• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens verwerken uit Tabel of Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fraukeg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 okt 2016
Hallo,

Ik zoek al een tijdje naar een manier om de gegevens uit mijn tabel gemakkellijk te kunnen verwerken.
Een voorbeeldbestandje in bijlage, 'tis een dummie versie, maar maakt wel duidelijk welk resultaat ik wens.

Ik heb 3 verdiepingen in mijn woning, elk verdiep heeft een aantal kamers en in die kamens staan telkens een aantal planten.
De oplijsting van deze gegevens staat door elkaar.

Deze lijst wil ik herleiden naar het volgende:
Kolom 1 = gelijkvloers met daaronder alle kamers die op het gelijkvloers liggen en hun planten, kolom 2 is het verdiep enzo...

Mijn basisgegevens worden constant bijgewerkt (extra plant, plant die verwijnt etc....) , de afgeleide kolommen moeten dus ook gemakkelijk bij te werken zijn.
Bovendien moet ik bij de verkregen kolommen ook gemakkellijk rijen kunnen toevoegen, knippen ed.

In mijn echt werkstuk spreken we over +/- 8000 rijen en +/- 36 kolommen, niet mogelijk dus om daar telkens een handmatige selectie te gaan uitvoeren (wat in deze dummie versie wel zou kunnen)

- Draaitabellen niet mogelijk want daarin kan je geen rijen toevoegen of knippen
- Verticaal zoeken combineren met ALS niet mogelijk, want dan zijn er erg veel cellen waar een #N/B waarde verschrijnt gevolgd door mogelijks nog een aantal waarden als WAAR. Hieruit kan ik dan wel de #N/B cellen verwijderen, maar praktisch is het zeker niet.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk, ik kijk hoopvol uit naar jullie tips!

Laatst bewerkt:
Fraukeg,

Een voorbeeldbestandje in bijlage, 'tis een dummie versie, maar maakt wel duidelijk welk resultaat ik wens.
Tip 1: plaats het voorbeeldbestandje

bijlage

Nja, ik zit er wat op te zoeken... hier op m'n werk kan ik blijkbaar niet uploaden en via m'n GSM kan ik de functie 'uploaden' niet vinden...ik zoek even verder, fijn dat jullie al paraat staan!

Super! bedankt voor jouw hulp! ideaal wat ik zocht, nu nog even de codes begrijpen (want dat is nieuw voor mij) en daarna zelf even try-and-error op mijn groot bestand.

@Sylvester,

Mooi voorbeeld van een Dictionary-in-Dictionary, met nog een derde "verdieping" erbovenop.
De ArrayList kent ook de methode "Sort", met een kleine toevoeging kan je dus de sub-items alfabetisch sorteren zoals de vraagsteller in z'n voorbeeld gedaan had.

Code:
  d(t1).Add t2, CreateObject("System.Collections.ArrayList")
    d(t1)(t2).Add Cel(1, 3).Text
   [COLOR="#FF0000"] d(t1)(t2).Sort[/COLOR]
Next

ja WHER, dat klopt maar dat is nu alleen in de "derde verdieping"

als de vragensteller dat wenst kan ook via extra ArrayLists in de andere verdiepingen gesorteerd worden.

dat is echter niet nodig als de hoofd_tabel eerst gesorteerd wordt.

Laatst bewerkt:
dat is echter niet nodig als de hooft_tabel eerst gesorteerd wordt.

Helemaal akkoord, maar ik zou er toch een "hoofd_tabel" van maken :-)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan