Gegevens van een tabel automatish ook in een ander tabel plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0660

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Hoi iedereen,

Ik heb een tabel producten en een tabel inventaris. Is het mogelijk om sommige velden (zoals productnummer en naam ) van de tabel producten automatish te laten invullen in de overeenkomstige velden van de tabel inventaris? Nog een vraagje. Als je drie velden hebt in een tabel is het mogelijk op veld a te vermenigvuldigen met veld b waarna de uitkomst automatish in veld c terecht komt

Alvast bedankt

Ad vraag 1: waarom zou je dat willen? Nergens voor nodig als je in Inventaris Een ProduktID hebt. Die velden kunnen dus zelfs weg!
Ad vraag 2: zie vraag 1. Ook hiervoor geldt: niet doen. Berekeningen maak je in queries; het resultaat sla je nooit op in een tabel.

Hoi Octafish,
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
In de tabel producten heb ik een veld productnummer, dat in een uniek nummer. Moet ik daar dan een primaire sleutel van maken of een veld toevoegen met automatische nummering? Van queries ken ik weing tot niets, kan je me een voorzetje geven?

Alvast bedankt.

Als het goed is, is het veld [Productnummer] in de tabel [Producten] een sleutelveld, en een product in [Inventaris] is dat niet. Je krijgt dan een één-op-veel relatie tussen de twee tabellen. Die relaties moet je in het Relaties venster leggen, dan worden ze ook in queries gebruikt. Een query is niet veel anders dan een verzameling velden uit een tabel of meerdere tabellen. Dus als je de 2 tabellen in het queryvenster inlaadt, kun je uit beide tabellen velden gebruiken. Als je een query maakt op basis van de tabel [Inventaris] en je haalt verder nog velden uit [Producten], dan zie je ook dat in de query alle productgegevens worden ingevuld als je een productnummer invult. En op zo'n query maak je dan een formulier.
Idem dito met berekeningen: in een query kun je berekeningen maken met velden uit de tabellen. Die zijn dynamisch, en passen zich dus aan als je de gebruikte waarden verandert. Ik zou zeggen: lees de Access cursus er eens op na :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan