropdown pas zichtbaar maken als R3=2... Dan is de dropdown leeg als R3<>2

kunt u dat in een formule weer geven ik snap het zo ff niet

ooh laat maar ik snap hem al

Bedankt

Laatst bewerkt:
Het is met een formule niet te doen om een dropdown menu op te roepen, wel de inhoud van de dropdown te bepalen. Volgens mij zoek je dit:

Code:
=INDIRECT(ALS($R3=2;("gegevens!$A$4:$A$18");""))

als je dit in het bereik van je gegevensvalidatie zet van F3 zul je zien dat de dropdownlijst leeg is. Als je eerst F3 leeg maakt en dan naar beneden door sleept zul je zien dat in F5 wel een dropdown mogelijkheid is

helaas

beste abevleeming

zoals u het voorstelde werkt
maar helaas maar 1 keer zodra ik uit de lijst een naam kies is de formule weg

mvgr tiest

Overigens heb je nu chauffeurs bij de thuiswedstrijd, ik neem aan dat je die juist voor de uitwedstrijden wilt? En ik zou die hulpkolom weglaten en met de volgende formule werken:

Code:
=INDIRECT(ALS($C3="uit";("gegevens!$A$4:$A$18");""))

Het is met een formule niet te doen om een dropdown menu op te roepen, wel de inhoud van de dropdown te bepalen. Volgens mij zoek je dit:

Code:
=INDIRECT(ALS($R3=2;("gegevens!$A$4:$A$18");""))

als je dit in het bereik van je gegevensvalidatie zet van F3 zul je zien dat de dropdownlijst leeg is. Als je eerst F3 leeg maakt en dan naar beneden door sleept zul je zien dat in F5 wel een dropdown mogelijkheid is

ook dit wekt helaas niet

dan moet ik helaas aannemen dat het niet mogelijk is
:(

bedankt

nu moet ik nog verzinnen dat de namen niet vast komen te staan maar dat het vakje leeg is bij het omzetten van uit naar thuis

Super bedankt voor je hulp zover

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan