Gegevens van gemaakte factuur fixeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

willyv28

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Ik heb een formulier opgebouwd uit diverse tabellen met o.a. producten met o.a. een veld prijs per eenheid.
Hoe kan ik dat formulier of de inhoud ervan opslaan zodat bij een aanpassing van de prijs per eenheid de vorige formulieren die hetzelfde product bevat niet mee aangepast zal worden, zodat ik van de gemaakte facturen op einde jaar een BTW-listing kan opstellen.

Ik snap je niet helemaal; een formulier gebruik je doorgaans om gegevens te muteren, dus het opslaan zou al geregeld moeten zijn. Als dat niet zo is, deugt de bron van je formulier niet. (Althans: niet voor dit doel). Wil je (verkoop)transacties vastleggen, dan is de tabel Verkopen (ik noem maar een naam) dus de basis voor het formulier, en niet een query waar ook veel andere tabellen aan hangen. Ik zou me nog wel een koppeling met Klanten kunnen voorstellen, omdat je met een keuzelijst cboKlanten een klant wilt kunnen kiezen, en dan de overige klantgegevens op het formulier wilt zien. Maar de transacties zelf, de Product regels, zou ik toch in een subformulier verwachten, met een eigen Recordbron (Verkoopregels in mijn voorbeeld). En in dat subformulier neem je dan alle productgegevens op. Die staan dus niet in de recordbron van welk formulier dan ook.
Bij velden die regelmatig muteren, zoals prijzen, neem je in de tabel Verkoopregels (ik blijf even consequent) ook een veld Artikelprijs op, die je voedt vanuit de keuzelijst Producten. Op die manier heb je altijd de geldende prijs als je een verkoopregel maakt, en kun je zonder problemen prijzen muteren in Producten.

Michel,
in de eerste plaatse voor jou en het ganse team een voorspoedig 2014.
Mijn DB is opgesteld precies zoals je voorsteld, maar als ik een eenheidsprijs aanpas bij formulier (met subformulier) van klant AAA op bv 31/12/2013 fact.nr. 708 (formulier 708) en ik blader terug naar fact. 25 (formulier 25) van 10/01/2013 dan is ook deze eenheidsprijs gewijzigd en niet alleen bij deze klant, maar ook bij alle andere die hetzelfde artikel hebben staan op de factuur. Elke factuur na afdruk is dan wel opgeslagen in een mdb bestand, maar vandaaruit kan ik geen BTW-listing maken (denk ik toch). Mijn DB is gebaseerd op programma Noorderwind, maar dan zelf uitgebreid volgens eigen behoefte.
Willy.

Dan heb je denk ik toch niet de constructie gemaakt die ik voorstelde, maar heb je de prijs op basis van het ProductID gebruikt, en dan krijg je dit probleem. In je tabel Factuurregels moet je de prijs vast opslaan. Dat betekent, dat je het prijsveld moet vullen a.d.h.v. de keuzelijst Product. In die keuzelijst neem je dan behalve het ProductID en de productnaam ook de prijs op. Die gegevens komen uit de tabel Producten, en zijn dus altijd de actuele gegevens. Bij de gebeurtenis <Bij klikken> of <Na bijwerken> van de keuzelijst kopieer je de prijs dan naar het prijsveld. Het tekstveld [txtPrijs] is dus gekoppeld aan het tabelveld Prijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan