Gegevens van een veld overbrengen naar ander veld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

willyv28

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Ik heb een database voor het onderhoud van verwarmingsinstallaties. In 90% van de gevallen is het veld "Adresklant" hetzelfde als het veld "Adresinstallatie" (zo zijn er nog velden), nu hoef ik dat nogmaals in te typen met her risico van fouten. Hoe kan ik te werk gaan als ik bv type "idem" dat automatische het adres van de klant aangevuld zal worden in het veld adresinstallatie.

Dat wil ik ook weten.
( sorry voor de valse hoop op antwoord )

Waarom zou je dat doen? Afhankelijk van hoe je de db/tabellen hebt ingericht, kun je met een selectievakje aangeven of een adres het Factuuradres is, of het Installatieadres. Als je klant een particulier is, lijkt mij de combinatie wel logisch, alhoewel niet noodzakelijk natuurlijk, en bij bedrijven kan ik mij voorstellen dat een bedrijf meerdere filialen heeft en dus meerdere installatie adressen. Zowiezo zou ik de adressen voor de onderhoudsrecords wel vastleggen in een (sub)tabel die je koppelt aan de klantgegevens, want je hebt vermoedelijk best een hoop klanten met meerdere adressen (zie vorige zin).

het simpelste is een knop met daarin enkele vba instructies bijvoorbeeld:

me.adres2= me.adres1
me.postcode2= me.postcode1
etc.

Jan

Ik heb een poging ondernomen, maar mijn VBA strekt blijkbaar niet zover. kan iemand helpen de instukties van de knop samen te stellen waarin die me. in opgenomen moet worden.

Zonder voorbeeldje wordt het lastig te helpen; je kunt de waarden van een tekstveld prima overzetten naar een ander tekstveld zonder VBA. Stel dat je een tekstveld hebt met de naam FactuurAdres, en een tekstveld met de naam Installatieadres. Dan kun je in het zo oplossen met een checkbox:

Code:
Private Sub chkAdresIdem_AfterUpdate()
    Me.Installatieadres= Me.FactuurAdres
End Sub

Maar de vraag is natuurlijk: is dat wel de juiste oplossing?

Ik zie net dat mijn vorige post een beetje onduidelijk zou kunnen zijn.... Althans: de eerste zin daarvan. Wat ik daarmee bedoelde was dat je een tekstveld op een formulier vast kunt koppelen aan een ander tekstveld met een formule als Besturingselementbron. Tekstveld2 krijgt dan als Besturingselementbron: =[Tekstveld1].Value. Nadeel daarvan is, dat de tekst in Teksveld2 dan niet meer te bewerken is. Vandaar dat ik in het vervolg toch een VBA oplossing heb gebruikt, namelijk een Selectievakje met een regel VBA. Hopelijk is het niet te verwarrend :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan